By samochód był jak najszybszy

Odpowiednie przygotowanie samochodu do wyścigów na 1/4 mili to sprawa priorytetowa, jeśli marzy się o sukcesach. Tutaj nie ma kompromisów, nie ma zastępczych rozwiązań. To prawdziwy wyścig zbrojeń w drodze po mistrzostwo.

Jednak świat sportu, w którym głównymi bohaterami są samochody, już chyba przyzwyczaił nas do takich obrazków. Czy to będą rajdy, czy wyścigi... Zawsze sprzęt odgrywa bardzo ważną rolę.

Zbudowanie samochodu, który będzie "narzędziem" w rękach kierowcy, do odnoszenia zwycięstw na pewno nie jest sprawą prostą. Od czego więc zacząć i co zrobić, by zaistnieć na tych 400 metrach?

Pytanie dla niektórych wyda się oczywiste, lecz dla innych będzie sporym problemem. Najlepiej gdy na ten temat wypowiedzą się ludzie mający doświadczenie na tym polu. Poprosiliśmy więc firmę Promotor o pomoc. Z pewnością jeśli ktoś interesuje się wyścigami na 1/4 mili na naszym lokalnym podwórku dobrze kojarzy tą nazwę. Spora liczba aut stających na "kresce" wyjechała z warsztatu właśnie tej firmy.

Żeby choć w małym stopniu przybliżyć proces powstania takiego auta, opiszemy jego poszczególne elementy. To skomplikowana układanka, która odpowiednio złożona w jedną całość, pozwala myśleć o sukcesach. Mamy więc silnik, napęd, zawieszenie, nadwozie...

Reklama

Blok

W wyścigach moc maksymalna to kluczowa sprawa, przy dużym doładowaniu i mocach powyżej 300 KM z litra aluminiowe silniki mają tendencje do "puchnięcia" co może powodować pękanie tulei. Silniki są tulejowane, a materiał z którego są wykonane tuleje charakteryzuje się dużo większą niż seryjny sztywnością, gwarantując owalność cylindrów przy najwyższym ciśnieniu wewnątrz silnika. Dodatkowo śruby i elementy łożyskowania wału/korbowodów są wzmocnione i często pokryte ceramiką.

Kolektory ssące i wydechowe

Dbają o sprawne "oddychanie" silnika. Dla zapewnienia wszystkim cylindrom identycznych warunków pracy. Stosuje się kolektory o budowie równoodległościowej - kanały w takim rozwiązaniu mają identyczną lub zbliżoną długość.

Turbina

Tylko sprężarki najwyżej klasy gwarantują sukces na 1/4 mili. Ich cechy są dla innych przeciwieństwem, z jednej strony turbina musi się charakteryzować błyskawiczną reakcją na gaz, z drugiej być w stanie przepompować ogromne ilości powietrza, by silnik mógł uzyskiwać ogromne moce maksymalne.

Intercooler

Im większe ciśnienie powietrza tym większa jego temperatura. Aby doładowany silnik dostawał powietrze o temperaturze zbliżonej do otoczenia musi mieć w układzie dolotowym chłodnice powietrza. Odpowiednio dobrana gwarantuje optymalną temperaturę mieszanki.

Wtryskiwacze

Dodatkowe powietrze w silniku ma za zadanie spalić przy zapłonie większą ilość paliwa. Do tego celu należy często przebudować cały system paliwowy w oparciu o wysokowydajne wtryskiwacze, wysokoprzepływowe pompy paliwa, oraz przewody, które będą w stanie wytrzymać podniesione ciśnienie w układzie.

Skrzynia biegów

Do zmierzonej już charakterystyki momentu silnika i pożądanego dystansu i osiąganych prędkości - odpowiednio dobiera się przełożenia skrzyni biegów, oraz przełożenie główne. Dla sprawnych zmian biegu stosuje się karbonowe synchronizatory, gdy chcemy wbijać biegi bez jakiegokolwiek wysprzęglania możemy mieć synchronizatory kłowe lub też zupełnie zautomatyzowaną skrzynię, gwarantująca nam brak przerw w ciągu podczas zmian kolejnych przełożeń.

Komputer

Im większe moce chcemy uzyskać z silnika, tym bardziej zawęża nam się margines bezpieczeństwa w nastawach. Tylko najlepsze w pełni programowalne komputery z systemami zabezpieczeń i układami stale monitorującymi pracę silnika są w stanie w odpowiednio precyzyjny i szybki sposób podać odpowiednią dawkę paliwa i zrealizować właściwy zapłon. Poza tym są wyposażone w systemy kontroli trakcji, logowania danych, obsługę systemów dodatkowych jak wtrysk podtlenku czy wody.

Zawieszenie

Na potrzeby 1/4 mili musi być one ekstremalnie twarde, żeby siła napędowa szła w 100% na obracanie kół, nie na uginanie czy rozciąganie amortyzatorów. Zawieszenia te w odróżnieniu od torowych czy rajdowych, nie posiadają skomplikowanych ustawień poza wysokością, napięciem wstępnym sprężyn są ustawione na maksymalny opór odbicia (przód), natomiast tył jest ustawiony na maksymalną twardość dobicia, co ma zapobiegać "siadaniu" tyłu podczas przyśpieszania. Zawieszenia dragowe nie jest ogromnie wytrzymałe, ale za to wykonane z niesamowicie lekkich materiałów.

Koła

Muszą być ekstremalnie lekkie szczególnie po zewnętrznym obwodzie, nierzadko kosztem wytrzymałości. Masa dragowego koła potrafi wynosić 2,5 kg. Mniejsza masa wirująca to kolejny zysk dla rozpędzającego się samochodu.

Nadwozie (elementy zawieszenia)

Im mniejszą masę musimy poruszyć tym mniej mocy potrzebujemy. Tak jak w każdym sporcie motorowym tak i tutaj najnowsza technologia materiałowa jest wszechobecna. Karbon, kevlar, włókna szklane, plexiglas... z tego najczęściej wykonuje się elementy karoserii. Niejednokrotnie redukują one masę o ponad 50% w stosunku do oryginału.

To oczywiście tylko namiastka całego problemu. Ten temat jest bardzo obszerny. Ale już po tych krótkich opisach poszczególnych elementów widać, że budowa takiego samochodu nie jest rzeczą łatwą. Wymaga odpowiedniego doświadczenia. Uzyskiwanie ogromnych mocy z silnika, połączonych z małą masą całego samochodu, to taki klucz do sukcesu (najprościej rzecz ujmując).

tekst: Robert Miłek (Auto Tuning Świat)

Tekst powstał przy współpracy z firmą Promotor

Zdjęcia: Auto Tuning Świat

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: silnik | paliwa | w drodze | świat | 1/4 mili
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy