W Tychach będą produkowane nowe modele
We wtorek (czasu polskiego), na specjalnej konferencji prasowej w Auburn Hills nieopodal Detroit, zarząd koncernu Fiat Chrysler Automobiles przedstawił plan rozwoju firmy na lata 2014-2018.
Polscy dziennikarze motoryzacyjni w skupieniu śledzili przebieg spotkania, oczekując deklaracji związanych fabryką Fiata w Tychach. Niestety temat polskiej fabryki nie pojawił się ani razu. Nie oznacza to jednak, że Włosi zapomnieli o swoim najlepszym zakładzie produkcyjnym. Przeciwnie - wszystko wskazuje na to, że Tychy zyskają wkrótce drugą młodość!
Z nieoficjalnych informacji wynika, że koncern planuje ulokowanie w Polsce produkcji nowego pojazdu segmentu B. Serghio Marchionne zdradził w Auburn Hills, że nowe auto tej klasy pojawi się na europejskich rynkach już w 2016 roku.
Do ciekawych informacji dotarł "Puls Biznesu". Zdaniem dziennikarzy gazety, polska fabryka liczyć może na gruntowną modernizację - Fiat zamierza przeznaczyć na ten cel aż 2,36 mld zł. W Tychach pojawić się mają nowe linie technologiczne spawalni, lakierni i montażu. Całość inwestycji zakończyć ma się w 2017 roku. Do tego czasu zakład przyjąć ma kolejnych 420 osób. Kolejnych 1500 miejsc pracy stworzyć mają polscy poddostawcy fabryki.
Informacje te potwierdza Bogusław Cieślar - rzecznik prasowy Fiata Auto Poland. Cieślar przyznaje jednak, że koncern oczekuje od polskich władz pomocy publicznej obejmującej m.in. poszerzenie Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i zwolnienia podatkowe.
Jeśli plany Fiata dojdą do skutku, oznacza to spokojną przyszłość dla przeszło 3 tys. pracowników tyskiej fabryki. Średni czas rynkowego żywota auta segmentu B wynosi około 6 lat - planowana modernizacja fabryki pozwala sądzić, że również kolejne generacje tego typu pojazdów powstawałyby właśnie w Polsce.
Przyszłość fabryki w Tychach stanęła pod znakiem zapytania w 2009 roku, gdy Włosi - pod naciskiem lokalnych władz - ulokowali produkcję nowego Fiata Pandy w Pomigliano pod Neapolem. Od tego czasu w Polsce produkowane są już tylko Fiaty 500 i Lancie Ypsilon. W ubiegłym roku pracę w Tychach straciło aż 1450 osób, a zakład wyprodukował jedynie 295 tys. aut - połowę mniej niż w rekordowym 2009 roku.
Mimo tego polska fabryka cieszy się opinią jednego z najlepszych zakładów Fiata na świecie. W minionym roku otrzymała prestiżowy Złoty Medal World Class Manufacturing przyznawany zakładom przemysłowym, które wyróżniają się najnowocześniejszymi i najskuteczniejszymi metodami zarządzania procesami produkcyjnymi. Warto podkreślić, że chociaż produkcja samochodów spadła, w ubiegłym roku zakład wygenerował aż 291,3 mld zł zysku.
Po kilku chudych latach Polska znów staje się prawdziwą motoryzacyjną potęgą. Trzeba pamiętać, że duże inwestycje w naszym kraju potwierdziły również dwa inne koncerny - Volkswagen i General Motors. Pierwszy, do końca 2016 roku, we Wrześni uruchomić chce montownię modelu Crafter. Inwestycja kosztować będzie przeszło 3,4 mld zł. Kolejny miliard zł wyda również General Motors, które rozbudowuje swoją fabrykę jednostek napędowych w Tychach. Niespełna pół miliarda zł zainwestuje też w Polsce firma Michelin, która planuje rozbudować swoją fabrykę w Olsztynie.