BMW i8 - pierwsze z laserowymi światłami
Jesienią br. BMW wprowadzi na rynek sportową hybrydę i8. To pierwsze auto wyposażone w lampy główne korzystające z technologii laserowej.
W bazowej wersji BMW i8 jest wyposażone w lampy LED-owe. Opcjonalnie jednak może dysponować technologią laserową, które mają 600-metrowy zasięg, dwukrotnie dłuższy niż LED-y. Dodatkowo, światła laserowe zużywają o około 30 proc. mniej energii od i tak oszczędnych LED-ów.
Poza niższym poborem prądu laserowe światła mają oświetlać drogę w bardziej intensywny sposób bez jednoczesnego nagrzewania się. Diody laserowe są 10-krotnie mniejsze od konwencjonalnych diod świetlnych, pozwalają więc ograniczyć przestrzeń potrzebą na całą instalację. Wielkość powierzchni odbłyśnika w porównaniu ze światłami LED można zmniejszyć kilkakrotnie. Ten w BMW mierzy 3 cm zamiast 9 cm w przypadku LED-ów.
Jak to działa? Kilka diod emituje silnie skupiony strumień poprzez specjalne soczewki na fluorescencyjną substancję fosforową wewnątrz lampy, a substancja ta z kolei przekształca promień w jasne, białe światło. Komputerowy system sterowania oświetleniem pozwala wyeliminować niebezpieczeństwo oślepiania jadących z przeciwka.
W nadchodzących latach światła laserowe mają być stopniowo dostępne w kolejnych modelach BMW. Podobne rozwiązanie Audi zastosowało w wyścigowym modelu R18 oraz prototypie Sport quattro (więcej informacji).
O BMW i8 pisaliśmy jesienią ubiegłego roku, przy okazji premiery modelu podczas targów we Frankfurcie (więcej w ramce z prawej).
Źródło: BMW
Światło na cztery sposoby - który rodzaj oświetlenia jest najskuteczniejszy? - PORADY