Kierowcy lubią, kiedy samochód ich wyręcza
Samochody autonomiczne eksploatowane na co dzień to wciąż odległa przyszłość, jednak kierowcy z Europy wykazują rosnące zainteresowanie rozwiązaniami częściowo autonomicznymi, które utorują drogę do stworzenia nowoczesnych aut przyszłości.
Badanie Ford Car Buying Trends 2015 uwzględnia tendencje zakupowe klientów szukających nowych samochodów w 22 krajach europejskich, zwracając szczególną uwagę na regionalne trendy i różnice narodowe. Badanie potwierdza, że dużo większym zainteresowaniem wśród nabywców cieszą się samochody wyposażone w nowoczesne rozwiązania techniczne wspomagające parkowanie, pomagające uniknąć kolizji oraz utrzymujące określoną prędkości i stałą odległość w stosunku do samochodu jadącego z przodu.
Wielu producentów, w tym Ford, pracuje nad autonomicznymi samochodami, podczas gdy klienci już teraz korzystają z wielu inteligentnych rozwiązań, które ułatwiają jazdę i parkowanie pojazdu, a także zapewniają wyższe bezpieczeństwo, powiedział Roelant de Waard, wiceprezes ds. marketingu, sprzedaży i serwisu, Ford of Europe. Notujemy zwiększone zapotrzebowanie na systemy pozwalające obniżyć poziom stresu podczas jazdy i czyniące ją bardziej przyjemną. Klienci bardzo szybko przyzwyczaili się na przykład do układów, które pomagają odnaleźć odpowiednie miejsce do zaparkowania i wprowadzić w nie auto.
Badanie Ford Car Buying Trends 2015 ujawniło również, że w ostatnim roku z ponad 1 000 000 samochodów sprzedanych w Europie najczęściej wybieranym kolorem nadwozia był biały, a następnie czarny, srebrny, szary i niebieski - ten ostatni zyskuje obecnie coraz większe uznanie w oczach nabywców modeli marki Ford.
Zaawansowane rozwiązania techniczne
W tym roku Ford ogłosił wdrożenie planu Ford Smart Mobility, mającego na celu zmianę sposobu funkcjonowania nowoczesnego świata za sprawą innowacji z zakresu łączności, mobilności, samochodów autonomicznych, satysfakcji klientów oraz przetwarzania dużych zbiorów danych.
Flota w pełni autonomicznych pojazdów badawczych Ford Fusion Hybrid przechodzi obecnie testy drogowe w Stanach Zjednoczonych. Auta wykorzystują częściowo autonomiczne technologie spotykane w seryjnych modelach Forda, a sam program badawczy przekształca się obecnie w zaawansowany projekt inżynieryjny.
Active Park Assist wykorzystuje czujniki i układ kierowniczy w celu zidentyfikowania odpowiedniego miejsca parkingowego i wprowadzeniu w nie samochodu. System znalazł się w 34 procentach modeli Forda sprzedanych w Europie, podczas gdy w zeszłym roku został zainstalowany w 28 procentach sprzedanych aut. Najwięcej klientów zdecydowało się na to rozwiązanie w Szwajcarii (72 procent), Holandii (62 procent) i Hiszpanii (61 procent).
System zapobiegania kolizjom przy małych prędkościach Active City Stop w razie niebezpieczeństwa przygotowuje do działania układ hamulcowy, a jeśli kierowca nie zareaguje automatycznie uruchamia hamulce, aby zredukować siłę uderzenia. W ostatnim roku 13 procent wyprodukowanych aut zostało wyposażonych w ten system, podczas gdy w ubiegłym roku tylko 7 procent. Najbardziej był on popularny w Szwecji (59 procent), Norwegii (58 procent) i Szwajcarii (41 procent).
Tempomat adaptacyjny pozwala kierowcy utrzymać stałą odległość od pojazdu jadącego z przodu nawet wówczas, gdy pojazd ten jedzie wolniej. W ostatnim roku ponad połowa nowych modeli Forda sprzedanych w Europie była wyposażona we wszelkiego rodzaju tempomaty (wzrost z 48 do 52 procent). Najwięcej aut z tym rozwiązaniem sprzedano w Turcji (86 procent), Finlandii (84 procent) i Szwecji (80 procent).
