Peugeot RCZ R oficjalnie
Nadjeżdża nowy konkurent 265-konnego Volkswagena Scirocco R - w gamie Peugeota RCZ debiutuje wersja oznaczona literą "R" z jednostką o mocy 270 KM.
Oficjalna premiera Peugeota RCZ R odbędzie się już za kilka dni, podczas tegorocznego Festiwalu Prędkości w Goodwood. Na pierwszy rzut oka model wyróżnia się nowym tylnym spojlerem, rozstawionymi po bokach rurami wydechowymi, obniżonym o 10 mm (i usztywnionym) zawieszeniem, 19-calowymi obręczami i emblematami z czerwonym wypełnieniem. W kabinie pojawiły się kubełkowe fotele, mniejsza kierownica oraz czerwone akcenty.
Najważniejsze drzemie jednak pod maską. To turbodoładowany, benzynowy silnik o pojemności 1,6 litra o mocy 270 KM przy 6000 obr./min (dotychczas najmocniejsza wersja RCZ-a generowała 200 KM) oraz 330 Nm maksymalnego momentu, dostępnego w zakresie 1900-5500 obr./min. Siła napędowa płynie do przednich kół za pośrednictwem 6-biegowej skrzyni ręcznej.
Efekt? 5,9 s od 0 do 100 km/h i prędkość maksymalna ograniczona do 250 km/h. RCZ R pokonuje dystans 400 m ze startu zatrzymanego w ciagu 14,2 s. Francuscy inżynierowie dumni są również z jego wstrzemięźliwości - według producenta średnie zużycie paliwa wynosi jedynie 6,3 l/100 km.
Jednostka o symbolu EP6CDTR została w znacznym stopniu zmodernizowana, m.in. pod kątem obróbki cieplnej elementów. Nowa jest turbosprężarka typu twin-scroll (spaliny prowadzone są do turbiny dwoma kanałami), zastosowano kute tłoki i opracowane przez firmę Mahle uszczelnienia z powłoką polimerową, odporną na wyższe ciśnienie w cylindrze.
Atutem sportowego Peugeota będzie nie tylko mocne serce. Model otrzymał mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu typu Torsen, wzmocnione hamulce z 380-milimetrowymi tarczami i przeszedł szereg zabiegów odchudzających. W efekcie tych ostatnich jego masa własna względem pozostałych odmian benzynowych spadła o 17 kg, do 1280 kg. Specjalny system, łączący kabinę z układem dolotowym, zapewnia podczas przyspieszania odpowiednie doznania akustyczne.
Peugeot RCZ R został opracowany pod okiem specjalistów z oddziału Peugeot Sport, którzy stworzyli również wyścigowy egzemplarz 208 T16, za kierownicą którego Sébastien Loeb ustanowił ostatnio rekordowy czas przejazdu w wyścigu Pikes Peak International Hill Climb.
msob