Jeep Wrangler - historia
Mało który producent samochodów może pochwalić się równie rozpoznawalnym wizerunkiem, co Jeep. W wielu krajach amerykańska marka stała się synonimem samochodu terenowego.
Historia amerykańskiego producenta zaczęła się w latach czterdziestych ubiegłego wieku, gdy amerykańska armia rozpisała przetarg na samochody terenowe. Chodziło wówczas o pojazd "ogólnego przeznaczenia", czyli - z angielskiego - "General Purpose". Żołnierze szybko określili auto skrótem "GP", którego wymowa brzmiała właśnie "Jeep".
Po zakończeniu II Wojny Światowej twórca pojazdu - firma Willys-Overland dokonała zastrzeżenia znaku towarowego "Jeep" i rozpoczęła adaptację wozu "do celów rolniczych". W taki sposób narodził się pierwszy model CJ, którego nazwa była skrótem od słów "Civilian Jeep".
Samochód powstał już w roku 1945 i był "ucywilizowaną" wersją Willisa. Wyposażenie obejmowało otwieraną klapę tylną, koło zapasowe na burcie nadwozia, powiększone reflektory oraz zewnętrzny korek wlewu paliwa i wiele innych detali, niespotykanych w jego militarnym pierwowzorze. Wszystkie późniejsze modele w mniejszym lub większym stopniu nawiązywały do tego właśnie auta. Współczesnym spadkobiercą CJ-a jest równie legendarny model Wrangler.
Co ciekawe, chociaż poczciwy Wrangler pierwszej serii, z charakterystycznymi prostokątnymi światłami, stawiany jest dziś za wzór "surowej terenówki dla prawdziwych facetów", jego konstruktorom chodziło głównie o zapewnienie klientom marki namiastki komfortu! Wprawdzie kształty karoserii przypominały Jeepa CJ-7, ale wspólnych części i komponentów pozostało niewiele. Od strony mechanicznej nowy Jeep był nawet bliższy modelowi Cherokee niż CJ-7! Łączna produkcja modelu YJ, czyli pierwszej generacji Wranglera, przekroczyła 630 000 pojazdów.
Kolejne wcielenie - Wrangler TJ - zadebiutowało w 1996 roku. Mimo klasycznego wyglądu aż 80 procent komponentów i części zostało zaprojektowanych od nowa. Dotyczyło to chociażby zawieszenia. Podobnie jak Jeep Grand Cherokee, model TJ zawieszony był na sprężynach śrubowych (wcześniej stosowano resory piórowe). Auto zachowało jednak klasyczne dla Jeepa rozwiązania, jak np. składaną szybę czołową, zdejmowane drzwi i dach (do wyboru były zwijane dachy typu soft-top albo hard-topy). Standard obejmował m.in. tylny pałąk przeciwkapotażowy. Na wyposażeniu pojawiły się poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera.
W roku 2003 zadebiutował Wrangler Rubicon - najlepiej wyposażony Wrangler w historii. Auto mogło się pochwalić elektryczną blokadą mechanizmów różnicowych obu mostów napędowych (Dana 44), reduktorem o przełożeniu 4,0:1 i oponami w rozmiarze 32 cali. Rok 2004 przyniósł premierę Wranglera Unlimited - czyli Wranglera o wydłużonym rozstawie osi.
Produkcję drugiej generacji Wranglera zakończono w 2006 roku. Wtedy też do salonów trafił zaprojektowany od podstaw Jeep Wrangler serii JK, który dobiega właśnie końca swojej rynkowej kariery. W stosunku do poprzednika samochód otrzymał nową ramę, karoserię i jednostki napędowe. Podobnie, jak w poprzedniej wersji, zastosowano zawieszenie oparte na wahaczach i sprężynach śrubowych. Z oferty zniknęły jednak podstawowe benzynowe silniki R4. Ich miejsce zajął motor 3,6 l V6 z rodziny Pentastar. Pod maski aut oferowanych na Starym Kontynencie trafił też, cieszący się dużym powodzeniem, wysokoprężny silnik 2,8 l R4 konstrukcji VM Motori.