To są najlepsze auta!

Często słyszymy, że jednym z ważniejszych kryteriów przy wyborze nowego samochodu jest jakość. Problem w tym, że trudno ją... zdefiniować.

Popularna teoria mówi o tym, że miarą jakości powinien być stopień zadowolenia klienta. Jak go sprawdzić?

Na rynku działa kilka wyspecjalizowanych firm, które na podstawie rozbudowanych ankiet opracowują raporty dotyczące poziomu satysfakcji klientów poszczególnych marek. Jedną z bardziej renomowanych jest amerykańska J.D. Power, której pracownicy opracowali właśnie raport dotyczący zadowolenia niemieckich klientów z samochodów poszczególnych producentów.

Wyniki opracowano na podstawie przeszło 16 tysięcy ankiet, które klienci poszczególnych marek wypełniali on-line w okresie od styczna do marca. W badaniu uwzględniono 25 marek i aż 104 modele samochodów. Ankiety podzielone były na cztery główne kategorie, w których klienci oceniali m.in.: atrakcyjność auta (wykonanie, stylistykę, komfort, itd.), niezawodność, koszty utrzymania (m.in. koszty serwisu, ubezpieczenie, utrata wartości) oraz poziom obsługi w autoryzowanej sieci dealerskiej.

Reklama

Które marki w oczach naszych zachodnich sąsiadów okazały się najlepsze?

Pierwszą lokatę zajął Mercedes uzyskując wynik 838 punktów (na 1000 możliwych). Drugie miejsce podium zajęły ex aequo BMW i Dacia z wynikiem 836 punktów. Na trzecim miejscu również sklasyfikowane zostały dwie marki - Mazda i Nissan uzyskując wynik 831 punktów.

A jak wyglądała klasyfikacja modeli w najważniejszych klasach?

Z najlepsze auta miejskie uznano: kię picanto (815 pkt.), smarta fortwo (794 pkt.) i renault twingo (787 pkt.)

W kategorii samochodów małych triumfowały: nissan note (846 pkt.), dacia logan (839 pkt.) i toyota yaris (833 pkt.)

W klasie niższej średniej zwyciężyły: mazda 3 (856 pkt.), mercedes klasy A (848 pkt.) i hyundai i30 (840 pkt.)

Wśród pojazdów klasy wyższej-średniej (klasyfikacja oryginalna) wygrała toyota prius (849 pkt.) przed citroenem C5 (837 pkt.) i mazdą 6 (825 pkt).

Za najlepsze auta dla kadry kierowniczej uznano: mercedesa klasy C - (835 pkt.), BMW serii 3 (832 pkt.) i audi A5 (828 pkt.).

Klasę aut luksusowych zdominowały pojazdy z Ingolstadt. Na pierwszym miejscu sklasyfikowano model A8 (854 pkt.), zaraz za nim uplasował się model A6 (844 pkt.). Na trzeciej pozycji znalazło się BMW serii 5 (844 pkt.).

W kategorii aut sportowych i kabrioletów prym wiodły mercedesy. Najlepszy okazał się CLK (882 pkt.), na drugim miejscu uplasował się SLK (853 pkt.), trzeci był volkswagen eos (818 pkt.).

Wśród aut klasy SUV najwyżej oceniono: BMW X5 (896 pkt.), hyundaia santa fe (880 pkt.) i volkswagena tiguana (858 pkt.).

W klasie pojazdów MPV zwyciężyły: ford s-max (856 pkt.), toyota corolla verso (834 pkt.) i volkswagen golf plus (834 pkt.)

Wyniki, tylko na pierwszy rzut oka, mogą się wydawać dziwne. Należy pamiętać, że różni ludzie mają w stosunku do samochodów różne potrzeby. Ogromny wpływ na poziom zadowolenia klienta ma cena zakupu auta, wraz z nią rosną bowiem oczekiwania. Jeśli w dacii za 7 tys. euro po kilku miesiącach zepsuje się centralny zamek większość nabywców nie będzie miała tego za złe producentowi (auta objęte są trzyletnią gwarancją). Jeśli taka sama usterka dotknie auto za 70 tys. euro klienci będą wściekli.

Trzeba jednak zauważyć, że dzięki dobrej obsłudze i niewielkiej awaryjności swoich pojazdów rumuńska marka szybko zjednała sobie sympatię Niemców. Już w zeszłym roku, w badaniu przeprowadzonym również przez J.D. Power, Dacia uplasowała się na pierwszej pozycji. Warto dodać, że od 2005 roku, kiedy w Niemczech pojawiły się pierwsze salony tej marki, dealerom udało się sprzedać już 150 tysięcy dacii.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Dacia | Auta
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy