Salon Detroit 2013 - Volkswagen CrossBlue
Volkswagen prezentuje w Detroit model CrossBlue - prototyp 6-osobowego SUV-a, większego od Tiguana i Touarega.
Nadwozie Volkswagena CrossBlue mierzy 4986 mm długości, 2014 mm szerokości i 1732 mm wysokości, a jego rozstaw osi wynosi 2980 mm. Auto powstało na modułowej platformie podłogowej, na której jeździ już nowy Golf, a która w przyszłości posłuży do budowy m.in. kolejnych generacji Passata oraz Sharana.
Kabina prototypu umeblowana jest sześcioma osobnymi fotelami w trzech rzędach; Niemcy zapowiadają jednak, że produkcyjna odmiana modelu będzie również oferowana z klasyczną kanapą w środkowym rzędzie i pomieści wówczas siedem osób.
Z kompletem siedzeń CrossBlue mieści 335 l bagażu; po złożeniu dwóch ostatnich miejsc pojemność bagażnika rośnie do 812 l, a gdy samochodem podróżuje jedynie kierowca i pasażer - do niemal 2000 l. Po złożeniu przedniego prawego fotela wewnątrz można przewozić przedmioty o długości do 3,11 m.
Pod maską prototypu pracuje hybrydowy zespół napędowy z możliwością ładowania baterii z gniazdka. Wykorzystuje on 190-konnego turbodiesla z układem selektywnej redukcji katalitycznej (SCR), dwusprzęgłową przekładnię DSG o 6 przełożeniach oraz dwa silniki elektryczne o mocy 54 KM (z przodu) i 114 KM (z tyłu).
Łącznie, hybrydowy układ napędowy generuje moc 306 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 700 Nm. W efekcie 5-metrowy SUV rozpędza się od 0 do 100 km/h w ciągu zaledwie 7,5 sekundy, a jego prędkość maksymalna wynosi 204 km/h.
Umieszczone w tunelu środkowym akumulatory litowo-jonowe pozwalają pokonać dystans do 33 km wyłącznie przy użyciu silników elektrycznych (dane według europejskiego cyklu pomiarowego; według cyklu północnoamerykańskiego dystans wynosi do 14 km). W trybie elektrycznym prędkość maksymalną ograniczono do 120 km/h.
Przy naładowanych akumulatorach nowy SUV Volkswagena ma średnio zużywać jedynie 2,1 l oleju napędowego na 100 km, a przy rozładowanych, gdy działa tylko silnik spalinowy - 4,9 l/100 km. W tym drugim przypadku auto napędzane jest wyłącznie na koła przedniej osi.
Co ciekawe, CrossBlue posiada dwa gniazda elektryczne. Jedno służy do ładowania baterii, a drugie może przydać się np. na kempingu jako źródło zasilania kuchenki lub lodówki. Samochód pełni wówczas rolę generatora prądu.
Nie wiadomo jeszcze, czy model trafi do europejskiej oferty Volkswagena. W USA miałby być tańszy od Touarega (od 44 tys. dolarów bez kosztów dostawy) i nawiązać rynkową walkę m.in. z Fordem Explorerem, którego ceny startują tam od 29,1 tys. dolarów.
msob