Szybko schnące Fordy

Ford Motor Company obchodzi jubileusz stulecia swojego istnienia. Najbardziej znany model w historii tej marki - model T, ma rówież swoje szczególne miejsce w historii motoryzacji.

Gdy w 1927 roku podjęto decyzję o zakończeniu produkcji Forda T z taśm produkcyjnych na całym świecie zjechało blisko 16 mln egzemplarzy. Ten rekord pobił w poźniejszym czasie VW Garbus, a potem Golf. Natomiast do dnia dzisiejszego pozostają niepobite następujące rekordy: 1921 rok - Ford T stanowił 56,5% wszystkich zarejestrowanych na świecie samochodów, 1918 rok - Ford T stanowił 50,4% światowej produkcji motoryzacyjnej, w roku tym wyprodukowano 642.750 Fordów T, przy światowej produkcji motoryzacyjnej na poziomie 1.275.324 pojazdy.

Reklama

Henry Ford słynie ze swego powiedzenia, że klient może mieć samochód w dowolnym kolorze pod warunkiem, że jest to kolor czarny. Nie wszyscy jednak wiedzą, że wynikało to z wprowadzenia w 1914 roku ruchomej taśmy produkcyjnej i czarna farba była jedyną wówczas dostępną, która schła wystarczająco szybko.

Samochody marki Ford przed wprowadzeniem ruchomej taśmy produkcyjnej były dostępne w wielu kolorach. Również od 1926 roku można było wybierać kolor Forda, kiedy to technologia lakierowania samochodów dogoniła ówczesne metody produkcji samochodów. Równie ciekawe są następujące fakty z historii Ford Motor Company: Ford był pierwszym producentem samochodów, który wyprodukował milion sztuk danego modelu; milionowy egzemplarz Forda T zjechał z linii produkcyjnej 10 grudnia 1915 roku. W 1921 roku Ford Motor Company była pierwszym producentem, który przekroczył roczną produkcję miliona egzemplarzy. W owym roku wypodukowano 1.003.054 egzemplarze Forda T.

Ford należy również do pionierów we wprowadzaniu innowacji do swoich samochodów. 1955 rok - Ford wprowadził program testów zderzeniowych z użyciem manekinów wyposażonych w czujniki elektroniczne. 1985 rok - Ford wprowadził w całej gamie Forda Scorpio układ ABS w standardowym wyposażeniu. 1989 rok - Ford wprowadził układ ABS jako opcja do Forda Fiesta, dzięki czemu stał się pierwszym producentem, który oferował ten układ w całej gamie swoich produktów.

Na przestrzeni stuletniej historii Ford rozważał również możliwość zakupu innych znanych producentów samochodów i tak Mazda, Jaguar, Aston Martin, Land Rover, Volvo, Mercury, Lincoln należą w chwili obecnej do Ford Motor Company. Wśród innych marek o których przejęciu lub połączeniu myślał w ostatnich pięćdziesięciu latach były: Lancia, Fiat, Ferrari, Rover, Lotus, Berliet, Mercedes, BMW, Saab, Auto Union, Rootes, Borgward, VW.

Bill Ford Jr., prezes i dyrektor generalny Ford Motor Co., oświadczył w poniedziałek wieczorem, że jego firma, drugi co do wielkości producent samochodów na świecie, zmniejszyła w tym roku koszty o pół miliarda dolarów i jest na dobrej drodze do przezwyciężenia trudności.

Ford przemawiał w Dearborn (stan Michigan) na zebraniu 1500 akcjonariuszy firmy, zorganizowanym na zakończenie obchodów stulecia koncernu, pioniera masowej produkcji samochodów.

Stulecie Forda nadeszło w chwili, gdy przemysłowi samochodowemu na świecie szybciej przybywa mocy produkcyjnych niż klientów, a koncern-jubilat boryka się także z własnymi kłopotami. Na progu XXI wieku musiał wymienić posiadaczom swych samochodów kilkanaście milionów opon Firestone, bo były wadliwe i spowodowały wypadki, w których zginęło około 200 osób. W ostatnich dwóch latach straty Ford Motor Company wyniosły ogółem 6,4 mld dolarów.

W tym roku Ford przekracza wskaźniki planowanych zysków, ale na Wall Street nadal wątpią, czy koncern zdoła osiągnąć w połowie dekady zapowiedziany przez kierownictwo koncernu poziom rocznych zysków rzędu 7 miliardów dolarów.

- Obecne czasy są fascynujące dla nas jako firmy, ale są też najeżone niebezpieczeństwami. Błędne decyzje mogą mieć fatalne skutki - powiedział Bill Ford Jr., praprawnuk założyciela koncernu.

Aż 40 procent akcji Ford Motor Co. należy do rodziny Fordów. Wśród firm rodzinnych Ford nie jest największy (pierwsze miejsce zajmuje tu amerykański gigant handlowy Wal-Mart Stores), ani najstarszy (japońska firma budowlana Kongo Gumi powstała przeszło 1400 lat temu - w roku 578). Nie jest też jedyną firmą rodzinną w branży motoryzacyjnej (inne to Peugeot, Fiat, BMW i Hyundai). Jednak Ford wyróżnia się jako wielka firma, którą najdłużej - bo już od czterech pokoleń - kierują członkowie rodziny posiadającej kontrolny pakiet akcji.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Alex Minsky | firma | układ | model T | motor | Ford
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy