Seicento kontra matiz
Na polskim rynku motoryzacyjnym doszło już do trzeciego starcia w wojnie pomiędzy włoskim Fiatem a koreańskim Daewoo. Po "bitwach" pomiędzy cinquecento a tico i sieną a lanosem, których rezultat wciąż nie został jeszcze roztrzygnięty obserwujemy kolejną potyczkę - pomiędzy 3-drzwiowym seicento a 5-drzwiowym matizem.
Który lepszy?
Jak zwykle przy tego typu okazjach postaramy się pokrótce porównać te auta. Powstrzymamy się jednak przed ocenami. Nie odpowiemy więc na pytanie "który lepszy". Nie będziemy także spekulować na temat "urody" porównywanych samochodów. O gustach przecież się nie dyskutuje. Podamy jedynie niektóre dane techniczne.
Dłuższy i węższy
Gabaryty obu samochodów - pomimo że to auta tego samego segmentu - różnią się od siebie. Daewoo matiz jest autem dłuższym od seicento o 176 mm, ale o 13 mm węższym. "Koreańczyk" jest także o 40 mm autem wyższym. Efekt jest taki, że seicento sprawia wrażenie auta bardziej stabilnego, mniej podatnego na wywrotki na zakrętach. Identycznie rzecz miała się zresztą w przypadku cinquecento i tico.
Szybszy i zrywniejszy
Trudno porównać. Daewoo matiz bowiem wyposażony jest w 3-cylindrowy silnik o pojemności 796 ccm o mocy 52 KM. Tymczasem najsłabsza wersja seicento produkowana jest z jednostką 4-cylindrową o pojemności 899 ccm i mocy 39 KM. Czy różnica ta odbija się na osiągach? Zobaczmy. Matiz może poruszać się podobno z prędkością 143 km/h. Według danych fabrycznych Fiata prędkość maksymalna seicento SX to około 140 km/h. Także przyspieszenie lepsze ma auto Daewoo. Według danych matiz od 0 do 100 km/h przyspiesza w 17 sekund. W przypadku seicento SX czas ten dłuższy jest o sekundę.
Identyczne zbiorniki...
Pojemności zbiorników fiata seicento i daewoo matiza są identyczne. Do jednego i drugiego auta możemy wlać 35 litrów paliwa. W przypadku samochodu polsko-włoskiego, poruszając się po mieście, możemy przejechać około 440 km a na trasie 680 km, "koreańczykiem" odpowiednio 400 i 700 km.
... i wnętrza
Przy projektowaniu wnętrz obu samochodów obie firmy chyba się umówiły. Kokpity seicento i matiza są bardzo do siebie podobne. W obu przypadkach dominują centralnie umieszczone konsole z regulacją wentylacji w formie pokręteł. Wloty powietrza w "sześćsetce" są prostokątne a w następcy tico okrągłe. Które bardziej się spodobają?
Dane techniczne
Fiat seicento | Daewoo matiz | |
Liczba cylindrów | 4 | 3 |
Pojemność w ccm | 899 | 796 |
Moc maksymalna CEE | 29 kW (39 KM) | 38 W (52 KM) |
Prędkość maks. w km/h | 140 | 143 |
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h | 18 sek. | 17 sek. |
Długość w mm | 3319 | 3495 |
Szerokość w mm | 1508 | 1495 |
Wysokość w mm | 1445 | 1485 |