Chcesz zamówić wymarzone Porsche? Sztuczna inteligencja ci pomoże
Sztuczna inteligencja, czyli AI wkracza do coraz większej ilości dziedzin naszego życia. Całkiem niedawno pojawiły się informacje o wprowadzeniu funkcji ChatGPT do samochodów marki DS. Teraz swoje karty odkrywa Porsche, które chce wykorzystać sztuczną inteligencję do pomocy klientom przy skonfigurowaniu swojego wymarzonego samochodu.
Konfiguracja wymarzonego samochodu to zwykle trudne zadanie. Choć możemy mieć w głowie ogólny zarys tego, jak chcielibyśmy by wyglądało nasze wymarzone auto, kiedy przychodzi do składania zamówienia opcji wyboru wyposażenia i na przykład wariantów kolorystycznych czy tapicerki są tak duże, że każdemu może pomieszać się w głowie. W efekcie możemy długo się zastanawiać i albo zamówić samochód bez kilku ważnych elementów, albo zamówić wersję zbyt bogatą, wyposażoną w gadżety, które ostatecznie okażą się nietrafione. Ten problem zidentyfikowało między innymi Porsche, które wprowadziło ciekawe i istotne zmiany do swojego konfiguratora.
Trudno powiedzieć, czy zmiany wprowadzone przez Porsche są podyktowane "boomem" na sztuczną inteligencję, czy ostatecznie rzeczywiście będą miały duży wpływ na wybór klientów, jednak sam fakt że klientom Porsche ma pomagać teraz AI jest wyjątkowo interesujący.
Wsparcie AI konfiguratora Porsche ma pomóc osobom niezdecydowanym, dla których ilość opcji do wyboru (kilkanaście kolorów lakieru z podstawowej palety, kilkanaście modeli kół do wyboru, różne rodzaje tapicerki itd) może okazać się nieco przytłaczająca. Dwie funkcje wykorzystujące sztuczną inteligencję mają podpowiedzieć klientom jak może wyglądać i w co być wyposażone ich auto.
Pierwsza z opcji to Prekonfigurator, który ma pomóc klientom wybierającym Macana, Cayenne lub 911 proponując im pakiet rekomendowanych opcji wyposażenia wyjątkowo przydatnych w przypadku każdego z modeli. Druga funkcja współpracująca ze sztuczną inteligencją pomaga dobrać odpowiednie elementy pasujące do pierwotnie wybranych przez klienta opcji, między innymi w oparciu o zachowania i wybór innych klientów, czyli de facto popularność wyboru.
Algorytm AI pomaga wybrać odpowiednie warianty wyposażenia pasujące do aktualnej konfiguracji na zasadzie rekomendacji opcji, które nie zostały jeszcze wybrane. Narzędzie Rekomendacji Opcji (VOR - Vehicle options recommender) ma pomóc mniej zdecydowanym klientom i proponować dodatkowe opcje wyposażenia, o których wielu klientów może nawet nie wiedzieć.
Koniec końców obie funkcje mają być po prostu wygodne dla klientów i podpowiadać im ciekawe warianty wyposażenia pasujące do wybranej konfiguracji samochodu, a nie namawiać i przymuszać ich do dobierania kolejnych kosztownych opcji. Korzystanie z tych funkcji nie jest więc oczywiście żadnym przymusem. Na dodatek obie funkcje mają być na tyle inteligentne, że będą unikać proponowania opcji, które aktualnie są niedostępne (a w katalogu mogą się znajdować).
Pomysł wykorzystania AI jest tu nowatorski, ale z pewnością należy się spodziewać, że coraz więcej firm będzie chciało wykorzystać inteligentne podpowiedzi, aby ułatwić swoim klientom decyzję o zakupie samochodu. Ważne jest również to, że mimo rekomendacji na podstawie wyboru innych klientów i dopasowania dobieranego według wewnętrznego algorytmu wciąż zachowujemy pełną kontrolę nad tym co zamawiamy i możemy skonfigurować samochód całkowicie według własnego uznania.