Toyota RAV4. Samochód, który zmienił motoryzację

W historii motoryzacji pojawiło się wiele pojazdów, które odniosły ogromny sprzedażowy sukces, ale zaledwie kilka modeli było w stanie zmienić gusta klientów na całym świecie.

Do tej grupy należą bez wątpienia Volkswagen Golf czy Chrysler Voyager, którym udało się wstrząsnąć rynkiem i zapoczątkować modę na zupełnie nowy typ samochodu. Ostatnia tego typu rewolucja nie była jednak dziełem Niemców czy Amerykanów. W 1994 roku, na salonie motoryzacyjnym w Genewie, zadebiutował japoński samochód, który na dobre zmienił oblicze naszych dróg. W tym roku mija równe dwadzieścia lat od premiery Toyoty RAV4 - samochodu, który śmiało uznać można za ojca oszałamiającego sukcesu kompaktowych samochodów typu SUV...

Pierwsze prace nad nowym modelem rozpoczęły się w połowie lat osiemdziesiątych. W 1989 roku, na salonie w Tokio, Toyota zaprezentowała koncepcyjne auto o nazwie RAV FOUR. Chociaż wizja stylistów była jedynie samochodem studyjnym, pojazd został ciepło przyjęty przez publiczność. W dwa lata później, po dogłębnej analizie projektu i badaniach rynku, zarząd Toyoty zapalił zielone światło.

Głównym inżynierem został Masakatsu Nonaka. Konstruktor miał przed sobą trudne zadanie. Określenie samochód sportowo-użytkowy nie funkcjonowało w świadomości klientów, nie było wiadomo, czy znajdą się chętni na auto, które najtrafniej określić można było mianem miejskiej terenówki. Ostatecznie zdecydowano się, by dwulitrowy benzynowy silnik połączyć z permanentnym napędem 4x4 a całość obudować niewielkim kompaktowym nadwoziem.

Reklama

Pierwsza RAV4 mierzyła zaledwie 3,96 m, czyli niewiele więcej niż współczesna Toyota Yaris. Rewolucyjnym rozwiązaniem było zastosowanie niezależnego zawieszenia zapewniającego dobre właściwości jezdne na asfalcie i rezygnacja z typowej dla terenówek ramy na rzecz nadwozia samonośnego. Do budowy auta wykorzystano zmodyfikowaną płytę podłogową Corolli E10.

Efekt prac zespołu Masakatsu Nonaka mogliśmy podziwiać w 1994 roku na salonie w Genewie. Wprowadzając auto na rynek analitycy Toyoty byli pewni, że zapełniają właśnie nową niszę, początkowo wydawało się bowiem, że samochód stanie się alternatywą dla usportowionych coupe. Z tego względu, w salonach jako pierwszy pojawił się samochód z trzydrzwiowym nadwoziem.

Zainteresowanie klientów przeszło oczekiwania producenta. Tylko w pierwszym roku wyprodukowano 53 tysiące egzemplarzy. Rok 1995 zamknął się już liczbą przeszło 150 tysięcy sprzedanych aut! Szybko okazało się, że praktycznym autem, szczególnie zainteresowały się rodziny traktujące nowy model, jako ciekawą alternatywę dla aut kompaktowych. Panowie doceniali świetne właściwości jezdne gwarantowane przez niezależne zawieszenie i napęd na cztery koła, panie zachwycone były dużą zwrotnością i wysoką pozycją za kierownicą.

Do tej pory Toyota RAV4 znalazła już przeszło 5 mln nabywców na całym świecie. W samej Europie sprzedano ponad 1,3 mln egzemplarzy. Samochód zapoczątkował ogólnoświatową modę na nowy typ pojazdu, potwierdził również opinię o niezawodności aut japońskiego producenta. Mimo ze od premiery modelu mija właśnie dwadzieścia lat, ponad 90 proc. wyprodukowanych egzemplarzy jeździ do dzisiaj...

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy