Czym pod ostrzał?

Niedługo rozstrzygnie się, jakie wozy opancerzone będą służyć polskim żołnierzom na misjach zagranicznych.

Minister obrony narodowej rozważa, czy dopancerzać Humvee, czy też przejść na całkiem nowe pojazdy.

Osobiście skłaniam się ku nowym pojazdom. To jest nowość w stosunku do tego, o czym mówiłem jeszcze przed trzema, czterema dniami, dlatego że wydaje się, że "skórka nie jest warta wyprawki". W tym wypadku musielibyśmy zainwestować zbyt duże środki w opancerzenia do interesującej nas wersji - powiedział szef MON-u.

W ostatni wtorek w zamachu na polski konwój w Afganistanie zginęło dwóch żołnierzy, trzeci został niegroźnie ranny. Do tragedii doszło, gdy jeden z jadących w kolumnie pojazdów typu Humvee najechał na minę.

Niewykluczone, że nasza armia mogłaby zostać wyposażona w jeden z pojazdów rodzimej konstrukcji. Polska ma od kilku lat, na licencji fińskiego Patria Vehicles, wytwarzają już uznane na całym świecie rosomaki, a AMZ KUTNO także samochody opancerzone dzik.. Pojazdy te trafiły już m.in. do Iraku, Malezji i Afganistanu. Kilka miesięcy temu malezyjski rząd zatwierdził kupno 48 Rosmomaków za łączną sumę 370 mln dol., zastrzegając sobie możliwość zwiększenia kontraktu o kolejne 50 pojazdów. Za podobnej klasy wozy opancerzone, ale produkowane przez Amerykanów, Malezja musiałaby zapłacić co najmniej o 30 proc. więcej.

Paletę produktów z AMZ-Kutno uzupełnił ostatnio wóz interwencyjno-patrolowy wdzięcznej nazwie Tur. Opancerzony pojazd przeznaczony jest do przewozu 5 żołnierzy wraz z ekwipunkiem. Płyty pancerne zapewniają załodze zabezpieczenie przed ostrzałem pociskami przeciwpancernymi kalibru 7,62x39 API BZ , 7,62x54R B32 API, oraz ochronę przed skutkami wybuchu ładunku TNT o masie 6kg, centralnie pod pojazdem. Dodatkowo silnik pojazdu chroniony jest płytami bocznymi pancerza.

Samochód ma stały napęd 4x4, sześciostopniową skrzynię biegów , przekładnie redukcyjną oraz skrzynię rozdzielczą umożliwiającą wykorzystanie łącznie 24 przełożeń : 12 do jazdy po drogach utwardzonych oraz 12 do jazdy terenowej. Źródłem napędu jest 166 konny, turbodoładowany diesel produkcji Iveco. Jednostkę o pojemności 3 litrów wyposażono w intercooler oraz wtrysk paliwa typu common rail. Zbiornik paliwa ma pojemność 220 litrów.

INTERIA/RMF
Dowiedz się więcej na temat: humvee | wozy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy