Porównanie: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

Oba SUV-y przeszły niedawno liftingi i oba oferowane są teraz w wersjach specjalnych. Skoda Yeti stawia na luksus, a Mitsubishi ASX na sport.

Skoda Yeti i Mitsubishi ASX to jedne z mniejszych kompaktowych SUV-ów. Oba modele łączy też podobny wiek konstrukcji. Skoda debiutowała w 2009 roku, a ASX rok później. W ubiegłym roku oba auta poddano liftingowi. O ile w przypadku ASX-a zmiany są dyskretne, to w przypadku Skody łatwiej rozpoznać nową generację. Czeski producent zrezygnował bowiem z charakterystycznych, okrągłych lamp i upodobnił przód Yeti do nowych modeli (Rapid, Octavia, Superb).

Luksus kontra sport

Skoda stawia ostatnio na wersje specjalne Laurin&Klement - są to topowe odmiany wyposażeniowe, odwołujące się do nazwisk założycieli marki. Yeti jest jednym z modeli oferowanych w tej odmianie. O ile Skoda niespecjalnie kojarzy się z luksusem, trzeba przyznać że wyposażenie i wykończenie Yeti reprezentuje wysoki poziom. Co ważne, pakiet L&K oferowany jest dla pięciu wersji silnikowych, dla odmian przednio- lub czteronapędowych dostępnych ze skrzynią manualną lub DSG.

Reklama

Mitsubishi stawia na sportowe skojarzenia. Topowa odmiana ASX-a to RalliArt. Tak nazywa się dział sportowy Mitsubishi Motors odpowiedzialny m.in. za przygotowywanie samochodów rajdowych. ASX RalliArt dostępny jest tylko w jednej konfiguracji: najmocniejszy diesel, napęd 4x4 i automat.

Teoria kontra praktyka

RalliArt sportowy okazuje się tylko w teorii. 150-konny diesel w zestawieniu z 6-biegowym automatem jest trochę ospały na niskich obrotach, a przekładni daleko do szybkości działania DSG zastosowanego w Skodzie. Mimo to, podczas prób testowych ASX uzyskał wynik przyspieszenia od 0 do 100 km/h na poziomie 9,5 sekundy. To o 1,3 s szybciej niż obiecuje producent.

Zawieszenie ma bardziej komfortową niż sportową charakterystykę, a układ kierowniczy pozwala na dobre wyczucie auta. ASX nie ma więc zbyt wiele wspólnego ze sportowym duchem RalliArt, ale za to dobrze radzi sobie na drogach gorszej jakości.

W tym duecie to Skoda ma więcej sportowego ducha. Mocniejszy silnik, lepsze osiągi (0-100 km/h w 8,4 s), błyskawiczna praca skrzyni biegów to atuty 170-konnego Yeti. Potencjał układu napędowego łatwo wykorzystać za sprawą sztywniejszego niż u rywala zawieszenia i precyzyjnego układu kierowniczego. Skoda potrafi wywołać uśmiech na twarzy kierowcy, oczywiście jeśli ten oczekuje od SUV-a nieco usportowionego charakteru.

Oba SUV-y jak na swoje osiągi okazują się całkiem oszczędne. ASX zużywa więcej paliwa w ruchu miejskim, co może być skutkiem działania skrzyni biegów. Przez dłuższy czas utrzymuje ona silnik na wyższych obrotach, podczas gdy DSG (w trybie D) jak najszybciej zmienia bieg na wyższy.

W rozmiarze S

Klasa kompaktowych SUVów jest bardzo szeroka, a Yeti i ASX to jedne z mniejszych aut tego segmentu. Nie powinno więc dziwić, że zarówno ich kabiny, jak i bagażniki nie są rekordowo duże. O ile z przodu w obu autach jest sporo miejsca, to z tyłu jest ciasno, zwłaszcza w ASX. W Skodzie zastosowano przesuwaną tylną kanapę, co podnosi praktyczne walory czeskiego auta. Jest też możliwość regulacji kąta nachylenia oparcia. Kabina Skody okazuje się bardziej funkcjonalna i lepiej wykończona. Wyróżnia się też lepszym wyciszeniem i widocznością (zwłaszcza do tyłu).

Skoda ma jeszcze jeden istotny atut. Pozwala na precyzyjne i dopasowane do potrzeb skonfigurowanie Yeti (silnik, skrzynia biegów, napęd, dodatki). Mitsubishi w przypadku ASX RalliArt takiej możliwości niestety nie daje.

Mitsubishi ASX, Skoda Yeti - podsumowanie

W każdej dziedzinie Skoda Yeti okazała się lepsza od Mitsubishi ASX. Czeski SUV jest przestronniejszy, ma lepszy układ napędowy i daje więcej przyjemności z jazdy. Nie zmienia to faktu, że w wersjach specjalnych oba auta są wręcz absurdalnie drogie.

Wybrane wyposażenie wersji L&K:

  • 17-calowe, dwukolorowe felgi aluminiowe
  • Reflektory biksenonowe i światła dzienne LED
  • Tapicerka z brązowej skóry z logo Laurin&Klement
  • Listwy dekoracyjne w kolorze czarnym
  • Trójramienna kierownica obszyta skórą

Wybrane wyposażenie wersji RalliArt:

  • Felgi aluminiowe 17" w kolorze czarnym
  • Ksenony i światła do jazdy dziennej LED
  • Tapicerka skórzano-materiałowa z logo RalliArt
  • Dodatkowe osłony przedniego i tylnego zderzaka
  • Trójramienna kierownica obszyta skórą

Dane techniczne: Mitsubishi ASX, Skoda Yeti

 MitsubishiSkoda
ModelASXYeti Outdoor
Wersja2.2 DID 6AT RalliArt2.0 TDI 170 4x4 DSG L&K
Silnikturbodieselturbodiesel
Pojemność skokowa2168 cm31968 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16R4/16
Zasilaniewtrysk common railwtrysk common rail
Moc maksymalna150 KM/3500170 KM/4200
Maks. moment obrotowy360 Nm/1500350 Nm/1750
Napęd4x44x4
Skrzynia biegówaut./6-biegowaaut./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarcz. went./tarczowetarcz. went./tarczowe
Długość/szerokość/wysokość430/177/163 cm422/179/169 cm
Rozstaw osi267 cm258 cm
Średnica zawracania10,6 m10,3 m
Masa/ładowność1520/540 kg1490/645 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)419/1169 l416/1580 l*
Poj. zbiornika paliwa60 l (ON)60 l (ON)
Opony215/60 R17225/50 R17
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna190 km/h197 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h10,8 s8,6 s
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h9,5 s →8,4 s
Elastyczność 60-100 km/h**5,4 s →4,8 s
Elastyczność 80-120 km/h**7,4 s →6,7 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)39,5 m →37,2 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)40,0 m 37,6 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h65,6 dB 65,8 dB
Rzeczywista prędkość***92 km/h94 km/h
Liczba obrotów kierownicą3,33,0
Zużycie paliwa 
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)7,1/5,1/5,87,7/5,4/6,3
Teoretyczny zasięg1030 km950 km
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)8,8/6,4/7,67,9/5,9/6,9
Rzeczywisty zasięg790 km870 km
Cena wersji podstawowej****129 990 zł113 200 zł
Cena
129 990 zł130 800 zł
Wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby
*po wyjęciu tylnych siedzeń przestrzeń bagażowa rośnie do 1760 l;
**minimalny czas rozpędzania się;
***przy wskazaniu 100 km/h;
****z tym samym silnikiem

Oba SUV-y w wersjach specjalnych mają niemal identyczną cenę. Kosztują dużo, ale wyposażenie jest bogate. Skoda ma w standardzie nawigację, która w Mitsubishi wymaga dopłaty - odwrotnie jest w przypadku panoramicznego dachu. Obecnie dla Yeti Skoda oferuje upust w wysokości 5700 zł.

Punktacja - segment: SUV-y i crossovery

Po uwzględnieniu kosztów Skoda Yeti jeszcze powiększa przewagę nad ASX-em.

Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński

Mitsubishi ASX w wersji RalliArt - WIADOMOŚCI

Mitsubishi Outlander 2.0 4WD CVT Instyle Navi - TEST

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy