Audi A3 - pierwsza jazda

Nowe Audi A3 wygląda znajomo, ale pod jego karoserią kryje się najnowsza technologia. To ma być broń w walce z konkurencją – mocną jak nigdy dotąd.

Co piąte sprzedane dzisiaj Audi to A3. Druga generacja była produkowana od 2003 roku i znalazła w tym czasie ponad 2 mln nabywców. Następca nie tylko będzie musiał zmierzyć się z dotychczasową popularnością modelu, ale i z groźnymi rywalami. Konkurencja jest wyjątkowo mocna. To same nowości: BMW serii 1, Mercedes klasy A oraz Volvo V40.

Konserwatywna bryła nowego A3 nawiązuje do poprzedników. Wyraziste przednie lampy czy ostre krawędzie grilla to z kolei elementy znane już z innych modeli Audi, podobnie jak tylne światła, poszerzające optycznie nadwozie. Wymiary karoserii praktycznie nie uległy zmianie, z 257,8 do 260,1 cm wzrósł natomiast rozstaw osi. W obu rzędach udało się wygospodarować dodatkową przestrzeń na nogi i nad głową. Z przodu wygodnie poczują się nawet rośli pasażerowie, z tyłu miejsca może brakować na wysokości kolan. Plus za otwory wentylacyjne w tunelu środkowym.

Na kierowcę Audi czeka doskonale wyprofilowany fotel z regulowanym podparciem ud. Deska rozdzielcza jest przyjazna w obsłudze i wygląda jak ta w mniejszym modelu A1, czyli nieco ascetycznie. Liczbę przycisków ograniczono do minimum, a sterowanie większością funkcji odbywa się za pośrednictwem okrągłego kontrolera systemu MMI. Wewnątrz dominują materiały w ciemnych kolorach, za to pierwszorzędnej jakości. Dbałość o detale zdradzają podwójne przeszycia tapicerki i diodowe oświetlenie kabiny.

Do napędu samochodu posłużą zmodernizowane silniki, początkowo dwa benzynowe z turbodoładowaniem i jeden turbodiesel. Podstawowa jednostka 1.4 TFSI o mocy 122 KM ma niewielkie zapotrzebowanie na paliwo i zapewnia przy tym wystarczającą dynamikę. Lepsze osiągi to domena wersji 1.8 TFSI o mocy 180 KM. Ofertę uzupełnia skutecznie wyciszony, 150-konny turbodiesel o pojemności 2 litrów. Każda z jednostek współpracuje z precyzyjną, 6-stopniową przekładnią mechaniczną, a silnik 1.8 TFSI także z dwusprzęgłową skrzynią S tronic o siedmiu przełożeniach. Wszystkie wersje silnikowe A3 (również te z przekładnią S tronic) seryjnie otrzymają układ start-stop.

Przednie zawieszenie Audi A3 wykorzystuje kolumny McPhersona, z tyłu zaś zastosowano konstrukcję wielowahaczową. Droższe wersje wyposażeniowe otrzymają także system audi drive select, który za naciśnięciem przycisku pozwala modyfikować stopień tłumienia amortyzatorów, reakcję na gaz czy charakterystykę układu kierowniczego. Zgodnie z panującymi trendami, poza trybem komfortowym i sportowym, do wyboru jest też ekonomiczny, sprzyjający oszczędnej jeździe. Niezależnie od wybranych ustawień, A3 posłusznie podąża obranym torem jazdy, a jego zawieszenie skutecznie filtruje nierówności.

Reklama

Długa lista opcji poza dostępem do internetu obejmuje m.in. asystenta nagłego hamowania, martwego pola czy parkowania, układ rozpoznawania znaków, aktywny tempomat, a także wysokiej klasy audio Bang & Olufsen z 14 głośnikami. W niedalekiej przyszłości dostępne będą przednie lampy z pełnym oświetleniem LED.

Nowe Audi trafi do salonów we wrześniu. Kilka miesięcy później do gamy nadwozi dołączy 5-drzwiowa wersja Sportback oraz 4-drzwiowy sedan, a do palety jednostek napędowych - silnik benzynowy 1.4 TFSI (140 KM) oraz turbodiesel 1.6 TDI (105 KM). Wtedy pojawią się także wersje z napędem na obie osie quattro, wykorzystujące sprzęgło Haldex czwartej generacji.

Trzy pokolenia Audi A3

Marcin Sobolewski

Dane techniczne: Audi A3

Wersja1.4 TFSI1.8 TFSI2.0 TDI
Silnikbenzynowy, turbobenzynowy, turboturbodiesel
Pojemność skokowa1395 cm31798 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16R4/16
Moc maksymalna122 KM/5000180 KM/5100150 KM/3500
Maks. moment obrotowy200 Nm/1400250 Nm/1250320 Nm/1750
Osiągi   
Prędkość maksymalna203 km/h232 km/h216 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h9,3 s7,2 s8,6 s
Zużycie paliwa
(miasto/trasa/średnie w l/100 km)
6,5/4,4/5,27,0/4,8/5,64,9/3,6/4,1
Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy