Lancer lepszy od imprezy
Organizacja EuroNCAP przeprowadziła pierwsze testy zderzeniowe według nowego systemu oceniania.
Zmiana zasad była konieczna, bowiem niemal wszystkie samochody poddawane badaniom osiągały maksymalną ocenę pięciu gwiazdek w zakresie ochrony dorosłych. Teraz ma być trudniej.
EuroNCAP nie będzie już wystawiało trzech oddzielnych ocen (dorośli dzieci i piesi), ale jedną zbiorczą, która uwzględni trzy wymienione wyżej zakresy ochrony oraz dodatkowo - wyposażenie auta w zakresie bezpieczeństwa. Sumaryczna ocena, tak jak dotychczas, będzie wahała się od 1 do 5 gwiazdek.
Spośród sześciu samochodów ocenianych według nowych zasad, cztery otrzymały najwyższą notę, Były to mazda6, mitsubishi lancer, toyota avensis i toyota iQ. Na cztery gwiazdki oceniono natomiast subaru imprezę i citroena C3 picasso.
Po uwagach EuroNCAP Subaru i Mitsubishi zmieniły zasady montowania w imprezie i lancerze układu ESP. By otrzymać wysoką ocenę za wyposażenie dotyczące bezpieczeństwa konieczne jest, by wszystkie systemy (włącznie z ESP) było standardem w przynajmniej 85 procentach sprzedawanych aut, a w pozostałych było dostępne w opcji. Obie firmy dostosowały się do tego kryterium.
Wśród testowanych samochodów wszystkie wypadły słabo podczas zderzenia bocznego ze słupkiem. EuroNCAP rozważa zwiększenie wagi tego testu w końcowej ocenie. Citroen C3 otrzymał dodatkowe punkty za system umożliwiający ograniczenie prędkości. Podczas uderzenia z tyłu dobrze wypadła tylko avensis, a pieszych słabo chronią wszystkie przetestowane auta za wyjątkiem imprezy. Fotele i zagłówki w sposób słaby i niewystarczający chronią pasażerów przed urazami odcinka szyjnego kręgosłupa.
Na drugiej stronie filmy z crashtestów.
Mitsubishi lancer
Toyota iQ
Subaru impreza
Mazda6
Citroen C3 picasso
Toyota avensis