Prasowa moto-rywalizacja

Z dużym odzewem czytelników spotkał się nasz tekst o wojnie, jaką toczą na polskim rynku prasowym dwa najpopularniejsze tygodniki motoryzacyjne: Auto Świat i Motor.

Oba czasopisma mają gorących zwolenników i przeciwników. Nie brak również osób, dla których głównym kryterium oceny jest... cena.

Wskazują one, że i szata graficzna i tematyka obu gazet jest bardzo podobna, natomiast czuć dużą różnicę, gdy wydaje się złotówkę, a niemal trzy złote. Co prawda, Motor właśnie podrożał o 50 gr, ale nie zmienia to faktu, że wciąż jest niemal o połowę tańszy od konkurenta.

Dość powszechna jest opinia, że Auto Świat jest bardziej niemiecki. Zwracacie uwagę, że w porównaniach faworyzowane są samochody niemieckie, a testowane pojazdy mają niemieckie tablice rejestracyjne. Motor również należy do niemieckiego wydawnictwa, jednak wiele osób, częściowo z sentymentu, traktuje go, jako bardziej polską gazetę. Wydawcy Motoru chcą ten image utrzymać, stąd rzeczywiście praktycznie wszystkie opisywane samochody są na polskich "numerach".

Oba czasopisma próbują trafić w gusta polskiego klienta, a więc osoby, która sprowadziła lub kupiła używany samochód. Stąd porady, co sprawdzać przy kupnie, jak zarejestrować, na co zwrócić uwagę przy oględzinach dokumentów.

Reklama

Motor po obniżce ceny został zdecydowanym liderem, dzięki nakładowi 300 tysięcy egzemplarzy wyprzedził Auto Świat (jak nas poinformował Paweł Tomaszek, Public Relations Axel Springer Polska średnia sprzedaż AŚ za pierwsze półrocze 2004 wynosi 122 132 egz., średni nakład 204 534 egz.). Motor zdrożał o 50 groszy, jednak wydawca jest do tego stopnia pewny sukcesu, że zapewnia reklamodawców o nakładzie minimum 150 tysięcy egzemplarzy do końca roku. Gdyby nakład spadł, reklamodawcy otrzymają 50-procentowy zwrot kosztów. Natomiast w wypadku nakładu nie przekraczającego 100 tysięcy - koszt reklam zostanie zwrócony w całości!

O prasowej "wojnie" przedstawiciele obu niemieckich koncernów mówią niechętnie. Bauer wogóle nie zareagował na nasze pytania a Springer przysłał nam maila o nakładzie (patrz powyżej). Na pytanie o podobieństwo obu tytułów Paweł Tomaszek (Axel Springer Polska) napisał nam że, tu cytujemy" "pobieżna analiza porównawcza w kiosku z prasą zagraniczną wystarczy aby stwierdzić, że nowa makieta Motoru jest niemalże wierną kopią niemieckiego Auto BILDA."

O rywalizacji Motoru (Wydawnictwo Bauer) a Auto Światem (Axel Springer Polska ) dyskutują także dziennikarze motoryzacyjni. TUTAJ opinia jednego z nich.

Wojna trwa. Kto wygra? Nie wiadomo. Wiadomo natomiast, kto z tej walki będzie miał zysk. My wszyscy, czyli klienci.

A Wy jak uważacie, które z czasopism zdobędzie pozycję lidera rynku? ZOBACZ dotychczasową dyskusję na ten temat.

Porozmawiaj na Forum.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: Grazia | świat | auto | motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama