70 lat sportowych samochodów Porsche

Dla wielu pokoleń kierowców słowo "Porsche" jest synonimem samochodu sportowego. W tym roku mija równe 70 lat od czasu, gdy na drogi wyjechał pierwszy taki pojazd niemieckiej marki.

Chociaż korzenie producenta sięgają wczesnych lat dwudziestych, gdy Ferdinand Porsche z powodzeniem konstruował silniki lotnicze i ciężkie, hybrydowe(!), ciągniki artyleryjskie, na sportowe Porsche trzeba było jeszcze trochę poczekać. Pierwszy samochód sportowy, który nosił nazwę "Porsche", zarejestrowano 8 czerwca 1948 roku. Był to model 356 "No.1" Roadster. Właśnie 8 czerwca uchodzi za dzień narodzin marki Porsche.

Typ 356 zamienił marzenie Ferry'ego Porsche (syna słynnego Ferdinanda Porsche) o aucie sportowym w rzeczywistość. "W tamtym czasie jego wizja ucieleśniała wszystkie te wartości, które definiują naszą markę do dzisiaj" - powiedział Oliver Blume, prezes zarządu Porsche AG przy okazji noworocznego przyjęcia w Porsche Museum. Rozpoczęcie obchodów jubileuszowego roku wspólnie z Porsche świętowali przedstawiciele władz kraju związkowego Badenia-Wirtembergia oraz miasta Stuttgart, a także osobistości ze świata polityki, ekonomii, kultury i rozrywki.

Reklama

Wprawdzie historia marki Porsche rozpoczyna się w 1948 roku, ale fundamentem jej sukcesu jest życiowe dzieło profesora Ferdinanda Porsche. Konstruktor opracowywał innowacje dla przemysłu motoryzacyjnego i wojska już u progu ubiegłego stulecia. W 1900 roku zbudował samochód elektryczny napędzany silnikami w piastach kół, znany jako Lohner-Porsche. Na jego bazie powstał pierwszy na świecie pojazd osobowy z napędem na obie osie. W tym samym roku konstruktor stworzył wzorzec dla pojazdów hybrydowych i zaprojektował napęd benzynowo-elektryczny.

W 1931 roku Ferdinand Porsche założył własne biuro projektowe. Jego koncepcję samochodu sportowego demonstrował "Berlin-Rome Car", zaprezentowany w 1939 roku. Wcześniej spod ręki Porschego wyszedł też KDF Typ 1, czyli pierwszy Volkswagen (chociaż w tym wypadku Porsche wzorował się na projekcie Tatry 97, za co VW w 1965 roku zapłacił odszkodowanie). W czasie II wojny światowej, oprócz licznych konstrukcji wojskowych, jak np. słynny niszczyciel czołgów Sd. Kfz 184 (od imienia konstruktora zwany "Ferdinandem"), zespół Porschego opracował też wojskowe samochody, jak np. Typ 82 Kubelwagen i jego pływającą wersję - Typ 166 Schwimmwagen. Porsche opracował również prototyp ciężkiego czołgu Tiger P (P od Porsche), w którym zastosował... napęd hybrydowy - silnik spalinowe napędzały generatory, które zasilały silniki elektryczne. Dopiero te ostatnie napędzały koła. Paradoksalnie to właśnie skomplikowany układ napędowy zdecydował o odrzuceniu projektu - powstał tylko jeden egzemplarz, a pozostałe podwozia wykorzystano do produkcji Ferdinandów.

Zaprezentowane w 1948 roku Porsche 356, przezywane wówczas sportowym garbusem, przetrwało w ofercie marki aż do 1965 roku. Przełomowym modelem okazał się jednak dopiero jego następca - Porsche 911. Samochód zaprojektował syn Ferry'ego - Ferdinand Alexander.

Auto początkowo występowało pod nazwą 901. Politykę firmy oprotestował jednak Peugeot, który zastrzegł sobie prawa do trzycyfrowej nazwy z zerem w środku. Po wyprodukowaniu zaledwie 82 egzemplarzy nowe auto przemianowano więc na 911. W ten sposób rodziła się legenda modelu, który przyniósł niemieckiej firmie pozycję jednego z czołowych producentów samochodów sportowych na świecie.

Dziś Porsche po raz kolejny stoi u progu historycznych zmian. Firma przygotowuje się do uruchomienia produkcji pierwszego modelu z napędem elektrycznym - Mission E. Pojazd łączyć ma charakterystyczny design, sportowe prowadzenie i osiągi z codzienną funkcjonalnością. Czterodrzwiowy samochód z czterema osobnymi fotelami dysponuje mocą systemową przekraczającą 440 kW (600 KM) i zapewnia ponad 500-kilometrowy zasięg. Auto przyspiesza do 100 km/h w mniej niż 3,5 s. Ładowanie akumulatorów do 80 proc. pojemności trwa zaledwie 15 minut.

W futurystyczny projekt Porsche zainwestowało już około 1 mld euro. W związku z planowaną produkcją w siedzibie marki - Stuttgarcie-Zuffenhausen - powstało ponad 1200 dodatkowych miejsc pracy.

Porsche będzie świętować 70-lecie istnienia, organizując licznie wydarzenia na całym świecie. 3 lutego w Petersen Automotive Museum w Los Angeles ruszy wystawa "The Porsche Effect". W Niemczech, od 20 do 31 marca. potrwa pierwsza wystawa pt. "70 lat sportowego samochodu Porsche", odbywająca się w DRIVE Volkswagen Group Forum w Berlinie.

Także Porsche Museum zorganizuje specjalne imprezy z okazji rocznicy. 9 czerwca zostanie tam otwarta specjalna, kompleksowa ekspozycja. Tego samego dnia producent zaprosi miłośników sportowych aut na wydarzenie "Sports Car Together Day", odbywające się we wszystkich placówkach Porsche na świecie. Przez weekend 16-17 czerwca pracownicy, mieszkańcy Zuffenhausen i potencjalni klienci będą mogli wziąć udział w publicznych obchodach urodzin marki na terenie Porsche Museum w Stuttgarcie.

Jubileuszowych akcentów nie zabraknie także na tegorocznym Festiwalu Prędkości, odbywającym się od 12 do 15 czerwca na torze wyścigowym w brytyjskim Goodwood, oraz podczas kalifornijskiego Rennsport Reunion (27-30 września). Uroczystości zakończą się 13 października wydarzeniem "Sound Night", organizowanym po raz pierwszy na Porsche Arena w Stuttgarcie.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy