Porównanie: Skoda Rapid 1.2 TSI 105 Ambition, Skoda Rapid 1.2 TSI 85 Elegance
1,2-litrowy silnik w kompakcie? Czemu nie – w Skodzie Rapid spisuje się całkiem nieźle.
Rapid oferowany jest w czterech wersjach benzynowych. Bazowa 1.2 o mocy 75 KM zaspokoi tylko bardzo spokojnie jeżdżących, z kolei topowa, 122-konna 1.4 TSI jest droga - dobrze wyposażona kosztuje ok. 70 tys. zł.
Dlatego najrozsądniejszy jest wybór pomiędzy odmianami ze środka gamy. Obie mają silnik 1.2 z turbodoładowaniem, ale jedna osiąga 85 KM, a druga jest o 20 KM mocniejsza.
Zaletą małych jednostek z turbodoładowaniem jest nieduże zużycie paliwa podczas spokojnej jazdy. I rzeczywiście, obie wersje Skody Rapid 1.2 TSI potrafią zadowolić się bardzo niedużymi ilościami benzyny. Podczas niespiesznej jazdy w trasie słabsza wersja zużywa niecałe 6 l, a w mieście ok. 8 l na 100 km. Mocniejsza potrzebuje tylko o 0,2-0,3 l więcej.
85-konna wersja przyspiesza do 100 km/h w 11,8 s, 105-konna - w 9,8 s. Różnica ta jest jednak odczuwalna tylko jeśli próbuje się z obu silników wycisnąć wszystkie rezerwy. Podczas codziennej jazdy różnice się zacierają. Obie odmiany równie chętnie reagują na dodanie gazu i bez wahania przyspieszają już od niskich obrotów. Wyjaśnienie takiego charakteru silnika znajduje się w danych technicznych - słabsza wersja może się pochwalić niezłymi 160 Nm momentu obrotowego, i to już przy 1500 obr./min, mocniejsza swoje 175 Nm osiąga przy 1550 obrotów.
Przeciętnie wyposażona odmiana 105-konna kosztuje nieco ponad 60 tys. zł. Lepiej jednak dopłacić dwa tysiące zł i wybrać wersję 85 KM,
bogatszą m.in. o tempomat, czujniki cofania, aluminiowe felgi, lepszy sprzęt audio i wiele innych dodatków.
Podsumowanie
Zwycięstwo słabszej odmiany. Przesądziła mało odczuwalna różnica w osiągach i znacznie bogatsze wyposażenie.
1.2 TSI 85 KM
1.2 TSI 105 KM