Auto z pełnym bagażnikiem hamuje lepiej czy gorzej?

Czy samochód z pełnym obciążeniem hamuje dużo gorzej od pustego? Czy może się zdarzyć, że po obciążeniu auto zahamuje lepiej?

Czy samochód z pełnym obciążeniem hamuje dużo gorzej od pustego? Czy może się zdarzyć, że po obciążeniu auto zahamuje lepiej?

Auta osobowe zazwyczaj mają dłuższą drogę hamowania po obciążeniu, ale jak wynika z przeprowadzonych przez "Motor" testów, nawet w przypadku hamowania ze 100 km/h różnica jest nieduża (rzędu 1 m).

Sporadycznie może się zdarzyć, że hamowanie będzie nawet lepsze, jeżeli rozmieszczenie ciężaru spowoduje silne dociążenie tylnej osi.

Natomiast zupełnie normalnym zjawiskiem jest to, że pod obciążeniem lepiej hamują ciężarówki oraz nowoczesne auta dostawcze. W nich hamulce mają wymiary dostosowane do pracy z obciążeniem, a ciężar powoduje poprawę rozkładu ciśnień w strefie kontaktu opony z nawierzchnią.

Reklama

Te własności są słuszne przy założeniu dobrej przyczepności asfaltu (zarówno na mokrej, jak i na suchej nawierzchni).

tygodnik "Motor"
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy