Viva Polonia Classic
Pierwszy w Polsce międzynarodowy rajd historycznych samochodów sportowych „Viva Polonia Classic” odbędzie się w dniach 9-11 czerwca 2005 roku na Dolnym Śląsku. Start i meta każdego dnia będą odbywały się na Rynku we Wrocławiu. W rajdzie weźmie udział ok. 40 ekip.
Rajd „Viva Polonia Classic” jest pierwszym tego typu przedsięwzięciem zorganizowanym w Polsce. Jest on wzorowany na podobnych, cieszących się olbrzymia popularnością imprezach odbywających się na całym świecie. Celem rajdu „Viva Polonia Classic” jest promowanie Polski, przede wszystkim malowniczego Dolnego Śląska. Trasa rajdu została przygotowana tak, aby uczestnicy mogli zobaczyć wybrane, piękne pałace i zamki Dolnego Śląska.
W ciągu trzech dni odwiedzą pałace w Łomnicy i Mosznej, zamki w Książu i Bolkowie, Sanktuarium Św. Jacka w Kamieniu Śląskim i Fundację w Krzyżowej.
Stolica Dolnego Śląska - Wrocław jest miastem które na kilka dni udzieli gościny uczestnikom rajdu. Na Rynku we Wrocławiu zostanie ustawiona brama startowa oraz park maszynowy. Właśnie z tego miejsca, każdego dnia ekipy rajdowe będą wyruszały na całodniowe zmagania. Wieczorami mieszkańcy miasta będą mieli niepowtarzalną okazję obejrzenia pięknych, sportowych samochodów z duszą, zaparkowanych na Rynku we Wrocławiu. Prezydent miasta objął Honorowy Patronat nad całym przedsięwzięciem.
Buggatti T37 z 1927, Jaguar SS100 z 1937 czy Mercedes Benz SSK z 1929 roku to tylko niektóre z przepięknych sportowych samochodów zabytkowych które w dniach 8-11 czerwca 2005 roku będzie można obejrzeć na Rynku we Wrocławiu oraz na trasie przejazdu rajdu w okolicach Wałbrzycha, Jeleniej Góry i Opola.
Tegoroczny rajd ma wyjątkową formułę i jest przygotowaniem znacznie większego, planowanego na następny rok wydarzenia. Uczestnikami rajdu są głównie ekipy międzynarodowe, które odwiedzają nasz kraj na specjalne zaproszenie. Przyszłoroczna formuła wydarzenia będzie miała charakter otwarty.
Rajd oceniany jest wyłącznie w kategorii regularity a uczestnicy poruszają się po drogach publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W przededniu rajdu, podczas spotkania dla kierowców, załogi otrzymują specjalnie przygotowaną książkę trasy Roadbook. Zawiera ona dokładny opis trasy wraz z określeniem czasu w jakim trasa powinna zostać pokonana. Uczestnicy rajdu muszą przejechać trasę zgodnie ze wskazówkami oraz czasie w nim przewidzianym. Czas mierzony jest na punktach kontrolnych na trasie oraz przy dojeździe do miejsc postoju przewidzianych w programie.
Punktowany jest nie tylko czas i dokładność przejazdu. Uczestnicy rajdu muszą wykazać się także spostrzegawczością. Roadbook zawiera pytania dotyczące mijanych miejsc. Za prawidłowe odpowiedzi załogi otrzymują punkty. Na trasie zainstalowane są także punkty kontrolne z pieczątkami. Zadaniem uczestników rajdu jest zdobycie wszystkich pieczątek i umieszczenie ich w odpowiednim miejscu książki trasy.
Wszystkie te działania są punktowane i wpływają na ostateczną klasyfikację załogi.
Punkty można również zdobyć w konkurencjach dodatkowych organizowanych najczęściej podczas przerw, np. jazda na odległość - kierowca otrzymuje zadania przejechania np. 80 cm. Punktowane są załogi które najdokładniej przejadą trasę.
Kategorie w których będą oceniane samochody:
* Samochody sportowe od 1905 do 1918 samochody GP, sportowe
* Samochody od 1919 do 1930 samochody GP, sportowe
* Samochody od 1931 do 1946 samochody GP, sportowe
* Samochody od 1947 do 1961, dwumiejscowe samochody wyścigowe, prototypy samochodów sportowych
* Samochody od 1962 do 1965 dwumiejscowe samochody wyścigowe, GT GTS i GTP, samochody wyścigowe, prototypy samochodów sportowych
* Samochody od 1966 do 1971 samochody wyścigowe, GT GTS i GTP samochody wyścigowe i prototypy samochodów sportowych
Wybrane modele samochodów biorące udział w Rajdzie:
Citroen DS 20 (1969), Jaguar (1959), Jaguar E Lightweight (1962), Jaguar MKII 3.8 (1962), Jaguar SS100 (1937), Jaguar XK 120 OTS (1950), Jaguar XK 150 Roadster (1958), Jaguar XK150DHC, MGB GT V8, MB 300SL (1961), Jaguar E-Type (1961), Mercedes 300 SL (1961), Mercedes Benz 230 (1965), Mercedes Benz 300SLS (1957), Mercedes Benz SSK (1929), Porsche 356 A GT Coupe (1957), Porsche 356 B (1960), Porsche 356 Vor A (1955), Porsche 911 (1970), Porsche 914/6 (1970), Sunbeam Tiger (1965), Sunbeam Tiger MK1A (1966), Triumph TR 3A (1957).