Pełnoletni maluch "kit-car"
Tuning jest moją życiową pasją. Od dawna chciałem mieć auto, za którym wszyscy będą się oglądać. Nie było mnie jednak stać na "odlotowy" samochód. Zdecydowałem, że z mojego fiata 126p z 1981 roku zrobię jedyny w swoim rodzaju "kit car". Miałem kilka pomysłów przeróbki mojego "kaszlaka", w realizacji których pomógł mi wspólnik Krzysiek, który podziela moją pasję do tuningu. W trakcie realizacji naszych pomysłów pojawiało się w naszych głowach tysiące nowych koncepcji. Niestety, nie wszystkie udało się zrealizować.
Tak pisał Marcin Staliga o swoim pełnoletnim maluszku w numerze 10[19] 2001 magazynu Auto Tuning Świat. Od tego czasu trochę jednak się jeszcze zmieniło.
Tuning auta Marcin rozpoczął od kół. Kupił felgi od BMW Alpina, 6-calowe z przodu z oponami 175/50/13 Dunlop, a z tyłu 6,5-calowe z oponami 175/50/13 Pirelli. Aby je zamontować musiał dołożyć dystanse po 1 cm na piastę. Silnik został rozebrany na części pierwsze i Marcin zaczął składać go według swojej własnej koncepcji. Założył sportowy wałek rozrządu, lekkie koło zamachowe, wykonał planowanie głowicy 0,4 mm i polerowanie kolektora ssącego, a także docieranie zaworów pod trzema kątami. Następnie Marcin wymyślił podciśnienie do gaźnika, które miało zwiększyć komorę pomiędzy gaźnikiem, a cylindrem, czego efektem miało być lepsze przyspieszenie. Następnie był tłumik szmerów między filtrem, a gaźnikiem, który należało przerobić. Komora silnika została specjalnie wyciszona, a wewnątrz niej jest poprowadzone chłodzenie silnika. Potem już tylko tłumik Michael z podwójną końcówką.
Wnętrze
Marcin zamontował zegary z CC Sporting, a także czerwone pasy bezpieczeństwa, siedzenia są oczywiście kubełkowe, a kierownica pochodzi z Mini-Morisa. Jest to z pewnością najbardziej skomputeryzowany maluch w Polsce. Znajdziemy tam autoalarm, centralny zamek sprzężony z alarmem, ultradźwięki, czujniki zbicia szyb i wstrząsowe. Marcin sam skonstruował komputer pokładowy, z niego sterowane są spryskiwacze na wycieraczkach przód i tył, kontrolki wszystkich świateł, zapłonu, głównego zasilania, jak też wycieraczka tylnej szyby i włącznik halogenów... a zapalanie samochodu odbywa się przez naciśnięcie dużego czerwonego guzika w "komputerze".
Co jeszcze? Szyberdach jest z Golfa I, przednie i tylne zderzaki z serii Sporting. Drzwi co prawda są stare, ale szyby pochodzą z Fiata 126p EL.
To wszystko było do momentu publikacji. Minęło już 8 miesięcy, więc tak jak Marcin obiecał, tak też uczynił! Spotkałam go na zlocie z Katowicach i to co zobaczyłam, po prostu zwaliło mnie z nóg. Wierzcie mi, dotąd myślałam, że z tego malucha nic więcej nie da się wykrzesać... no i się myliłam. Zresztą, sami ocenicie, czy coś jeszcze można udoskonalić w tym samochodzie.
Teraz "maluszek" nie ma klamek, dotąd nie było ryfelku na drzwiach i podłodze, a teraz wygląda to całkiem elegancko, jest też nowy "kubełek", a szyby przednie zostały przyciemnione. A gdzieżby tam miejsce na TV? ...w maluchu... Znalazło się, Marcin zamontował telewizor, niezły bajer. Jest też inne audio: radio to Alpine + zmieniarka, tuba Tonsila, wzmacniacz 4x200W, jest też CB radio! Ale najważniejszą zmianą, było nowe serce! Teraz jest to silnik o pojemności 903 ccm, do tego Marcin i Krzysztof splanowali głowicę, frezowali zawory i rozwiercili tuleje, a także rowkowali tłoki z pierścieniami. Aby to wszystko było możliwe, należało wydłużyć auto o 18 cm!
Samochód jest zarejestrowany, więc jest pełnoprawnym użytkownikiem dróg!
Autorami przeróbek są: Marcin Staliga i Krzysztof Szalonek, współwłaściciele firmy Mar-szal Auto Elektro s.c.
Ostatnio wprowadzone zmiany:
fotel kubełkowy 360 PLN - 1 sztuka
telewizor + montaż 100 PLN
blacha aluminiowa na drzwiach 100 PLN - 1 sztuka
dywaniki aluminiowe 75 PLN - 1 sztuka
bazklamkowiec 200 PLN - strona
ciemne szyby przód 80 PLN
silnik 903 cm3 170 PLN
planowanie głowicy + frezowanie zaworów + rozwiercenie tulei + rowkowanie tłoków + pierścienie 500 PLN
tylna belka + kryza; silnik - skrzynia 200 PLN
układ chłodzenia - węże gumowe pod podwoziem 280 PLN
tuba "Tonsil" 500 PLN
radio Alpine + zmieniarka 1500 PLN
wzmacniacz 4x200W 600 PLN
CB radio 400 PLN
głośniki przód 300 PLN
koszt rejestracji 170 PLN
* ten artykuł pochodzi z magazynu którego najnowszy numer dostępny jest w kioskach
Masz sugestie, uwagi, pytania - podziel się nimi na łamach naszego FORUM