Używany Ford Kuga I (2008-2012)
Na tle innych modeli Forda, Kuga nie cieszy się zbytnią popularnością na naszym rynku. W osiągnięciu sukcesu przeszkodziła zbyt wąska gama jednostek napędowych.
● SILNIKI BENZYNOWE 2.5 (200 KM), DIESLE 2.0 (140-163 KM) ● długość 444 cm ● rozstaw osi 269 cm ● prześwit 19 cm ● lata produkcji 2008-2012
Brak oszczędnej wersji benzynowej, zbyt mały bagażnik i przesadzone ceny w momencie debiutu: Kuga miała trudny start na rynku pierwotnym. Na rynku wtórnym jej popularność jest nieporównanie mniejsza niż innych modeli Forda, w szczególności Focusa i Mondeo.
Funkcjonalność, nadwozie
Z zewnątrz samochód wydaje się okazały. Wewnątrz zapewnia wystarczającą ilość miejsca dla rodziny 2+2, ale bagażnik okazuje się zaskakująco mały: ma tylko 360 l lub 410 l, jeśli wliczać przestrzeń pod jego podłogą. Plusem jest natomiast dobra widoczność z wysoko umieszczonego miejsca kierowcy i wygodne fotele. Elementy wystroju wnętrza zapożyczono z modelu C-Max.
Przeciętnie wypada średnica zawracania (11,6 m), natomiast ciekawostką jest możliwość trzystopniowej regulacji siły wspomagania kierownicy, dostępna niestety tylko w najbogatszych wersjach. Doceniamy natomiast możliwość otwierania samej tylnej szyby - klapa dzieli się na dwie części wzdłuż linii powyżej tablicy rejestracyjnej.
Silniki
Gama silnikowa bazuje na dieslach. Wszystkie mają pojemność dwóch litrów i są skonstruowane wspólnie z Peugeotem. Różnią się osprzętem i mocą. Początkowo oferowano wyłącznie wersję 136 KM. Po liftingu (2010 r.) zastąpiły ją odmiany 140 i 163 KM. Wszystkie pracują cicho, zużywają przeciętnie od 5,5 do 8 l oleju napędowego na 100 km.
Model benzynowy (jest tylko jeden) to 2.5 Turbo, czyli pięciocylindrowy silnik Volvo. Ze względu na wysokie zużycie paliwa odgrywa drugoplanową rolę na rynku, a w przypadku importu obłożony jest wysoką akcyzą. Jego zakup mogą rozważyć zwolennicy zasilania gazem, z tym że dyskusyjne jest, czy warto zmniejszać pojemność bagażnika, montując w nim butlę na LPG.
Od 2010 r. Kuga otrzymała dwusprzęgłową przekładnię zautomatyzowaną PowerShift. Nie jest awaryjna, ale jeśli już się coś zepsuje, o zamiennikach do naprawy nie ma co marzyć.
Awaryjność
W wysokoprężnych egzemplarzach z początku produkcji szwankował filtr cząstek stałych. Niestety, w niektórych przypadkach problemy były tak dotkliwe, że użytkownicy po prostu usuwali filtr w warsztatach niezależnych.
Osoby, które nie miały wcześniej styczności z autami 4x4, narzekają na niską trwałość zespołu sprzęgła, a raczej dwumasowego koła zamachowego - ten problem zresztą Fordy mają od lat, nie tylko te z napędem na obie osie.
Inne usterki - te najczęściej występujące - to głównie denerwujące drobiazgi, jak trzeszcząca tapicerka, wycierająca się skóra na kierownicy, nieskuteczne wycieraczki i zawieszanie się elektroniki.
Koszty
Koszty części zamiennych i usług serwisowych są umiarkowane - większość elementów eksploatacyjnych pochodzi z innych bardziej popularnych modeli Forda. Zasada jest prosta: im bogatsze wyposażenie, tym wyższe koszty w przyszłości. Jednym z przykładów jest ogumienie: w wersji Titanium potrzebne są opony 18-calowe. Nowy filtr cząstek stałych w ASO kosztuje nawet 8000 zł, a jego usunięcie poza ASO ok. 2000 zł.
Sytuacja rynkowa
Kuga jest niepopularnym modelem w naszych ogłoszeniach. Można w nich znaleźć ok. 160 samochodów, praktycznie same diesle. Popyt również jest ograniczony, nawet nie dlatego, że Kuga jest samochodem złym - po prostu klienci często nawet nie zdają sobie sprawy z jej istnienia i zapominają o tym modelu, koncentrując się na tych bardziej popularnych. Wyjątkiem są zadbane samochody krajowe, sprzedawane z pełną fakturą VAT. Te, bez względu na wersję silnikową oczekują na nowego nabywcę przeważnie kilka tygodni.
Jak na samochód, którego produkcja rozpoczęła się w 2008 r. i zakończyła już po 4 latach, Kuga jest wysoko wyceniana na rynku wtórnym - wszystko przez to, że była zbyt droga jako nowa. Trudno pogodzić się z koniecznością wydania ponad 40 000 zł nawet na auta z pierwszego roku produkcji i to nie z najbogatszym wyposażeniem. Klienci z taką gotówką wolą zazwyczaj auto japońskie lub tzw. klasę premium, w tym przypadku BMW X3.
2006: koncept Iosis X - protoplasta Kugi
2008: prezentacja modelu Ford Kuga. Samochód był oferowany w jednej wersji nadwoziowej
2010: lifting - nowe światła
2013: nowa generacja Kugi
- W bazowych wersjach stosowany jest napęd na koła przednie.
- W 4x4: stały napęd na koła przednie, tylne dołącza elektrycznie sterowane sprzęgło międzyosiowe. Wszystko dzieje się bez ingerencji kierowcy. Nie ma możliwości zablokowania napędu. Układ waży tylko 40 kilogramów.
- Benzynowy 2.5 Turbo Ciekawe połączenie: Kuga z silnikiem z Focusa ST. To jednostka Volvo o dużym zapasie trwałości. Ale zastanawia, dlaczego nie oferowano mniejszej i tańszej wersji...
- Turbodiesel 2.0 TDCi 136 KM Silniki stosowany przed liftingiem. Niestety, wszystkie egzemplarze mają problematyczny filtr cząstek stałych. Układ wtryskowy jest za to niezawodny.
- Turbodiesel 2.0 TDCi 140-163 KM W wersji po lifcie problemy z filtrem cząstek stałych zdarzają się o wiele rzadziej. Można polecić wersję z "automatem", jeśli ma udokumentowany przebieg.
- W dieslach, które jeżdżą wyłącznie po mieście (dom, szkoła, praca, sklep, dom) zapychają się filtry cząstek stałych.
- Dziwne hałasy powietrza opływającego nadwozie podczas szybkiej jazdy - dość często generuje je listwa na masce.
- Szybkie zużycie skóry na kierownicy i mieszku lewarka zmiany biegów.
- Trzeszczenie tapicerki.
+ Oferta rynkowa jest skromna, ale dużo aut to egzemplarze krajowe z pełną historią serwisową, a czasem także z fakturą VAT.
+ Udane silniki wysokoprężne.
+ Zawieszenie dobrze sprawdza się podczas jazdy na asfaltowych drogach.
- Brak atrakcyjnych benzynowych wersji silnikowych.
- forum.fordclubpolska.org - na ogólnym forum właścicieli Forda wydzielono dział poświęcony tylko modelowi Kuga.
- ford.auto.com.pl - znane i duże forum ogólne o różnych modelach Forda.
- www.kugaownersclub.co.uk/forum - forum w języku angielskim. Jeśli znasz ten język, dowiesz się tu o wiele więcej, niż na polskim forum Kugi.
Ceny dotyczą wersji 2.0 TDCi
- Amortyzatory przednie - 750 zł
- Zestaw rozrządu - 305 zł
- Klocki hamulcowe przednie - 290 zł
- Tarcze hamulcowe przednie - 370 zł
- Sprzęgło z kołem zamachowym - 2815 zł
- Opony 235/55 R17 (komplet) - 1600 zł
SUMA 6130 zł
65 000 zł
Tyle kosztuje Kuga z 2012 r. wystawiana przez salon. Zazwyczaj ma tzw. ubezpieczenie kosztów napraw. Auta z ogłoszeń prywatnych są tańsze.
49 000 zł
Średnia cena ogłoszeniowa, tyle kosztuje bogato wyposażony egzemplarz 4x4 z 2010 r.
38 000 zł
Najniższa cena za jeżdżącą Kugę, nie ma co jednak liczyć na samochód bezwypadkowy.
55 000 zł
Diesel, 4x4, wersja wyposażeniowa Titanium, rok produkcji 2012, auto z polskiego salonu.
45 000 zł
Tyle wystarczy na samochód w dobrym stanie z pierwszego roku produkcji. Same diesle.
FORD KUGA I (2008-2012): PODSUMOWANIE
Ze względu na ceny i ograniczoną praktyczność, Kuga to w naszym kraju druga liga kompaktowych SUV-ów. Polecamy ją tym, którzy cenią sobie dobre prowadzenie, niewątpliwą zaletą są także niższe koszty utrzymania niż w przypadku rywali japońskich. Szkoda, że zabrakło wyboru silników.
FORD KUGA I (2008-2012): NASZ TYP
W zasadzie nie ma wyboru - jeśli Kuga, to tylko z dwulitrowym dieslem. Optymalna wersja ma 140 KM.
OCENA 3/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany
Tekst: Tymon Grabowski, zdjęcia: archiwum; "Motor" 30/2016