5 gwiazdek Megane CC

Mégane coupé-cabriolet podczas testów zderzeniowych przeprowadzonych przez niezależną organizację Euro NCAP uzyskał 33,56 punktów na 37 możliwych do uzyskania.

Samochód w wersji kabriolet zyskał uznanie ze względu na rewelacyjne wyniki podczas zderzenia czołowego, osiągając lepszy wynik nawet od modelu Scénic II, będącego do tej pory "najbezpieczniejszym pojazdem na rynku" w tej konfiguracji.

Firma Renault, posiadając w swej ofercie sześć modeli z "5 gwiazdkami" Euro NCAP, umacnia swą pozycję lidera w dziedzinie bezpieczeństwa.

Poszczególne konfiguracje crash-testów Euro NCAP obejmują 70-80% rzeczywistych wypadków. Nota "5 gwiazdek" oraz wynik 33,56 na 37 punktów przyznanych modelowi Mégane coupé-cabriolet potwierdzają bardzo wysoki poziom bezpieczeństwa tego auta. Inspektorzy organizacji Euro NCAP szczególnie podkreślili znakomitą ochronę, jaką zapewnia ten samochód w przypadku zderzenia czołowego. Jego konstrukcja uniemożliwiła przedostanie się do wnętrza jakichkolwiek elementów mechanicznych. Bilans obrażeń ustalony po zbadaniu manekinów udowodnił skuteczność układów przytrzymujących kierowcę oraz pasażerów. W wersjach coupé i coupé-cabriolet samochodu Mégane na przednich miejscach, zamiast podwójnych napinaczy, zamontowana jest przeciwpoślizgowa poduszka powietrzna. Poduszka ta doskonale zabezpiecza przed "nurkowaniem", czyli przesuwaniem się ciała pod pasem bezpieczeństwa, chroniąc w ten sposób brzuch przed obrażeniami. Ponadto idealnie przytrzymuje ona pasażerów zajmujących przednie miejsce w fotelu, eliminując wszelkie ryzyko uszkodzenia kończyn dolnych.

Reklama

W celu zapewnienia doskonałej ochrony kierowcy oraz pasażerów w przypadku zderzenia czołowego, zderzenia bocznego lub dachowania, konstrukcja Mégane II coupé-cabriolet wymagała opracowania specjalnych układów zabezpieczających, dostosowanych do modelu z odkrytym dachem. Wzmocniono strukturę nadwozia, a dwie przegrody (jedna dolna i jedna górna), umieszczone za oparciem tylnej kanapy, łączą i usztywniają boki nadwozia. Połączenie pomiędzy dolną przegrodą a podłogą wzmocniono odpowiednim klejem.

Bok nadwozia składa się z trzech oddzielnych części, co umożliwia wzmocnienie stref poddawanych silnym obciążeniom. Głównym zadaniem osłony jest właściwe ukształtowanie ugięcia wzdłużnego i poprawienie sztywności nadwozia.

W celu zabezpieczenia pasażerów podczas dachowania niezbędne było wzmocnienie i usztywnienie całego zespołu składającego się ze słupka przedniego i słupka przedniej szyby. Wzmocnienie to składa się z rury wykonanej ze stali o średnicy 35 mm i 6 mm grubości, wpuszczonej w słupek przedniej szyby oraz z elementu usztywniającego o znacznej grubości. Całość połączono ze słupkiem przednim i wzmocnieniem słupka przedniego. W ten sposób konstrukcja ta spełnia wymagania odnośnie uniemożliwienia przedostania się do wnętrza niebezpiecznych elementów w przypadku zderzenia czołowego.

Przednie podzespoły mechaniczne zostały zaprojektowane w taki sposób, aby w wypadku zderzenia nakładały się na siebie, uniemożliwiając przedostanie się do wnętrza pojazdu elementów mechanicznych i zapewniały bezpieczeństwo pasażerom. Zbrojenie koła jest łatwo odkształcalne, a kolumna kierownicy jest dzielona. Pedał hamulca w znacznej mierze ogranicza ryzyko uszkodzenia kończyn dolnych, a nakładki na wysokości stóp chronią piszczele i kostki kierowcy oraz pasażera z przodu. Podobnie linia wypukłej tablicy rozdzielczej poprowadzona jest wzdłuż piszczeli, co umożliwia równomierne rozłożenie nacisku w przypadku uderzenia o tablicę rozdzielczą. I wreszcie liczne nakładki, umieszczone między innymi na płytach drzwi, umożliwiają zamortyzowanie uderzeń bocznych.

Systemy zapewniające bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów odpowiadające wymaganiom modelu coupé-cabriolet

Celem było osiągnięcie idealnej równowagi pomiędzy możliwościami konstrukcji do zamortyzowania uderzenia, a środkami przytrzymującymi. Mégane II coupé-cabriolet wyposażony jest w układ bezpieczeństwa trzeciej generacji (Systeme Renault de Protection), składający się z przodu z dwóch adaptacyjnych czołowych poduszek powietrznych oraz pasów bezpieczeństwa z napinaczami, ogranicznikami naciągu na wysokości klatki piersiowej (do 400 daN) oraz miednicy (do 600 daN). Przednie miejsca wyposażone są również w przeciwpoślizgowe poduszki powietrzne, zastępujące podwójne napinacze. Umieszczenie ich w siedzisku siedzenia uniemożliwia wsunięcie się ciała pod pas. Całość uzupełniają poduszki powietrzne boczne głowy-klatki piersiowej.

Siedzenia z tyłu wyposażone są w dwa pasy bezpieczeństwa z ogranicznikiem naciągu (do 600 daN) oraz napinaczem. Zamontowanie dodatkowej wzmocnionej blachy na podłodze oraz zastosowanie krótkich pasów bezpieczeństwa umożliwiło skuteczne ograniczenie wsuwania się ciała pod pas w przypadku zderzenia czołowego.

Siedzenia boczne tylne wyposażone są seryjnie w trójpunktowy system mocowania Isofix, umożliwiający zamontowanie odpowiedniego fotelika dziecięcego. System ten zapewnia właściwe zamontowanie fotelika i ułatwia jego montaż. W przypadku zamontowania uniwersalnego fotelika dziecięcego z przodu, zarówno przeciwpoślizgowa poduszka powietrzna, jak i poduszka powietrzna pasażera są wyłączone. Systemy te umożliwiły przyznanie Mégane coupé-cabriolet "3 gwiazdek" Euro NCAP w dziedzinie bezpieczeństwa dzieci.

W przypadku dachowania, kierowcę i pasażerów chroni klatka składająca się z przodu z poprzeczki górnej przedniej szyby, a z tyłu ze stałych lub automatycznych (opcjonalnie) łuków. Łuki te pokryte są gąbką amortyzującą o grubości 35 mm.

Zobacz ostatnie wydanie naszego biuletynu.

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: gwiazdki | szyby | konstrukcja | powietrzna | kierowcy | poduszka | zderzenia
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama