Wolisz diesla? Wśród Polaków jesteś w mniejszości!

Każdy handlujący samochodami używanymi powie wam, że największym powodzeniem na rynku wtórnym cieszą się auta napędzane silnikami wysokoprężnymi.

Wygląda jednak na to, że dni diesli są już policzone. Klienci udający się po nowy samochód do salonu niechętnie decydują się na auto z silnikiem o zapłonie samoczynnym.

Jak podaje instytut Samar, w zeszłym roku udział w rynku nowych aut z silnikami benzynowymi wyniósł 61 proc. O tym, że diesle znajdują się obecnie w odwrocie, świadczą tegoroczne statystyki. Ponad 64 proc. z 226 714 klientów, którzy odwiedzili salony do końca października, wybrało auto napędzane silnikiem o zapłonie iskrowym.

Najpopularniejszym z benzynowych silników jest obecnie w Polsce motor o pojemności 1,6 l MPI i mocy 102 KM, stosowany w pojazdach koncernu Volkswagena (zdecydowana większość z nich to Skody Octavie). Na drugim miejscu znalazł się turbodoładowany 1,4 l TSI (również koncernu VW), trzecim najpopularniejszym silnikiem jest fiatowski 1,2 l o mocy 69 KM. Polscy nabywcy często decydowali się też na silniki produkcji Toyoty (1,3 l 99 KM i 1,0 l 68 KM), Nissana (1,6 l 117 KM), Renault i Dacii (1,6 l 105 KM) oraz - ponownie - Volkswagena (1,4 l 85 KM).

Reklama

Popularność tych jednostek łatwo wytłumaczyć. Zajmujące podium motory 1,6 l i 1,2 l to proste i trwałe konstrukcje - łatwe w naprawie i chętnie współpracujące z instalacjami LPG. Drugi na liście - 1,4 l TSI - oferuje typowe dla nowoczesnych diesli osiągi (wysoki moment obrotowy) przy rozsądnej cenie i zużyciu paliwa.

Jednostki wysokoprężne wciąż cieszą się jednak większym zainteresowaniem klientów flotowych, których nie przeraża widmo wysokich kosztów serwisu (potencjalne problemy z kołami dwumasowymi, wtryskiwaczami, itd.).

Co ciekawe, również w tym zestawieniu królują konstrukcje koncernu Volkswagen. Z danych instytutu Samar wynika, że najpopularniejszym dieslem jest obecnie jednostka 2,0 l TDI, na drugim miejscu znalazł się motor 1,6 l TDI. Dalsze miejsca należą do Forda (jednostki serii Duratorq) i koncernu PSA (silniki z rodziny HDI).

Nie zmienia to jednak faktu, że z 226 714 tegorocznych klientów na nowe auto z silnikiem Diesla zdecydowało się jedynie 81 052 nabywców.

(PR)

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy