Tajemnicze czarne kropki w aucie. Są niemal w każdym aucie, ale po co?

Czarne kropki wokół przednich szyb znajdziemy niemal we wszystkich samochodach. To tzw. frit – co to jest i do czego służy?

Wielu kierowców zastanawia się, po co na przedniej szybie samochodu znajdują się czarne kropki. Te drobne elementy, nazywane fritem, pełnią kilka ważnych funkcji, o których warto wiedzieć.

Czym jest frit?

Frit to nie jest brud ani nalot, jak niektórzy mogą początkowo sądzić. Jest to specjalna emalia ceramiczna, nakładana metodą sitodruku na zewnętrzną stronę przedniej szyby przed jej spiekiem w wysokiej temperaturze z szybą. Frit tworzy charakterystyczny wzór czarnych kropek o różnej wielkości.

Wśród najważniejszych funkcji fritu należy wymienić poprawę przyczepności kleju, którym klejona jest szyba. Frit tworzy chropowatą powierzchnię, do której lepiej przyczepia się klej mocujący przednią szybę do nadwozia. Dzięki temu połączenie jest mocniejsze i bardziej odporne na działanie czynników zewnętrznych, takich jak wibracje, zmiany temperatur i uderzenia. Frit maskuje też spoiny i uszczelnienia wokół przedniej szyby, nadając estetyczny wygląd karoserii.

Reklama

Dodatkowo frit stanowi ochronę przed promieniami UV, a konkretnie chroni klej mocujący przed szkodliwym działaniem promieni słonecznych, które mogą powodować jego degradację i osłabienie połączenia szyby z nadwoziem. "Czarne kropki" zapobiegają też pękaniu szyby. Frit pomaga równomiernie rozłożyć naprężenia termiczne na powierzchni szyby, co zmniejsza ryzyko jej pęknięcia pod wpływem różnic temperatur. W pewnych warunkach, np. podczas silnego nasłonecznienia, frit może też minimalizować odblaski światła wpadającego na przednią szybę, poprawiając tym samym widoczność kierowcy.

Czarne kropki można też zobaczyć w okolicach mocowanie lusterka wstecznego, a konkretnie tej przestrzeni, której nie da się przesłonić osłonami przeciwsłonecznymi. W tym wypadku chodzi  o zmniejszenie ryzyka oślepienia prowadzącego auto przez promienie słoneczne. Istnieje kilka rodzajów fritu, różniących się składem chemicznym i właściwościami. Jednym z nich jest frit, który może nadawać przedniej szybie delikatny kolor, np. niebieski lub zielony.

Czyszczenie fritu

Frit, podobnie jak reszta przedniej szyby, wymaga regularnego czyszczenia. Należy stosować łagodne środki myjące i unikać używania silnych detergentów lub ostrych narzędzi, które mogą uszkodzić frit. Jest on nieco bardziej podatny na zarysowania i działanie czynników zewnętrznych niż szyba.

Czarnych kropek na szybach może być więcej. W wielu pojazdach znajdziemy je również w prawym, dolnym rogu, tuż pod oznaczeniem producenta szyby. Dzięki nim można sprawdzić datę produkcji szyby. Liczba kropek oznacza miesiąc, a towarzysząca im cyfra oznacza rok.

Frit, mimo że wygląda niepozornie, jest ważnym elementem przedniej szyby samochodu. Poprawia on bezpieczeństwo jazdy, estetykę karoserii i trwałość połączenia szyby z nadwoziem.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: samochody | szyba
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy