Audi z fabrycznym zespołem w Formule 1. Zastąpi... Alfę Romeo
Kilka miesięcy temu Audi ogłosiło, że od 2026 roku w wyścigach Formuły 1 będzie brał udział fabryczny zespół tego producenta. Teraz niemiecki koncern podał, że jego partnerem technologicznym będzie wyścigowy zespół Sauber.
To logiczna kolej rzeczy. Sauber to zasłużony i doświadczony zespół wyścigowy, który kiedyś współtworzył m.in. fabryczny zespół BMW w Formule 1, a w ostatnich latach (od 2017 roku) współpracuje z Alfą Romeo. Włoski producent ogłosił jednak, że po 2023 roku wycofuje się z Formuły 1. Z okazji skorzystało Audi i porozumiało się z Sauberem.
Audi planuje nabyć udziały w Grupie Sauber. Umowa zakłada, że szwajcarski zespół będzie od roku 2026 startował jako zespół fabryczny Audi, korzystając z jednostki napędowej opracowanej przez Audi.
Jednostka napędowa powstanie w Motorsport Competence Center Audi w Neuburgu nad Dunajem. Natomiast Sauber w swoim zakładzie w Hinwil w Szwajcarii opracuje i wyprodukuje bolid. Sauber będzie również odpowiedzialny za planowanie i realizację operacji wyścigowych.
To nie będzie pierwsza współpraca Audi i Saubera, ale pierwsza na taką skalę. Wcześniej Audi Sport regularnie korzystało z tunelu aerodynamicznego grupy Sauber w Hinwil, gdy niemiecki koncern był zaangażowany w wyścigi serii Le Mans i DTM.
W 2026 roku w Formule 1 wejdą w życie nowe przepisy dotyczące układów napędowych. Moc generowana przez silnik elektryczny ma być niemal taka sama - 400 kW (544 KM) - jak dostarczana przez doładowaną benzynową jednostkę 1.6, która od 2026 roku ma być zasilana paliwem syntetycznym. Mocniejszy silnik elektryczny wymusi jednocześnie zastosowanie większych i bardziej pojemnych akumulatorów.
Zmiana technologiczna jest tak duża, że w układzie sił w Formule 1 nastąpi swoisty "reset". Niemal wszystkie zespoły będą startować z tego samego poziomu, zbliżonego do zera. Ten właśnie fakt chce wykorzystać Audi, przystępując do rywalizacji w 2026 roku.
Prace rozwojowe nad jednostką napędową składającą się z silnika elektrycznego, akumulatora, systemów sterowania i silnika spalinowego, idą już pełną parą w zakładzie specjalnie dla tego celu powołanej spółki Audi Formula Racing GmbH w Neuburgu nad Dunajem. Nad projektem pracuje w tej chwili ponad 120 pracowników.
***