Kierowca ma 6 sekund. Potem dostanie ostrzeżenie. To nic miłego

Szykuje się nowe obowiązkowe wyposażenie samochodów. Chodzi o system o nazwie Advanced Driver Distraction Warning (ADDW). Od kiedy będzie standardowym wyposażeniem i co będzie potrafił?

Unia Europejska przyjęła szereg regulacji prawnych, dzięki którym ma zmniejszać się liczba wypadków. Są one ujęte w tzw. rozporządzeniu w sprawie bezpieczeństwa ogólnego (General Safety Regulation - GSR). To właśnie w tych przepisach znalazł się zapis o zaawansowanym systemie monitorowania kierowcy, czyli ADDW. 

W lipcu projekt przepisów szczegółowych dotyczących ADDW został przyjęty przez Komisję Europejską. Jak ten system ma działać?

Reklama

ADDW będzie opierał się głównie na obrazie z kamer monitorujących wnętrze pojazdu. Zastrzeżono jednak, że ma funkcjonować bez korzystania z biometrycznych danych osobowych użytkowników pojazdów, co oznacza, że nie może identyfikować osób. Dlatego prawdopodobnie producenci zdecydują się na kamery działające w paśmie podczerwieni, a nie światła widzialnego.

Jak będzie działał system ADDW?

System ADDW ma uruchamiać się automatycznie po przekroczeniu prędkości 20 km/h, chociaż producent  może zdecydować, że system się aktywował przy niższej prędkości. Podczas maksymalnie jednej minuty jazd z prędkością ≥20 km/h, system na dokonać kalibracji i rozpocząć monitorowanie kierowcy.

Podczas pracy system skupia się na tym, gdzie patrzy kierowca, przy czym kabina jest podzielona na trzy niezależne strefy.

  • Obszar 1 - dach i spoglądanie na boki
  • Obszar 2 - prawidłowy - spoglądanie do przodu i na boki - do przodu.
  • Obszar 3 - spoglądanie poniżej linii przedniej szyby

Kierowca otrzyma ostrzeżenie, gdy:

  • samochód jedzie z prędkością 50 km/h lub więcej, a kierowca utrzymuje wzrok na obszarze 3 przez ponad 3,5 sekundy;
  • samochód jedzie z prędkością 20 km/h do 50 km/h, a kierowca utrzymuje wzrok na obszarze 3 przez ponad 6 sekund;

Jak system ADDW będzie ostrzegał kierowcę?

System ADDW może alarmować kierowcę na trzy sposoby: 

  • sygnałem wizualnym na desce rozdzielczej;
  • sygnałem dźwiękowym o narastającej głośności
  • sygnałem haptycznym (np. drżenie kierownicy lub fotela) o narastającej intensywności

Alarmowanie ustaje po tym, gdy kierowca zwróci wzrok znów w strefę 2.

Od kiedy system ADDW będzie obowiązkowy

System ADDW będzie obowiązkowy we wszystkich samochodach homologowanych od 7 lipca 2024 roku, w tym wypadku chodzi więc o nowe modele, dopiero wprowadzane na rynek. 

Natomiast o 7 lipca 2026 roku system ADDW będzie obowiązkowy we wszystkich nowych samochodach, znajdujących się wówczas w salonach. 

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: systemy bezpieczeństwa | UE
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy