Co dalej Xsaro WRC?

Dopiero w 2003 roku fabryczna ekipa Citroena planuje udział w pełnym cyklu rajdowych MŚ. W tym roku przed kierowcami Citroena: Philippe Bugalskim, Jesusem Purasem i Thomasem Radstroemem postawiono zadanie udziału w czterech eliminacjach, zaś w 2002 roku w siedmiu.


Debiut czteronapędowej xsary przygotowanej zgodnie z przepisami specyfikacji WRC (World Rally Car) w rajdowych MŚ miał miejsce w Hiszpanii podczas trwania tamtejszego Rajdu Katalonii. Wówczas czerwone xsary prowadzone przez Purasa i Bugalskiego okazały się bardzo himeryczne, choć początkowo prowadziły w rajdzie i to z dość znaczną przewagą nad konkurentami, potwierdzając opinię, iż na nawierzchniach asfaltowych nowe auta będą groźne nawet dla najlepszych. Ostatecznie debiutancki występ w MŚ okazał się dla xsar WRC klapą, bowiem zarówno samochód Purasa jak i Bugalskiego nie ustrzegł się usterek. Hiszpan do mety wogóle nie dotarł, Bugalski zaś nękany minutami karnymi m.in. za falstart oraz awarią sprzęgła w prowadzonym przez siebie samochodzie ukończył Rajd Katalonii poza pierwszą szóstką.

Reklama

Znacznie gorzej było w debiucie szutrowym. W Rajdzie Akropolu Thomas Radstroem już podczas odcinka testowego musiał dzwonić po lawetę, która przetransportowała jego uszkodzoną rajdówkę z trasy do bazy rajdu. Podczas samych zawodów Szwed pokonał zaledwie sześć odcinków specjalnych (a i to bez rewelacyjnych czasów), by odnotować awarie instalacji elektrycznej i wycofać się z dalszej walki. Drugi z reprezentantów Citroena Philippe Bugalski nie radził sobie z szutrowymi nawierzchniami Akropolu najlepiej uzyskując czasy dalekie od doskonałości (czyt: pod koniec, a nawet poza pierwszą dziesiątką). Szósta pozycja Francuza na mecie greckiej eliminacji to raczej efekt niepowodzeń kierowców z czołówki, niż dobrej postawy Bugalskiego jego pilota i samochodu.

W tym roku ekipa Citroena pojawi się jeszcze w dwóch eliminacjach asfaltowych: Rajdzie San Remo i Rajdzie Korsyki. Niestety decyzją FIA Citroen nie będzie mógł gromadzić punktów w klasyfikacji producentów, bowiem byłoby to krzywdzące dla innych teamów, które o punkty w tabeli walczą przez cały sezon angażując w to olbrzymie środki finansowe i logistyczne (n.p. Hyundai czy Skoda).

Charakterystyka rajdowej xsary WRC:

Citroen xsara WRC oznaczona symbolem T4 to pojazd, który bazuje na "cywilnej" odmianie xsary, jaką spotkać można powszechnie na drogach i ulicach. Oczywiście auto rajdowe przeszło dość daleko idącą metamorfozę. Przede wszystkim zmieniły się wymiary karoserii (4167/1770/1405 mm), która nabrała "ciała" zwłaszcza w okolicach błotników. Dzięki temu zwiększył się rozstaw osi. 2555 mm dość poważnie poprawiło walory jezdne samochodu, podobnie zresztą jak zwiększony do 1568 mm rozstaw kół.

W kokpit xsary WRC wspawano konstrukcję klatki przeciwkapotażowej, specjalnymi spawami wzmocniono także newralgiczne punkty karoserii. Fotele kubełkowe oraz sześciopunktowe pasy bezpieczeństwa to uzupełnienie wewnętrznego wyposażenia rajdówki. Całość nie przekracza regulaminowej wagi 1230 kg (jest to minimalna wartość masy włansnej samochodu WRC).

To co popularną xsarę zamienia w rasową rajdówkę typu WRC znajduje się pod maską. Oczywiście chodzi tutaj o silnik. Oznaczona symbolem XU7JP4 jednostka napędowa pochodzi z bazowego modelu i zbudowana jest z czterech cylindrów oraz szesnastu zaworów. Dodatkowo posiada turbosprężarkę oraz elektronicznie sterowany, wielopunktowy wtrysk paliwa firmy Magneti-Marelli. Z pojemności skokowej 1998 ccm silnik xsary WRC osiąga maksymalną moc 300 KM (na tyle zezwala regulamin FIA) przy 5500 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 530 Nm przy 4000 obr/min.

Wyprodukowana przez silnik moc przenoszona jest na wszystkie cztery koła xsary WRC poprzez sześciostopniową, sekwencyjną skrzynię biegów, dwutarczowe sprzęgło z okładzinami wykonanymi z włókien węglowych oraz trzy mechanizmy różnicowe, których zadaniem jest optymalny rozkład sił zachodzących podczas jazdy.

Inne niż w samochodzie seryjnym są hamulce xsary WRC. Zarówno z przodu jak i z tyłu auta zamontowano wentylowane tarcze. Przednie wyposażone są w sześciotłoczkowe, tylne zaś w czterotłoczkowe zaciski. Hamulec ręczny sterowany jest hydraulicznie. Układ hamulcowy rajdowej xsary posiada możliwość regulacji siły hamowania: przód-tył.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy