Samochód rozpoznający pas ruchu
Firma Hella przygotowuje do produkcji seryjnej systemy rozpoznawania obrazu - takie jak np. rozpoznawanie pasa ruchu. System mierzy w czasie rzeczywistym dane dotyczące otoczenia pojazdu i ostrzega akustycznie kierowcę o niebezpieczeństwach.
Takie rozwiązania mają w przyszłości przyczynić się do wzrostu bezpieczeństwa na drogach. System LDW ("Lane Departure Warning", ostrzeżenie o opuszczaniu pasa ruchu) oparty jest na zespole czujników rozpoznających obraz oraz sztucznego dostrzegania takich znaków jak linie wyznaczające pas ruchu.
Dostępne już dziś czujniki optyczne Helli, jak czujniki deszczu lub światłości, a także system ACC (Adaptive Cruise Control, samodostosowujący się tempomat, czyli urządzenie automatycznej regulacji odstępów między pojazdami), podnoszą poziom bezpieczeństwa i służą jako platforma do rozwoju dalszych rozwiązań bazujących na koncepcji postrzegania obrazów.
Rozpoznawanie pasa ruchu należy do pierwszych zastosowań zjawiska przetwarzania obrazu. System ten rozpoznaje pozycję pojazdu w odniesieniu do oznakowań pasa ruchu i porównuje ją z przewidywanymi zamiarami kierowcy (w oparciu o sposób i zakres obracania kierownicą, włączanie kierunkowskazów lub wykorzystywanie pedału hamulca) i w krytycznych sytuacjach może udzielić wsparcia kierowcy na drodze przekazywania informacji i sygnałów ostrzegawczych. Aby możliwe było niezawodne i skuteczne przetwarzanie obrazu w najróżniejszych warunkach oświetleniowych i pogodowych, obwody opracowujące dane optyczne zliczają pozycję oznakowania pasa ruchu z wyprzedzeniem, przewidując ich różne odległości wobec zaprogramowanego modelu.
Obwód obserwujący stan pojazdu i jego pozycję uśrednia dane pomiędzy tak pozyskanymi cechami optycznymi, a zaprogramowanym modelem i pomiarami ustalonymi dotyczącymi ruchu własnego oraz geometrii pasa drogi, a tym samym podąża za ruchami pojazdu. Dodatkowo uruchomiony jest też tryb wyboru cech pasa ruchu. Na bazie ustalonych reguł rozpoznawane są dzięki temu takie cechy jak rozchodzące się pasy do skrętu i zjazdy z autostrady, by możliwe było unikanie nieprawidłowych interpretacji. Zliczony sygnał odstępu pomiędzy pojazdem, a oznaczeniem drogi wykorzystywany jest do ostrzegania kierowcy sygnałami akustycznymi lub optycznymi.
Dzięki temu można uniknąć jednej z najczęstszych przyczyn wypadków, a mianowicie nieumyślnego opuszczenia pasa ruchu.
Wbudowanie kamery przewidziano w okolicy przedniej szyby. Wymaga to stworzenia jednostki optycznej obejmującej układ tłumienia światła rozproszonego. Zarazem jednak mamy tu do czynienia z możliwością doskonałej symbiozy z innymi produktami Helli, jak np. czujnikiem światłowo-deszczowym oraz przednim podsufitowym zespołem elektroniczno-sterującym.
Hella nadała temu projektowi wysoki priorytet i pracuje nad systemem, który prawdopodobnie już w roku 2006 będzie gotowy do produkcji seryjnej. Największym wyzwaniem jest dalsze doskonalenie oprogramowania służącego do przetwarzania obrazu. Dodatkowo, obok rozpoznawania pasa ruchu, w przyszłości realizowane będą systemy aktywnego sterowania kierunkiem i rodzajem strumienia światła, a także układy wsparcia funkcji Stop&Go w systemie ACC - aż po elektroniczny hamulec awaryjny. Kolejnym krokiem w zakresie kompleksowego wsparcia kierowcy będzie zintegrowanie w jednej sieci wszystkich czujników otoczenia.