Używane Volvo S80 (2006-2016)

Flagowego modelu Volvo nie należy się obawiać. To solidna konstrukcja, a w słabszych wersjach silnikowych nie jest przesadnie droga w eksploatacji.

VOLVO S80
lata produkcji: 2006-2016
ceny od: 29 000 zł

W latach 1999-2010 Volvo w połowie należało do Forda. Prezentowana druga generacja S80 powstała z tego powodu na amerykańskiej platformie EUCD, z której skorzystały także takie modele jak m.in. Ford S-Max, Galaxy II, Mondeo (2007-2014). Z unifikacji, na której kiedyś zyskali producenci, korzystają obecnie użytkownicy: niektóre podzespoły do Volvo pasują od Forda, dzięki czemu są powszechnie dostępne i stosunkowo tanie. Jakość szwedzkiej konstrukcji nie ucierpiała na tym ani odrobinę. Auto należy do najlepszych propozycji w swojej klasie.

Reklama

Co jest Volvo, a co Forda?

Volvo opracowało własne nadwozie, swoje rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa i ochrony antykorozyjnej, oraz własne topowe silniki benzynowe i wysokoprężne. Własny, stosowany tylko w Volvo jest także napęd na cztery koła (stały na przód, dołączany na tył), który był montowany seryjnie w mocniejszych wersjach lub jako opcja w wybranych słabszych.

Z Mondeo współzamienne są wybrane elementy zawieszenia (np. wahacze przednie) oraz 4-cylindrowe diesle: popularny 2.0 oraz wprowadzony pod koniec produkcji 1.6. Żeby było ciekawiej - oba opracowała francuska firma PSA (Citroen Peugeot), która jest przecież niekwestionowanym specjalistą w tej dziedzinie.

Najlepsze odmiany

Osobom, które szukają najlepszej wersji i mają nieco większy budżet, polecamy pięciocylindrowego diesla o pojemności 2,4 l. To sprawdzona konstrukcja Volvo, która słynie z wysokiej kultury pracy, ma kapitalne brzmienie i parametry adekwatne do wyglądu tej limuzyny. Ten silnik uwielbia wprost długie podróże, a użytkownicy stwierdzają zgodnie - zużywa mniej paliwa niż można się początkowo spodziewać. Zwykle od 6,5 do 9,0 l/100 km.

Doskonałą opinią cieszą się także wersje benzynowe - w zasadzie wszystkie. Godne polecenia są np. 2.5 T (pięciocylindrowa) a także 4.4 V8 (opracowana przez Yamahę).

Wersje dla oszczędnych

Jeśli komuś zależy na cięciu kosztów, powinien zainteresować się właśnie podstawowym, czterocylindrowym dieslem 2.0. Jest tani w naprawach, dość trwały i - co najważniejsze - ekonomiczny. Zużywa od 6 do 8,5 l oleju napędowego na każde 100 km. Pod względem osiągów, na tle jednostek 5-cylindrowych wypada oczywiście blado, ale do codziennej jazdy wystarcza.

Taki w eksploatacji i w naprawach jest także silnik wysokoprężny 1.6, ale to raczej propozycja dla miłośników jazdy o kropelce.

Na to uważaj

Nawet najlepsze konstrukcje motoryzacyjne mają swoje słabe strony. Znajdziemy je także w Volvo.

Nabywcy 5-cylindrowych diesli muszą w sposób szczególny dbać o pasek wielorowkowy napędzający osprzęt. Jeśli nie wymienia się go regularnie, np. co 50-60 tys. km, potrafi zeskoczyć z kół prowadzących i wpaść do rozrządu, niszcząc cały silnik. Jednostki wysokoprężne 1.6 są podatne na wycieki oleju, który pojawia się w okolicach wtryskiwaczy.

Bliżej nieokreśloną trwałość mają także automatyczne skrzynie biegów (japońskiej marki Aisin). Volvo od zawsze miało z nimi problem. W poprzedniej generacji wytrzymywały do remontu ledwo 150 tys. km. W S80 II jest lepiej, ale osoba, która kupuje taki samochód z przebiegiem 200-300 tys. km, musi się przygotować na to, że zostawi w serwisie automatów 4-6 tys. zł.

