Astra czy Golf - kompaktowy dylemat

Nie od dziś wiadomo, że segment, który budzi największe zainteresowanie, emocje i wytwarza najbardziej zaciekłą rywalizację to klasa "C", czyli tak zwane "kompakty". W tej grupie znajdują się auta-legendy, które na światowych rynkach od lat spijają śmietankę popularności oraz modelowe nowości, które przebojem wdzierają się w serca i portfele klientów.


Do tej pierwszej grupy należą z pewnością dwa niemieckie pojazdy: Opel Astra i Volkswagen Golf, które wspólnie debiutują w tym roku ze swoimi najnowszymi generacjami. W przypadku Astry jest to numer 3, natomiast Golf doczekał się już swojej piątej odmiany. Oba te auta opisywaliśmy TUTAJ (astra)TUTAJ (golf).

Reklama

Obok Golfa i Astry do weteranów segmentu C zaliczyć można jeszcze Audi A3, BMW serii 3, Hondę Civic, Toyotę Corollę, Nissana Almerę, Citroena Xsarę i Renault Megane. Wszystkie te nazwy brzmią bardzo znajomo, jednak obecnie dostępne na rynku modele są również nowoczesnymi i bardzo świeżymi samochodami (no może z małymi wyjątkami). Wśród kompaktowych nowości ostatnich lat wymienić należy Forda Focusa, Fiata Stilo, Alfę 147, Peugeota 307 i Mazdę3, która debiutuje właśnie na światowych rynkach.

Co łaczy wszystkie te pojazdy? Otóż wszystkie razem tworzą najliczniejszy i najlepiej sprzedawany segment aut na świecie. Dla jednych komaktowy samochód jest idealnym pojazdem miejskim, dla innych to doskonałe rozwiązanie dla całej rodziny, dla jeszcze kolejnych wygodne narzędzie w pracy. Tak wieloraka możliwość zastosowania pojazdów tego typu skłania producentów do wciąż nowych poszukiwań w tym temacie.

Niebawem ukażą się światu w pełnej krasie (debiut obu modeli odbył na salonie samochodowym we Frankfurcie IAA 2003) najnowsza wersja Opla Astry i Volkswagena Golfa. Na oba te auta fani motoryzacji czekali już od bardzo dawna. Dla Polaków Astra III oznacza przeniesienie do Gliwic produkcji poprzedniej, drugiej generacji tego modelu. Golf natomiast to pewnego rodzaju wyznacznik i punkt odniesienia każdego nowego modelu w klasie kompaktów, więc wszystkich bardzo interesowało, co tym razem zaproponuje producent z Wolfsburga.

Efekty możemy oglądać już na pierwszych zdjęciach obu modeli i co było do przewidzenia, reakcje na nie są bardzo różne - od euforii po zupełną krytykę. Przyjrzyjmy się zatem bliżej najnowszym odmianom Astry i Golfa i postarajmy się je nieco ze sobą porównać.

Zacznijmy od wymiarów zewnętrznych obu aut. Golf jest samochodem nieco szerszym (1,76 - 1,73 m), wyższym (1,48 - 1,46 m), ale krótszym (4,20 - 4,25 m) od Astry. Dane te przekładają się na bardzo podobne rozmiary wnętrz i sposobu wykorzystania przestrzeni. Pasażerowie siedzący z tyłu znajdą nieco więcej miesca na nogi w Astrze, jednak nad ich głowami więcej wolnej przestrzeni oferuje Golf. Ogólnie współczesne "kompakty" pod względem przestrzeni we wnętrzu nie mają nic wspólnego z autami sprzed 15-20 lat. Teraz w aucie tego segmentu wygodne miejsca zajmie cała rodzina z psem i teściową, a i bagażnik przyjmie walizki sporych rozmiarów.

Olbrzymie zmiany nastąpiły również pod maską obu modeli. Podstawową jednostką, która będzie montowana w oplu jest 1,4-litrowy silnik ECOTEC o mocy 80 KM. Obok niego w ofercie znajdą się 4 jednostki benzynowe o mocach do 200 KM oraz trzy turbo-diesle. Nowością w gamie jest 1,9-litrowy silnik wysokoprężny CDTI o mocy 150 KM oraz 2,0-litrowe jednostki benzynowe z turbodoładowaniem o mocy 170 KM i 200 KM (ten drugi napęd pojawi się w astrze w 2005 roku). W standardowym wyposażeniu mocniejszych wersji znajdzie się sześciostopniowa, ręczna skrzynia biegów. W pozostałych wersjach standardem będzie pięciobiegowa, ręczna przekładnia, a jako opcję zamówić będzie można automatyczną, lub zautomatyzowaną skrzynię typu Easytronic.

Volkswagena Golf w momencie wprowadzenia na rynek będzie dostępny z czterema silnikami - dwoma benzynowymi (55 kW/75 KM) i 1.6 FSI 85 kW/115 KM oraz dwoma silnikami TDI (77 kW/105 KM lub 103 kW/140 KM). Niebawem paleta silników zostanie uzupełniona o cztery nowe jednostki napędowe, w tym dwa silniki FSI i jeden SDI.

Nie wiadomo na razie jak prezentować się będą ceny nowych pojazdów. Takie szczegóły poznamy zapewne już podczas frankfurckiego salonu. Przypomnijmy jednak, że obecnie dostępne w Polsce modele - Astry II i Golfa IV w swoich podstawowych wersjach kosztują odpowiednio 41 950 PLN oraz 50 740 PLN (ceny Eurotax Polska nie uwzględniają promocji dealerów).

Reklama

Najlepsze tematy

Reklama