Fiat Panda w Polsce był przebojem. Czy sprawdzi się jako auto używane?
Fiat Panda to ponadczasowo wystylizowany, bardzo prosty konstrukcyjnie samochód, który nie jest przesadnie awaryjny. Dodatkowo oferowany jest w bardzo przystępnych cenach. Ma jednak kilka mankamentów.
Fiat Panda stanowił propozycję włoskiego producenta dla tych, którzy poszukują niewielkiego samochodu w przystępnej cenie. Druga generacja została zaprezentowana w 2003 roku. Produkcja ruszyła w tym samym roku i trwała do 2012 r. Warto przypomnieć, że model ten ma powiązania z naszym krajem, ponieważ produkowany był w fabryce Fiata znajdującej się w Tychach.
Zaletami Fiata Pandy drugiej generacji niewielkie rozmiary (długość nieco ponad 3,5 m), sprytnie urządzona kabina, 5-drzwiowe nadwozie i ekonomiczne silniki, w wersjach benzynowych dobrze współpracujące z instalacją LPG. Przez lata auto było oferowane także jako podwyższona Panda 4x4.
Jeśli jednak podróżujemy na krótkich dystansach i z reguły nie zjeżdżamy z utwardzonych dróg, najlepszym wyborem będzie możliwie prosta wersja - w tym wypadku warto postawić na odmianę z 60-konnym silnikiem 1.2, który wyraźnie lepiej radzi sobie z napędzaniem auta niż słabszy, 1,1-litrowy wariant o mocy 54 KM. Dodatkowym atutem odmian 1.2 jest fakt, że w przeciwieństwie do 1.1 miały wspomaganie kierownicy.
W ostatnich latach produkcji dostępny był też 1,2-litrowy silnik o mocy 69 KM, który również będzie dobrym wyborem. Silnik 1.4/100 KM występuje na rynku wyraźnie rzadziej, w jego wypadku trzeba się już liczyć z wyższymi kosztami eksploatacji. Podobnie jest w przypadku diesla 1.3, ale z innego powodu - z uwagi na bardziej skomplikowaną (choć nie tak bardzo jak na diesla) konstrukcję możliwe są wyższe koszty wymiany części takich jak filtr DPF, sprzęgło (zużywa się szybciej) czy osprzęt turbosprężarki.
W małej Pandzie usiąść można dość wygodnie, choć długonogim może przeszkadzać podniesiony tunel środkowy, na którym, wygodnie, umieszczono dźwignię zmiany biegów. Wyposażenie auta obejmuje czasami klimatyzację, centralny zamek, czy elektrycznie sterowane szyby z przodu. Montaż Pandy wykonano solidnie, przyzwoite są materiały wykończeniowe, które jednak po latach potrafią tu i ówdzie zaskrzypieć.
- Dł./szer./wys.: 3538/1578/1578 mm
- Rozstaw osi: 2299 mm
- Pojemność bagażnika: 206/860 l
Problemy, z którymi mierzą się użytkownicy Fiata Pandy najczęściej dotyczą drobnych, tanich w naprawie rzeczy. Jednym z głównych jest korozja nadwozia, bo Panda nie należy do aut, które są przed nią dobrze zabezpieczone. Jeśli rdza pojawia się (często np. na progach) dobrze jest od razu działać, bo ogniska szybko się rozprzestrzeniają.
Awaryjne bywają np. alternator, który pęka po kontakcie z wodą, czy pompa paliwa albo silniczek krokowy. Dochodzi także do wycieków z układu hamulcowego czy oleju z silników. Zawieszenie o nieskomplikowanej konstrukcji okazuje się niezbyt odporne na trudy jazdy po nierównych drogach, na szczęście ceny części należą do najtańszych na rynku. Najczęściej poddają się sworznie wahaczy (wymienia się cały wahacz), czy amortyzatory, które trzeba dość często wymieniać. Zdarzają się także awarie centralnego zamka czy klamek.
10 tysięcy złotych z łatwością wystarczy, żeby znaleźć Fiata Pandę z silnikiem 1.2, nawet z kilku ostatnich lat produkcji. Prawdziwe perełki to te egzemplarze, które mają przebiegi poniżej 100 tys. km i pochodzą od pierwszych właścicieli. Większość ogłoszeń to egzemplarze ze słabym silnikiem 1.1, ale zdarzają się też auta z mocniejszym wariantem 1.2. Przeważają auta z przebiegami powyżej 150 tys. km.
Fiat Panda II - plusy:
- niewielkie rozmiary
- ekonomiczne silniki
- solidnie wykonane wnętrze
Fiat Panda II - minusy:
- wersja z silnikiem 1,1 nie posiadała wspomagania kierownicy
- szybko korodujące nadwozie