System utrzymywania pojazdu na pasie ruchu wspiera ruchy kołem kierownicy, aby zapobiec niezamierzonemu opuszczeniu wybranego toru jazdy. W ostatnim roku 51 procent samochodów sprzedanych w Szwecji zostało wyposażonych w ten układ, podczas gdy w Norwegii było to 28 procent, a w Szwajcarii 21 procent. W całej Europie odsetek aut z zainstalowanym systemem utrzymywania pojazdu na pasie ruchu wzrósł o 20 procent.
Samochód, który Cię słucha
Od czasu prezentacji w Europie w 2012 roku, opracowane przez Forda systemy łączności z funkcją kontroli głosowej szybko trafiły na pokłady większości nowych modeli. W zeszłym roku aż 78 procent wszystkich samochodów Forda było wyposażonych w system SYNC - to o 10 procent więcej w porównaniu rok do roku.
Niebieski na fali
W całej Europie najbardziej popularne kolory lakieru to biały (23 procent), czarny (19 procent) i srebrny (16 procent), który wyprzedził kolor szary, plasując się na trzeciej pozycji.
Coraz większą popularność zyskuje kolor niebieski, który notuje o 63 procent większy wzrost zainteresowania wśród klientów, wspinając się na piąte miejsce.
Biały był najbardziej popularnym kolorem w Turcji, gdzie blisko trzy czwarte wszystkich nowych modeli Forda zostało pokryte tym lakierem - w ubiegłym roku było to nieco ponad 50 procent. We wszystkich krajach, oprócz dwóch, klienci wybierali najczęściej kolory biały, czarny i srebrny. Wyjątkiem były Czechy i Wielka Brytania, gdzie na prowadzenie wysunął się niebieski.
Czarne samochody były najpopularniejsze w Portugalii (31 procent), Norwegii (28 procent) i Holandii (26 procent). Z kolei nadwozie w kolorze srebrnym dominowało w Irlandii (28 procent), Portugalii (25 procent) oraz na Węgrzech i w Polsce (21 procent). Klienci z Węgier chętnie też wybierali kolor brązowy (15 procent).
Liczy się rodzaj nadwozia
W ostatnim roku najwięcej klientów wybrało nadwozie pięciodrzwiowe (52 procent), a w dalszej kolejności kombi (37 procent) i wersje czterodrzwiowe (11 procent).
Na praktyczne odmiany kombi modeli Mondeo i Focus najczęściej decydowali się klienci z Danii (84 procent), Niemiec (81 procent) i Holandii (78 procent). Z kolei wersje pięciodrzwiowe tych samych modeli były najpopularniejsze w Grecji (96 procent), Hiszpanii (87 procent) i Wielkiej Brytanii (83 procent). Warianty czterodrzwiowe były najchętniej kupowane w Turcji (87 procent).
Wybór w kwestii napędu
Dziś klienci mają szerszy wybór w zakresie jednostek napędowych. Zdecydowana większość (98 procent) wciąż jednak wybiera modele z silnikami benzynowymi i wysokoprężnymi.
W całej Europie dominowały samochody z silnikami benzynowymi (56 procent). Najwięcej modeli tego typu sprzedano w Rosji (96 procent), Holandii (87 procent) i Czechach (83 procent).
W ostatnim roku modele z jednostkami wysokoprężnymi dominowały w Irlandii (70 procent) oraz w Turcji i Rumunii (65 procent).
Preferencje dotyczące rodzaju skrzyni biegów nie zmieniły się w stosunku do ubiegłego roku. Europejscy kierowcy wciąż wybierają skrzynie manualne ponad automatycznymi - na taki rodzaj przekładni zdecydowało się 83 procent nabywców. W Grecji odsetek ten wyniósł 97 procent, w Irlandii 96 procent, a w Polsce 95 procent.