Volvo V60 Plug-In Hybrid - test

Na rynku jest wiele aut hybrydowych, ale dotychczas nikt nie „wycisnął” z tego rodzaju napędu więcej, niż Volvo w przypadku modelu V60 Plug-In Hybrid.

Większość aut hybrydowych łączy silnik benzynowy z elektrycznym. Jednak często od takiej "hybrydy" oszczędniejszy okazuje się zwykły turbodiesel. Dlatego więcej sensu zdaje się mieć auto, w którym z silnikiem elektrycznym współpracuje wysokoprężny. Pierwszy takie rozwiązanie zaproponował Peugeot i rzeczywiście - modele 3008 HYbrid4 i 508 RXH okazały się wyjątkowo oszczędne, ten drugi zużył w naszym teście 4,8 l ON na 100 km w trasie oraz 6,5 l/100 km w mieście.

Pomysł ten rozwinęło Volvo, montując w V60 turbodiesla i silnik elektryczny oraz dodając możliwość ładowania baterii z gniazdka (w teorii pełne ładowanie prądem o natężeniu 16 A trwa tylko 3,5 godziny). Zestaw ten można nazwać optymalnym. Zwłaszcza że nie jest to byle diesel, lecz 5-cylindrowa jednostka o mocy aż 215 KM, która zapewnia świetnie osiągi i jeszcze lepsze brzmienie.

Reklama

Tani dojazd do pracy

Volvo ma trzy programy jazdy. W trybie Power diesel i jednostka elektryczna łączą swoje siły dla jak najlepszych osiągów, a po wciśnięciu przycisku Hybrid oba silniki współdziałają jak w typowej hybrydzie.

Najciekawszy jest jednak tryb Pure, w którym auto porusza się tylko "na prądzie". W przeciwieństwie do wspomnianych Peugeotów, które w ten sposób mogą pokonać najwyżej kilka kilometrów, Volvo przejedzie bez pomocy silnika spalinowego aż 50 km (i to nawet z prędkością 120 km/h). Gdy prądu zabraknie, auto przechodzi w tryb Hybrid - ładuje akumulatory przy zwalnianiu i tylko czasem zupełnie wyłącza silnik spalinowy.

Taka konstrukcja sprawia, że jeśli właściciel podłączy auto w nocy do gniazdka, to następnego dnia zacznie ono zużywać olej napędowy dopiero po 50 km.

Ile? Testowane Volvo po rozładowaniu baterii zużywało w ruchu miejskim 8 l ON na 100 km (podczas spokojnej jazdy w trasie 4,6 l, a na autostradzie - 7,1 l/100 km). Zatem jeżdżąc tylko po mieście, za pokonanie pierwszych 50 km płaci się jedynie 6-7 zł, a za każde kolejne 50 km - 21 zł. No, chyba że w okolicy pracy też ma się gdzie podładować baterie. Ale to akurat w Polsce jest mało realne.

Prąd na później

Ciekawą funkcją w V60 Plug-In Hybrid jest tryb oszczędzania baterii. Po jego włączeniu samochód wykorzystuje głównie silnik spalinowy, by móc skorzystać z prądu dopiero później, np. po wjeździe do centrum miasta. Funkcja ta pozwala też naładować baterie podczas jazdy (do połowy - wystarczy na ok. 20 km).

Cenne oszczędzanie

Hybrydowe V60 występuje tylko w topowej wersji Summum, co winduje jego cenę do 273 900 zł. Seryjnie oferuje ona nawet elektryczne sterowanie fotela kierowcy i skórzaną tapicerkę, a także biksenonowe reflektory. Jednak zwykłe V60 z 215-konnym dieslem, napędem 4x4 i tym samym wyposażeniem kosztuje o ponad 70 tys. zł mniej. Z tego powodu hybryda jest ciekawą ofertą tylko w krajach wspierających takie auta odpowiednimi przepisami.

Volvo V60 Plug-In Hybrid - podsumowanie

Jako hybryda V60 ma same zalety, ale w Polsce wysoka
cena czyni go gadżetem dla majętnych ekologów.

Volvo V60 Plug-In Hybrid: plusy

  • spory zasięg na energii elektrycznej,
  • małe zużycie paliwa,
  • bogate wyposażenie seryjne,
  • funkcja zachowywania prądu na później


Volvo V60 Plug-In Hybrid: minusy

  • wysoka cena zakupu,
  • przeciętne hamulce,
  • nieopłacalność zakupu w kraju bez odpowiednich przepisów

Dane techniczne: Volvo V60 Plug-In Hybrid

 Volvo V60 Plug-In Hybrid
Silnikdiesel biturbo/elektr.
Pojemność skokowa2400 cm3
Układ cylindrów/zaworyR5/20
Moc maksymalna (benz.)215 KM/4000
Moc maksymalna (elektr.)68 KM/2400
Moc maksymalna (łączna)283 KM
Maks. moment obrotowy (benz.)440 Nm/1500
Maks. moment obrotowy (elektr.)200 Nm/1700
Maks. moment obrotowy (łączny)640 Nm
Napęd4x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość464/187/148 cm
Rozstaw osi278 cm
Średnica zawracania11,3 m
Masa/ładowność1874/631 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)305/1126 l
Poj. zbiornika paliwa45 l (ON)
Opony235/45 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna230 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h6,1 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h6,4 s
Przyspieszenie 0-160 km/h17,0 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,8 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)39,6 m
Poziom hałasu przy 100 km/h64,8 dB
Rzeczywista prędkość*96 km/h
Liczba obrotów kierownicą2,6
Zużycie paliwa 
Średnie wg producenta1,8 l/100 km
Teoretyczny zasięg900 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,0/4,6/6,3
Rzeczywisty zasięg710 km
Cena wersji podstawowej**273 900 zł
Cena273 900 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*przy wskazaniu 100 km/h;
**z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Volvo S60 D4 AT8 Drive-E R-Design Summum - TEST

Volvo V60 D5 AWD aut. Summum Polestar Performance - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy