Lancia - śmierć kliniczna
Szefostwo Fiata potwierdza wcześniejsze doniesienia prasowe co do przyszłości Lancii. Podupadającą markę, mimo wspaniałej, liczącej 107 lat historii, czeka dalsza degradacja - jej działalność ograniczy się wyłącznie do rynku włoskiego.
Lancia pozostanie obecna tylko we Włoszech, gdzie będzie sprzedawać wyłącznie jeden model - Ypsilona. Pozostałe - Delta, Thema i Voyager - znikną z oferty. Potwierdził to Alfredo Altavilla, szef operacyjny grupy Fiata na Europę, Afrykę i Środkowy Wschód, podczas wczorajszej konferencji dotyczącej planów koncernu na najbliższe 5 lat.
W ubiegłym roku samochody Lancii znalazły jedynie 57 tys. nabywców, z czego aż 80 proc. trafiło na rynek włoski, a 3/4 sprzedaży stanowił miejski Ypsilon. W ostatnich latach marka coraz bardziej odchodziła od swoich bogatych tradycji - brakowało pieniędzy i pomysłów. Fiat miałby zresztą trudności w utrzymaniu dwóch producentów o charakterze premium - Lancii i Alfy Romeo, choćby ze względu na zaciętą konkurencję ze strony producentów z Niemiec.
Warto przypomnieć, że pod koniec lat 80. podobny los spotkał markę Autobianchi, również należącą do Fiata. Jej ostatni model - Y10 - został przemianowany na Lancię na wszystkich rynkach poza Włochami. Wraz z końcem produkcji Y10 marka Autobianchi definitywnie zniknęła z rynku.
msob