Kierowca ma 6 sekund. Potem dostanie ostrzeżenie. To nic miłego
Szykuje się nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów. Chodzi o system o nazwie Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Od kiedy będzie standardowym wyposażeniem i co będzie potrafił?
Unia Europejska przyjęła szereg regulacji prawnych, dzięki którym ma zmniejszać się liczba wypadków. Są one ujęte w tzw. rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (General Safety Regulation - GSR). To właśnie w tych przepisach znalazł się zapis o zaawansowanym systemie monitorowania kierowcy, czyli ADDW.
W lipcu projekt przepisów szczegółowych dotyczących ADDW został przyjęty przez Komisję Europejską. Jak ten system ma działać?
ADDW będzie opierał się głównie na obrazie z kamer monitorujących wnętrze pojazdu. Zastrzeżono jednak, że ma funkcjonować bez korzystania z biometrycznych danych osobowych użytkowników pojazdów, co oznacza, że nie może identyfikować osób. Dlatego prawdopodobnie producenci zdecydują się na kamery działające w paśmie podczerwieni, a nie światła widzialnego.
System ADDW ma uruchamiać się automatycznie po przekroczeniu prędkości 20 km/h, chociaż producent może zdecydować, że system się aktywował przy niższej prędkości. Podczas maksymalnie jednej minuty jazd z prędkością ≥20 km/h, system na dokonać kalibracji i rozpocząć monitorowanie kierowcy.
Podczas pracy system skupia się na tym, gdzie patrzy kierowca, przy czym kabina jest podzielona na trzy niezależne strefy.
- Obszar 1 - dach i spoglądanie na boki
- Obszar 2 - prawidłowy - spoglądanie do przodu i na boki - do przodu.
- Obszar 3 - spoglądanie poniżej linii przedniej szyby
Kierowca otrzyma ostrzeżenie, gdy:
- samochód jedzie z prędkością 50 km/h lub więcej, a kierowca utrzymuje wzrok na obszarze 3 przez ponad 3,5 sekundy;
- samochód jedzie z prędkością 20 km/h do 50 km/h, a kierowca utrzymuje wzrok na obszarze 3 przez ponad 6 sekund;
System ADDW może alarmować kierowcę na trzy sposoby:
- sygnałem wizualnym na desce rozdzielczej;
- sygnałem dźwiękowym o narastającej głośności
- sygnałem haptycznym (np. drżenie kierownicy lub fotela) o narastającej intensywności
Alarmowanie ustaje po tym, gdy kierowca zwróci wzrok znów w strefę 2.
System ADDW będzie obowiązkowy we wszystkich samochodach homologowanych od 7 lipca 2024 roku, w tym wypadku chodzi więc o nowe modele, dopiero wprowadzane na rynek.
Natomiast o 7 lipca 2026 roku system ADDW będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach, znajdujących się wówczas w salonach.