Nawet 350 KM w nowym Focusie RS
Amerykański oddział Forda pracuje właśnie nad 2,3-litrową jednostką EcoBoost o mocy nawet 350 KM. Silnik ten ma szansę trafić pod maskę nowego Focusa RS.
W celu bardziej skutecznego przenoszenia momentu obrotowego na koła przedniej osi, nowy Focus RS otrzyma również aktywny, wielotarczowy mechanizm różnicowy o zwiększonym tarciu wewnętrznym. Sterowany elektronicznie, umożliwia on w pełni adaptacyjny rozkład siły napędowej pomiędzy kołami i może być zblokowany w zakresie od 0 do 100 procent. Jego opracowanie powierzono brytyjskiej firmie GKN - tej samej, która zaprojektowała już podobny układ dla BMW.
Najmocniejsza odmiana Focusa będzie produkowana tylko z nadwoziem 5-drzwiowym. Debiut - prawdopodobnie w 2013 roku.
Warto przypomnieć, że mocą 350 KM dysponował już limitowany Focus RS500 poprzedniej generacji.
Co ciekawe, wspomagany turbosprężarką, benzynowy silnik R4 o pojemności 2,3 litra posłuży także do napędu kolejnej generacji... Mustanga. Tak, to nie pomyłka. W walce z emisją szkodliwych gazów, poza widlastymi "szóstkami" i "ósemkami" Ford planuje wyposażyć swoją legendę w jednostki 4-cylindrowe.
Marcin Sobolewski