Można zmusić kierowców, by przesiedli się do autobusów
Ponad 20 tys. kierowców samochodów osobowych przesiadło się do komunikacji miejskiej w Nysie, po tym jak miasto zaoferowało im darmowe przejazdy autobusami. Taki wynik osiągnięto w trakcie pierwszych sześciu miesięcy działania programu.
Bezpłatne przejazdy komunikacją miejską dla kierowców wprowadzono w czerwcu ubiegłego roku. Z szacunkowych danych Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego w Nysie wynika, że do grudnia 2012 r. na ulice Nysy nie wyjechało 20 290 samochodów.
"Mniej samochodów na ulicach to mniej spalin i hałasu. Kierowcy przekonali się, że warto korzystać z komunikacji miejskiej w Nysie. Uchwałę przygotowano z inicjatywy burmistrz Jolanty Barskiej, a rada miasta przyjęła ją w kwietniu 2012 r." - poinformował rzecznik prasowy Urzędu Miasta w Nysie Artur Pieczarka.
Z bezpłatnej komunikacji miejskiej w gminie Nysa korzystać mogą osoby posiadające prawo jazdy kat. B i mające w trakcie przejazdu autobusem dowód rejestracyjny samochodu osobowego, z ważnym terminem badania technicznego. Przywilej dotyczy nie tylko mieszkańców Nysy, ale także przyjezdnych. Informacje o promocji umieszczono na 4 billboardach wjazdowych do Nysy, a także na plakatach w autobusach.
"O zainteresowaniu ulgą świadczą choćby liczne telefony do spółki z zapytaniem jak można z niej korzystać, czy nadal i do kiedy będzie obowiązywała. Również kierowcy informują mnie o tym, że coraz więcej pasażerów korzysta z komunikacji miejskiej legitymując się prawem jazdy i dowodem rejestracyjnym" - uważa prezes MZK w Nysie Anna Pyka.
Z szacunkowych danych MZK w Nysie wynika, że w okresie od czerwca do końca grudnia 2012 r. na ulice nie wyjechało ok. 20 tys. 290 samochodów osobowych, a ich posiadacze przesiedli się do autobusów. Daje to średnio 110 kierowców korzystających z komunikacji publicznej na dzień. Badania wykonano na próbie 10 proc. z 1,2 mln pasażerów przewiezionych autobusami MZK.
W 2010 r. Nysa kupiła siedem nowych autobusów, na co zdobyła dofinansowanie z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego na lata 2007-2013. Koszt zakupu wyniósł 4,5 mln zł. Dwa nowe czeskie autobusy kupił ponadto MZK, za ok. 1 mln zł. Nowe niskopodwoziowe pojazdy spełniają wysokie normy ochrony środowiska.
Czy darmowa komunikacja miejska to dobry sposób na korki w mieście?