Lancia wraca na rynek. Włoska marka zapowiada otwarcie nowych salonów
Stellantis przygotowuje się do przywrócenia marki Lancia w pełni tego słowa znaczeniu. Dostępny od pewnego czasu wyłącznie na rynku włoskim producent, już wkrótce ma szansa trafić także do innych krajów europejskich. W ponownym podboju Starego Kontynentu pomoże nie tylko odświeżona i zelektryfikowana wersja Lancii Ypsilon, ale także dwa zupełnie nowe modele.
Historia marki Lancia pełna jest nieoczekiwanych i zarazem smutnych zwrotów wydarzeń. Legendarny włoski producent, słynący niegdyś z takich maszyn, jak "Stratos" czy "Delta Integrale", dwukrotnie w swojej historii zaliczał duże upadki.
Ostatni raz dramatyczna sytuacja dotknęła go na przestrzeni 2008-2014 roku, kiedy po sprzedażowej klapie nowej Delty włodarze marki próbowali zeswatać ją z Chryslerem. To okazało się przysłowiowym gwoździem do trumny i ostatecznie doprowadziło do wycofania się włoskiego producenta z niemal wszystkich rynków europejskich.
W rzeczywistości oferta została ograniczona do mocno przestarzałej już Lancii Ypsilon, którą można było zakupić wyłącznie na terenie Włoch. Teraz jednak może się to zmienić.
Podczas niedawnego przemówienia - dyrektor generalny Lancii, Luca Napolitano - zapowiedział wielki powrót włoskiej marki pod szyldem kolejnej marki premium zrzeszonej w koncernie Stellantis.
Ekspansja na rynki Starego Kontynentu ma rozpocząć się od Francji, gdzie już w przyszłym roku Lancia planuje otworzyć 20 nowych salonów. To jednak nie wszystko. Producent ma chęci zasiedlić także Belgię, Luksemburg, Niemcy i Hiszpanie. Łącznie do połowy przyszłego roku marka chce mieć 70 punktów dealerskich w około 60 europejskich miastach.
Firma zwraca się także w kierunku nowych kanałów dystrybucji. Mowa tu w szczególności o sprzedaży przez internet. Podobnie jak inny producenci, także Stellantis, stara się przejść na model sprzedaży bezpośredniej, w ramach której dealerzy zapewniają obsługę, jazdę próbną i dostawy, a producent odpowiada za zapasy i koszty sprzedaży oraz marketingu.
Czym jednak marka spróbuje zaatakować nowe rynki? Przede wszystkim nową Lancią Ypsilon, której debiut został zaplanowany na rok 2024. Niewielki samochód miejski idealnie wpasowuje się w trend zakupowy na wspomnianych wcześniej rynkach, a ponadto włoska nowość zadebiutuje w wariancie m.in. hybrydowym i spalinowym. Włosi nie wypowiadają się jednak na temat miejsca produkcji. Przypomnijmy, że obecna generacja produkowana jest wyłącznie w Tychach.
W późniejszym okresie Lancia planuje wprowadzić na rynek dwa zupełnie nowe modele, po jednym co dwa lata. Po miejskim Ypsilonie w salonach Lancii zadebiutować ma nowy kompaktowy crossover Gamma. Rok 2028 przyniesie natomiast premierę hatchbacka nawiązującego do słynnego modelu Delta. Jak można się spodziewać - oba z wymienionych modeli będą autami wyłącznie elektrycznymi.