S80 i LPG

Z rezerwą należy podchodzić do wersji wyposażonych w LPG. Wprawdzie gaz spisuje się w Volvo doskonale (na rynku jeżdżą wersje przerabiane fabrycznie), ale jeśli auto przejechało z instalacją ponad 150 tys. km, może się okazać, że głowica silnika nadaje się do regeneracji. Problem wynika z faktu, że auta te mają mechaniczną regulację luzu zaworowego, o której użytkownicy czasem zapominają.

Volvo S80 (2006-2016): dane techniczne i osiągi

 2.5 T4.4 V82.0D2.4 D5/D42.4 D52.4 D5
Silnikbenzynowy, turbobenzynowyturbodieselturbodieselturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2521 cm34414 cm31997 cm32400 cm32400 cm32400 cm3
Układ cylindrów/zaworyR5/20V8/32R4/16R5/20R5/20R5/20
Moc maksymalna200 KM/4800315 KM/5950136 KM/4000163 KM/4000163 KM/4000205 KM/4000
Maksymalny moment obrotowy300 Nm/1500440 Nm/3950320 Nm/2000340 Nm/1750400 Nm/2000420 Nm/1750
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna235 km/h250 km/h200 km/h220 km/h230 km/h230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,7 s6,5 s11,1 s9,5 s8,5 s8,0 s
Średnie zużycie paliwa9,3 l/100 km11,9 l/100 km5,7 l/100 km6,4 l/100 km6,4 l/100 km6,2 l/100 km

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): HISTORIA MODELU

2006: premiera S80 II
2009:
lifting modelu (atrapa chłodnicy z powiększonym logo), topowy diesel D5 wzmocniony do 205 KM, gamę uzupełnia 1.6 DRIVe
2011: nowsze reflektory, nowy wzór kierunkowskazów, zmieniona deska rozdzielcza
2016: nowa generacja (S90)

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): TYPOWE USTERKI I PROBLEMY

  • Awarie automatycznych skrzyń biegów: zazwyczaj po przebiegu 200 tys. km.
  • Wycieki płynu z przekładni kierowniczej. Producent zarządził z tego powodu akcję serwisową.
  • Wycieki oleju z silników wysokoprężnych 1.6

Popularne części zamienne do wersji z dwulitrowym, czterocylindrowym dieslem w wielu przypadkach pasują od Forda Mondeo i nie kosztują zbyt wiele. Oto przykłady:

wahacz przedni: 340 zł
amortyzator przedni: 250 zł
sprzęgło: 700 zł
koło dwumasowe: 1130 zł
rozrząd: 350 zł

W przypadku diesla 5-cylindrowego (D5) wyraźnie droższe jest tylko dwumasowe koło zamachowe (2024 zł). Ceny sprzęgła i rozrządu są zbliżone.

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): SYTUACJA RYNKOWA

Volvo S80 (2006-2016): orientacyjne ceny rynkowe

MODEL20142012201020082006
2.0D120 000 zł65 000 zł40 000 zł35 000 zł29 000 zł
2.4 D (D5)130 000 zł70 000 zł43 000 zł37 000 zł32 000 zł

Na rynku jest prawie trzykrotnie więcej wersji wysokoprężnych niż benzynowych. Dominują auta sprowadzane, ale trafiają się także egzemplarze krajowe, niestety głównie po użytkownikach flotowych. Polecanych wersji z ręczną skrzynią jest wyraźnie mniej niż tych z automatem.

UŻYWANE VOLVO S80 (2006-2016): PODSUMOWANIE

Stereotypowe opinie o wysokich kosztach serwisowania Volvo sprawiają, że potencjalni nabywcy podchodzą do S80 z rezerwą. Niesłusznie, bo to ponadprzeciętnie trwały model, który (jak na swoją klasę) okazuje się finansowo rozsądny w eksploatacji. Jego mocne strony to wysoki komfort i poziom bezpieczeństwa. Godne zainteresowania jest także bliźniacze kombi - V70.

OCENA 5/5
Oceny: 1 - niepolecany; 2 - warunkowo godny zainteresowania; 3 - godny zainteresowania; 4 - polecany; 5 - szczególnie polecany

Tekst: Jacek Ambrozik, zdjęcia: archiwum; "Motor" 22/2016

Używane Volvo S80 I (1998-2006) – OPINIE O SAMOCHODACH

Volvo S60/V70 (2000-) – SAMOCHODY UŻYWANE

Używane Volvo XC90 (2002-) – OPINIE O SAMOCHODACH

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy