Oto pięć najlepszych małych samochodów

Długość około 3,5 metra, niewielki promień zawracania i żwawy silnik o mocy ok. 70 KM. Tego typu pojazdy najlepiej nadają się do jazdy po mieście i są chętnie wybierane zarówno przez nabywców indywidualnych, jak i do firmowych flot.

Dla firm najbardziej liczy się ekonomia transportu. Dla nabywców indywidualnych - uniwersalność i praktyczność. Zwłaszcza w tej klasie wyraźnie widać postęp w projektowaniu samochodów. Z każdą generacją coraz lepiej udaje się wykorzystać wnętrza, wyraźnie poprawia się też poziom ochrony pasażerów przed skutkami wypadków.

Jakie modele tego typu cieszą się obecnie największą popularnością w Polsce? Na podstawie danych z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR za I kwartał 2019 roku, wyłoniliśmy liderów w segmencie A na naszym rynku. Zwycięzcami są nie tylko auta dysponujące bogatym wyposażeniem i odpowiednią ilością miejsca dla pasażerów. Kluczem do sukcesu wydają się też szerokie możliwości personalizacji i atrakcyjna stylistyka. 

Reklama

Miejsce 5. Kia Picanto

Na ostatnim miejscu w pierwszej piątce liderów w segmencie A w Polsce jest Kia Picanto, z wynikiem 536 samochodów zarejestrowanych od stycznia do kwietnia 2019 roku. Wg danych SAMARu należy do niej nieco ponad 9 proc. rynku. Produkowany od 2003 roku, mały "Koreańczyk" doczekał się trzech generacji. Najnowszą wprowadzono w 2017 roku.

Pod maską Picanto może się znaleźć jeden z dwóch benzynowych silników: 3-cylindrowy 1.0 MPI o mocy 67 KM lub 4-cylindrowy 1.2 MPI o mocy 85 KM. Podstawowa jednostka benzynowa zapewnia średnie spalanie na poziomie 5,5 l/100 km. Za dopłatą 4350 zł, silnik 1.2 można doposażyć w instalację LPG. Kia Picanto może mieć 5-biegową skrzynię manualną lub 4-biegową automatyczną.

Najmniejsza Kia zachęca bogatym standardowym wyposażeniem, w którym jest m.in.: 6 poduszek powietrznych i elektryczne sterowanie szybami, centralny zamek, radio z systemem Bluetooth i wielofunkcyjną kierownicą oraz manualna klimatyzacja. Za dopłatą dostępny jest system autonomicznego hamowania i nawigacja z 7-calowym ekranem, współpracująca z Apple Car Play i Android Auto, a także wersja GT-Line ze sportowymi - oraz X - z terenowymi dodatkami i podniesionym o 15 mm zawieszeniem. Bagażnik ma pojemność 255 litrów, a po złożeniu tylnej kanapy 1010 l. Cennik modelu Picanto zaczyna się kwotą 39 990 zł.

Miejsce 4. Volkswagen up!

Około 12 proc. rynku należy w tym roku do Volkswagena up!. Od stycznia do kwietnia 2019 zarejestrowano w Polsce 682 egzemplarze. To najmniejszy samochód osobowy niemieckiego koncernu. Powstaje od 2011 roku w Bratysławie, wraz z bliźniaczymi modelami: Skodą Citigo i Seatem Mii. Model up! jest zwrotny, łatwy i przewidywalny w prowadzeniu, a także ma przejrzyste nadwozie.

Praktyczny i dobrze przemyślany od strony ergonomii projekt doceniło jury międzynarodowego konkursu, nadając mu tytuł World Car of The Year 2012. Bogatsze wersje wyposażenia mają takie udogodnienia, jak np. panoramiczny, szklany dach. Długa lista akcesoriów pozwala uatrakcyjnić jego wygląd. Od lipca 2013 roku dostępna jest w pełni elektryczna wersja e-up! o mocy 55 KM i zasięgu ok. 150 km. W przypadku tej odmiany modelu zamontowanie akumulatorów zmusiło inżynierów do ograniczenia pojemności bagażnika.

Podstawową jednostką napędową jest 3-cylindrowy, benzynowy silnik o pojemności 1.0 w dwóch wariantach mocy: 60 i 75 KM. Bagażnik ma pojemność 251 l, a po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji jest 959 l. Cennik zaczyna się kwotą 38 900 zł.

Miejsce 3. Fiat 500

Włoska propozycja ma w 2019 roku ponad 13-procentowy udział w rynku. Od stycznia do kwietnia 2019 roku zarejestrowano w Polsce 756 takich samochodów. Fiat 500 to odpowiedź na potrzeby osób poszukujących aut, które wyróżniają się w mieście. Choć od chwili reaktywacji kultowego modelu minęło już 12 lat, samochód wciąż przyciąga wzrok na ulicach.

Pierwowzór współczesnej 500-ki to model o tej samej nazwie, produkowany od 1957 do 1976 roku, który sprzedał się w liczbie prawie 4 mln egzemplarzy. Współczesna generacja Fiata 500 zadebiutowała w 2007 roku i do tej pory powstały już ponad 2 mln egzemplarzy. Stylistycznie nawiązuje do swojego poprzednika i - jak się okazało - design w stylu retro był strzałem w dziesiątkę.

Fiat 500 wyróżnia się niestety również wyraźnie wyższą od konkurencji ceną, zaczynającą się od 43 700 zł. W czasie przeprowadzonego w 2015 roku liftingu zmieniono nieco wzór lamp, kształt wlotów powietrza oraz dodano ciekłokrystaliczne zegary. Bagażnik modelu 500 ma pojemność 185 l, a po złożeniu siedzeń do dyspozycji jest ich 520. Pod maską może się znaleźć jeden z dwóch silników benzynowych: dwucylindrowy 0.9 TwinAir o mocy 85 KM lub czterocylindrowy 1.2 o mocy 69 KM.

Miejsce 2. Skoda Citigo

Do miejskiego malucha z Czech należy około 17 proc. rynku. Od stycznia do kwietnia 2019 zarejestrowano 961 egzemplarzy. To najmniejszy samochód czeskiej marki, produkowany od 2011 roku w Bratysławie, razem z VW up! i Seatem Mii.

Ponieważ to bezpośredni krewniak małego Volkswagena, może się pochwalić dokładnie takimi samymi parametrami. Również i tu bagażnik ma pojemność 251 l, a po złożeniu tylnej kanapy do dyspozycji jest 959 l. Pod maską te same, 1-litrowe silniki o mocach 60 i 75 KM oraz 5-biegowa skrzynia. Dodatkowo, w ofercie jest wersja na gaz LPG, wymagająca dopłaty 3800 zł.

Tak samo, jak w UP-ie możemy zamówić panoramiczny szklany dach. Na korzyść auta przemawia bardzo rozbudowana w naszym kraju sieć serwisowa. Za małą Skodę trzeba zapłacić ok. 37 200 zł.

Miejsce 1. Toyota Aygo

Z danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR wynika, że pod względem liczby rejestracji model Aygo jest niekwestionowanym liderem rynku w klasie A. Od stycznia do kwietnia 2019 roku nabywców znalazło aż 1 721 egzemplarzy, co daje Aygo prawie 30-procentowy udział w tym segmencie. Mała Toyota jest bezpośrednią konkurentką "trojaczków Volkswagena" z Bratysławy. Nadwozie ma długość 3465 mm, szerokość 1615 mm i wysokość 1460 mm. Przestronne wnętrze to zasługa dużego rozstawu osi, wynoszącego 2340 mm. Bagażnik ma pojemność 168 l.

Stylistyka z charakterystycznym "X" na masce sprawia, że mała Toyota wyróżnia się na ulicach miast. Jak na miejski samochód, Aygo jest bardzo dobrze wyposażona. W środkowej konsoli może się znaleźć 7-calowy, dotykowy ekran systemu multimedialnego, współpracującego z Apple Car Play i Android Auto. Na liście wyposażenia jest kamera cofania i czujniki parkowania, system bezkluczykowego dostępu oraz klimatyzacja automatyczna. Za dopłatą dostępny jest komplet systemów bezpieczeństwa czynnego Toyota Safety Sense, w skład którego wchodzą: funkcja wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia, układ ostrzegania o niezamierzonej zmianie pasa ruchu i automatyczne światła z czujnikiem zmierzchu. Przednie i boczne poduszki powietrzne kierowcy i pasażera oraz kurtyny powietrzne, a także główne światła w technologii projektorowej są dostępne w standardzie.

W 2018 roku Toyota Aygo przeszła facelifting, otrzymując światła do jazdy dziennej i tylne lampy w technologii LED. Przekonstruowano też zawieszenie i układ kierowniczy. Auto otrzymało ponadto lepsze wyciszenie wnętrza i zmodernizowany, produkowany w fabryce Toyoty w Wałbrzychu, silnik 1.0 VVT-i (moc 72 KM). Według danych producenta Aygo zużywa średnio od 4,8 l/100 km. Cennik Toyoty Aygo zaczyna się kwotą 37 400 zł.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy