Zaawansowane technologie w Lexusie LS

Dynamiczny rozwój technologii wspomagających kierowcę sprawia, że podróżowanie samochodami Lexusa staje się coraz bezpieczniejsze. Najnowsze systemy bezpieczeństwa czynnego są jeszcze skuteczniejsze niż do tej pory, ostrzegają kierowcę o zagrożeniu i zapobiegają kolizjom, co dobrze widać na przykładzie odświeżonego LSa.

Dla poprawienia widoczności podczas nocnej jazdy, w nowym modelu LS zastosowano adaptacyjne światła drogowe BladeScan, których Lexus po raz pierwszy użył w modelu RX. Ta technologia umożliwiła znaczne zwiększenie wykorzystania zasięgu świateł przednich, pozwalając wcześniej i łatwiej dostrzec pieszych, znaki drogowe oraz potencjalne zagrożenia niż w przypadku konwencjonalnego oświetlenia LED. System BladeScan kieruje światło z diod LED na szybko obracające się zwierciadło o specjalnym kształcie, zapewniające możliwość sterowania wiązką światła. Odpowiednio ukierunkowane światło przechodzi przez soczewkę, zapewniając znacznie lepszą kontrolę nad oświetlanym obszarem.

Reklama

Cyfrowe lusterko wsteczne z kolorowym wyświetlaczem ułatwia obserwację otoczenia i znacząco poprawia widoczność, zapewniając niezakłócony widok na drogę za autem za pomocą kamery zamontowanej z tyłu pojazdu. Dzięki niej tylne zagłówki lub pasażerowie siedzący na tylnych fotelach nie ograniczają pola widzenia kierowcy. Obraz jest zoptymalizowany pod kątem widoczności przy złej pogodzie i podczas jazdy nocą. Dotykowe sterowanie umożliwia regulację jasności, powiększanie obrazu oraz jego dostosowanie za pomocą przesunięcia w górę lub w dół i w lewo lub w prawo.

Panoramiczna kamera 360 stopni jest doskonałym zabezpieczeniem przed kolizjami podczas jazdy i manewrów z niskimi prędkościami, np. w trakcie mijania na wąskiej drodze innych aut, parkowania blisko krawężnika lub skręcania. Kierowca może kontrolować położenie samochodu oraz jego odległość od przeszkód lub innych pojazdów, obserwując widok swojego samochodu z lotu ptaka. Inteligentną ochronę podczas manewrowania zapewnia także system zapobiegania kolizjom podczas parkowania, tzw. Parking Support Brake. Pozwala on wykryć przeszkody wokół samochodu, w tym nadjeżdżające z tyłu pojazdy lub znajdujących się za samochodem pieszych. W przypadku ryzyka kolizji, system samodzielnie zatrzyma samochód przed przeszkodą.

Nowy zaawansowany układ parkowania zaprojektowano z myślą o łatwym i płynnym, automatycznym parkowaniu, dającym naturalne odczucia podczas manewru. Lexus przeanalizował tysiące wzorców parkowania, szacując średnie odległości, kąty oraz prędkości wjazdu na miejsca postojowe. Wyniki uwzględniono w zaawansowanym układzie parkowania, który następnie wzbogacono o aktualizacje oparte na opiniach kierowców, zgromadzonych podczas licznych jazd próbnych. Efektem jest szybkie i bezpieczne parkowanie, uruchamiane po wciśnięciu przycisku. Inżynierom Lexusa zależało na uzyskaniu wrażenia, że samochodem nie parkuje automat, lecz doświadczony kierowca.

System zarządza układem kierowniczym, silnikami, przekładnią układu hybrydowego oraz hamulcami, działając szybciej niż rozwiązania konkurencji. Kiedy kierowca zatrzyma się przy potencjalnym miejscu postojowym, kamera panoramiczna sprawdza otoczenie w zakresie 360 stopni wokół pojazdu. Następnie system oblicza prawidłowy manewr, utrzymując niską prędkość podczas manewrowania pojazdem, dostosowaną do szerokości miejsca. Kierowca może śledzić przebieg manewru, obserwując na żywo obraz z kamer oraz grafiki na centralnym wyświetlaczu. Zaawansowany układ parkowania działa zarówno na oznakowanych, jak i nieoznakowanych miejscach parkingowych i może przechowywać w pamięci informacje na temat regularnie wykorzystywanych miejsc postojowych - jest to pierwsze takie rozwiązanie w Lexusie, a także w całym segmencie luksusowych samochodów.

***

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy