Nowy odcinkowy pomiar prędkosći na S7. Ruszy jeszcze przed wakacjami
Uwaga kierowcy - jeszcze przed wakacjami uruchomiony zostanie odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy Białobrzegów w ciągu drogi ekspresowej S7. Główny Inspektorat Transportu Drogowego zakończył już montaż urządzeń, które wkrótce zostaną przełączone w tryb testowy. Rejestracja wykroczeń na tym odcinku ruszyć ma w czerwcu.
Jak informuje w rozmowie z Interią Monika Niżnik z GITD - urządzenia zostały już zamontowane na odcinku obwodnicy miejscowości Białobrzegi. Jedna z bramownic w okolicach Promna-Kolonia, druga koło miejscowości Nowy Gózd.
Wybór padł na urządzenia Unicam Velocity 3 - te same które pracują już w ramach Centralnego Automatycznego Systemu Nadzoru Nad Ruchem Drogowym CANARD. Prace związane z montażem samych urządzeń zostały już zakończone. W najbliższym czasie rozpoczną się ich odbiory. Kolejny etap to testy i uruchomienie systemu:
Gdy proces odbioru zostanie zakończony, urządzenia zostaną przełączone w tryb testowy rejestracji naruszeń. W tym trybie wszelki zgromadzony materiał pełni jedynie funkcję poglądową, a kierowcy nie są karani mandatami. GITD sprawdza w ten sposób prawidłowość działania urządzeń, w tym wymiany danych z centralnym systemem CANARD.
Nowe urządzenia do odcinkowego pomiaru prędkości na drodze S7 w okolicach Białobrzegów to pierwszy z 39 zestawów, które trafić maja na nasze drogi do końca bieżącego roku. Przypominamy, że te dyscyplinować mają kierowców również na autostradach. W tym przypadku chodzi o autostrady: A1, A2 i A4
Pełna lisa lista lokalizacji nowych odcinkowych pomiarów prędkości planowanych do uruchomienia w 2023 roku:
- Dolnośląskie — A4 Kostomłoty — Kąty Wrocławskie
- Dolnośląskie — Wrocław: Al. Jana III Sobieskiego
- Dolnośląskie — Bierzów-Przylesie
- Kujawsko-Pomorskie — Rogoźno Zamek — Kłódka
- Kujawsko-Pomorskie — Węzeł Nowy Ciechocinek — MOP Kałęczynek
- Kujawsko-Pomorskie — Rycerzewo: DW251 od 70 km
- Lubelskie — Hrubieszów: wjazd do miejscowości, DW 884 4 km
- Lubelskie — Gołąb
- Lubuskie — Świdnica: Obwodowa — Nowogród Bobrzańskie
- Lubuskie — Sudoł — Radomia
- Lubuskie — Chełmsko — Przytocznia
- Lubuskie — Motylewo — Łupowo
- Łódzkie — Pomorzany/Bociany
- Łódzkie — S14 Dobroń — Pabianice Płn.
- Łódzkie — Łódź: Chocianowicka— Łaskowice
- Łódzkie — Bychlew 6 — Jadwinin 16a
- Łódzkie — Mokra Prawa 2 — 189a
- Małopolskie — Węzeł Balice — Węzeł Rudno
- Małopolskie — Kęty: ul. Jana III Sobieskiego, 1,3 km od ul. Partyzantów do ul. Kleparz
- Mazowieckie — Kanie — Otrębusy, DW710
- Mazowieckie — Natolin — Chrzanów Duży — Grodzisk Mazowiecki
- Mazowieckie — Mszczonów, obwodnica miasta
- Mazowieckie — Białobrzegi, obwodnica miasta
- Opolskie — Kietlice — Kilisino
- Podkarpackie — Nosówka: ul. Dębicka — 4 km
- Podkarpackie— Dukla: Trakt Węgierski
- Podkarpackie— Nowa Dęba: Ks. Henryka Łagockiego 113 — Korczaka 16
- Podkarpackie — Gniewczyna Łańcucka — Gniewczyna Tryniecka
- Podkarpackie— Nisko: ul. Sandomierska
- Pomorskie — A1 Peplin — Swarożyn
- Pomorskie — Borowo: Gdańska 2 — Turystyczna 1
- Śląskie — Katowice: Braci Reńców 28
- Śląskie — Jankowice (Nowa) — Świerklany (Plebiscytowa)
- Śląskie — Gliwice: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Śląskie — Zabrze: Al. Jana Nowaka Jeziorańskiego
- Wielkopolskie — Tarnowo Podgórne — Poznań Ławica
- Wielkopolskie — A2 Konin: MOP Leonia/Kuny do PPO Żdżary
- Zachodniopomorskie — Piecnik — Nieradz
- Zachodniopomorskie — Łubianka — Brynka
System odcinkowego pomiaru prędkości to zespół kamer (od 1 do 4) oraz system rozpoznawania tablic rejestracyjnych, zainstalowanych na słupach z wysięgnikami nad jezdnią oraz szafka teletechniczna zawierająca m.in. kontroler, moduł i przełącznik komunikacyjny. Pomiaru średniej prędkości pojazdu opiera się o pomiar czasu, w jakim ten pojazd przebył odcinek drogi. Kamery na początku i na końcu odcinka drogi umieszczone są względem kierunku ruchu pojazdów, skierowane na przód albo na tył poruszającego się pojazdu w taki sposób, aby możliwy był odczyt tablic rejestracyjnych.
Podstawową przewagą odcinkowych pomiarów prędkości, nad zwykłymi fotoradarami, jest to, że monitorowany jest cały odcinek drogi (mający zwykle kilka kilometrów). Wymusza to zatem na kierowcach przepisową jazdę przez pewien czas, a nie tylko zwolnienie w jednym miejscu, jak ma to miejsce w przypadku klasycznych radarów. System nie zapobiega co prawda chwilowemu przekroczeniu prędkości, ale kierowca który się tego dopuścił, musi potem odpowiednio zwolnić, aby zmniejszyć swoją średnią prędkość na danym odcinku. Jeśli pomyli się w takich szacunkach, czeka go mandat.
O odcinkowym pomiarze prędkości informuje znak D-51a. Ma on formę niebieskiej tablicy, podobnej do tej, jaka informuje o zwykłych fotoradarach. Znajdziemy jednak na nim dwa symbole fotoradarów, umieszczone nad drogą. Moment opuszczania obszaru objętego odcinkowym pomiarem prędkości, sygnalizuje znak D-51b, gdzie całość przekreślona jest czerwoną linią.
Średnia prędkość, jaka zostanie zmierzona przez system odcinkowego pomiaru prędkości, jest podstawą do wystawienia takiego samego mandatu, jak w przypadku chwilowego przekroczenia, zmierzonego innymi metodami (chociaż najwyższa prędkość osiągnięta przez kierowcę na odcinku pomiarowym jest w oczywisty sposób jeszcze wyższa). Obecnie obowiązujący taryfikator mandatów za prędkość, prezentuje się następująco:
- do 10 km/h - 50 zł, 1 pkt karny
- od 11 km/h do 15 km/h - 100 zł, 2 pkt. karne
- od 16 km/h do 20 km/h - 200 zł, 3 pkt. karne
- od 21 km/h do 25 km/h - 300 zł, 5 pkt. karnych
- od 26 km/h do 30 km/h - 400 zł, 7 pkt. karnych
- ponad 30 km/h - 800 zł (recydywa 1600 zł), 9 pkt. karnych
- ponad 40 km/h - 1000 zł (recydywa 2000 zł), 11 pkt. karnych
- ponad 50 km/h - 1500 zł (recydywa 3000 zł), 13 pkt. karnych
- ponad 60 km/h - 2000 zł (recydywa 4000 zł), 14 pkt. karnych
- ponad 70 km/h - 2500 zł (recydywa 5000 zł), 15 pkt. karnych
***