Te dodatki uatrakcyjnią wygląd twojej toyoty
Nic tak nie dodaje indywidualnego charakteru własnym czterem kółkom, jak odpowiednio dobrany pakiet tuningowy. Wielu producentów samochodów oferuje swoje auta w zmodyfikowanych wersjach lub sprzedaje części umożliwiające ich tuning już po zakupie. Wśród nich jest Toyota, która pod marką Gazoo Racing proponuje coraz więcej interesujących dodatków.
Toyoty z pazurem od TRD i TTE
Toyota, jak przystało na markę z Japonii, ma długie tradycje w modyfikowaniu swoich samochodów. Oficjalny warsztat tuningowy japońskiego producenta - Toyota Racing Development (TRD) - istnieje pod obecną nazwą od ponad 40 lat. Jego tradycje sięgają jeszcze dalej, do przełomu lat 50. i 60. XX wieku i działu Toyota Sports Corner, w skrócie Tosco. TRD od dekad przygotowuje samochody Toyoty do startów na torach i odcinkach rajdowych. Dostarcza też części pozwalające na tuning wizualny i mechaniczny aut prywatnych właścicieli, przede wszystkim tych mieszkających w Japonii i Stanach Zjednoczonych.
Toyota Racing Development zdobyło sławę również w Europie, choć na Starym Kontynencie fani sportowych aut japońskiej marki doskonale znają też części ze znaczkiem TTE. To skrót od słów Toyota Team Europe, nazwy zespołu odpowiedzialnego za rajdowe sukcesy Toyoty w latach 90. Zmodyfikowane zderzaki, dokładki progów, felgi czy części mechaniczne z logo TTE otrzymywały Celiki, MR2 oraz inne modele Toyoty, a także Lexusy. Oficjalny warsztat tworzył nawet specjalne, sportowe warianty istniejących modeli, takie jak Corolla TTE Compressor o mocy aż 225 KM. Ale to przeszłość. Teraz międzynarodowym symbolem Toyot o sportowym lub usportowionym charakterze staje się Gazoo Racing. A elementy tuningowe tej marki można zamontować nawet w miejskich crossoverach.
Yaris Cross po tuningu Gazoo Racing
Doskonałym przykładem może być nowa Toyota Yaris Cross, na którą w Europie musimy zaczekać do 2021 roku, ale w Japonii jest już dostępna. Japoński oddział TRD wziął auto na warsztat i wyposażył w szereg elementów, które dodają mu bardziej sportowego charakteru i upodobniają do terenowej rajdówki. To czarne, 18-calowe, aluminiowe felgi, nakładki na przedni zderzak z dodatkowymi lotkami, ochronne listwy na drzwi oraz chlapacze z logo Gazoo Racing w czerwonym lub czarnym kolorze. Miejski crossover może również dysponować podwójną końcówką wydechu ze stali nierdzewnej o średnicy 70 mm. Ciekawostką są ponadto specjalne stabilizatory drzwi, które zwiększają sztywność nadwozia i w ten sposób poprawiają prowadzenie auta.
Japończycy modyfikują na potęgę
Toyota Yaris Cross to tylko jedno z wielu aut, które japoński oddział TRD wyposaża w elementy sygnowane logo Toyota Gazoo Racing. Nie tak dawno warsztat stworzył pakiet tuningowy dla modelu Hilux, który obejmuje m.in. osłonę silnika pomalowaną na czerwono, orurowanie paki o sportowym wyglądzie czy spore chlapacze. Inny przykład to nowy Yaris, który otrzymał liczne spojlery, dokładki progów, boczne grafiki ze wzorem szachownicy czy kute, aluminiowe obręcze o średnicy 16 cali.
Zestawy GR Parts Japończycy mają również dla SUV-a Harrier i oczywiście GR Supry. Flagowe coupé Toyoty otrzymuje przedni spojler, dokładki progów, nakładki na drzwi, dodatkowe lotki oraz spojler montowany na pokrywie bagażnika. Wszystkie elementy są wykonane z włókna węglowego. Sportowa Toyota po tuningu porusza się ponadto na polakierowanych na czarno 19-calowych obręczach z kutego aluminium.
Z logo GR również w Polsce
W japońskich salonach Toyoty można kupić też modele w wersji GR Sport, czyli już poddane tuningowi. W takich odmianach dostępnych jest kilka aut, w tym C-HR, Prius Plug-in Hybrid czy Daihatsu Copen. Odmiana GR Sport znajduje się na podstawowym szczeblu tzw. piramidy Gazoo Racing, która pozwala podzielić auta stworzone pod okiem sportowego działu Toyoty według stopnia i charakteru modyfikacji. W wersji GR Sport tuning ogranicza się głównie do zmian wizualnych i bogatszego wyposażenia standardowego. Drugi poziom to modyfikowane auta z dodatkowym oznaczeniem GR po nazwie, np. Toyota 86 GR, a trzeci - limitowane serie ze znaczkiem GRMN. Na szczycie znajdują się rasowe auta sportowe ze skrótem GR przed nazwą, opracowane przez Toyota Gazoo Racing, takie jak GR Supra czy GR Yaris.
Co te oznaczenia dają w praktyce, możemy przekonać się również w Polsce. W salonach Toyoty znajdziemy obecnie Corollę w wersji GR Sport. Auto w standardzie dysponuje dwukolorowym nadwoziem z czarnym dachem i aluminiowymi obręczami o średnicy 17 lub 18 cali w tej samej barwie. A w środku uwagę zwracają głębokie fotele przednie o solidnym trzymaniu bocznym, czerwone przeszycia tapicerki oraz emblematy GR Sport, które znajdziemy zresztą również na zewnątrz auta.
Coraz więcej sportowych Toyot
Nad Wisłą dostępna jest również GR Supra - pierwszy globalny model opracowany przez Toyota Gazoo Racing. Wkrótce na nasze drogi trafi też 261-konny hot hatch GR Yaris. Ponadto wcześniej w Polsce mieliśmy Yarisa trzeciej generacji w dwóch odmianach - GR Sport oraz w ściśle limitowanej edycji GRMN. Toyota Yaris GRMN dysponowała silnikiem 1.8 o mocy 212 KM z kompresorem i mechanizmem różnicowym Torsen. Do Europy trafiło jedynie 400 egzemplarzy samochodu. W przyszłości na Starym Kontynencie i polskim rynku możemy spodziewać się kolejnych modeli, które wyszły spod ręki inżynierów i stylistów Toyota Gazoo Racing.