Mini Paceman Cooper S ALL4 - test

Paceman wjeżdża w lukę pomiędzy miejskim Mini a crossoverem Countryman. Za sprawą napędu na obie osie i 184-konnego silnika daje dużo radości z jazdy.

Brytyjski producent odkrywa kolejne nisze. Jego oferta liczy już siedem aut, choć modele są właściwie tylko dwa - małe Mini w kilku wersjach nadwoziowych oraz 5-drzwiowy Countryman, reprezentujący klasę miejskich crossoverów. I właśnie na nim bazuje nowy Paceman.

Oba samochody różni jednak coś więcej od liczby drzwi. Zwarte proporcje Pacemana podkreśla o 3 cm niżej poprowadzona linia dachu i muskularnie wyrzeźbiony tylny pas. Osłony nadkoli ucieszą amatorów nieutwardzonych szlaków, ale pod względem prześwitu (14 cm) Mini nie odbiega od zwyczajnych kompaktów.

Reklama

Osobliwa ergonomia

W kabinie - widok znany z Countrymana. Nad deską rozdzielczą dominuje prędkościomierz wielkości małej pizzy, przełączniki nawiązują kształtem do tych z samolotów, a nocą wnętrze rozświetla dyskretne podświetlenie w jednym z kilku kolorów do wyboru. Projektanci Mini do perfekcji opanowali sztukę zabawy kształtami i tworzywami. W zamian trzeba jednak przywyknąć do pewnych wyrzeczeń, choćby nisko umieszczonego panelu sterowania wentylacją czy ukrytej przy tunelu środkowym dźwigni regulacji oparcia fotela. Plus za liczne schowki i kieszonki.

Mocno wyprofilowany fotel, poręczna kierownica i pedały o krótkim skoku - Paceman szybko łapie kontakt z kierowcą. Jego układ kierowniczy jest bezpośredni, ale nie męczący, a sprężyste zawieszenie zapewnia akceptowalny komfort jazdy.

Niżej położony środek ciężkości sprawia, że na nierównościach Paceman nie zdradza nerwowych odruchów, znanych z Countrymana. W zakrętach pozostaje przyjemnie podsterowny, jest też stabilny przy wysokich prędkościach autostradowych.

Do kompletu wersja Cooper S ma 184-konny silnik z bardzo subtelną turbodziurą i mocnym ciągiem w szerokim zakresie obrotów. Temperament jednostki potęguje krótkie zestrojenie 6-stopniowej skrzyni z piekielnie precyzyjnym mechanizmem zmiany biegów. Mimo sporej mocy i masy własnej (wersja ALL4 waży 1370 kg, o 65 więcej od przednionapędowej) Paceman zużywa rozsądne ilości paliwa - w granicach 7-11 l/100 km.

Cena stylu

Cooper S bez dodatków kosztuje 121 tys. zł, ale korzystanie z długiej listy dodatków szybko winduje jego cenę do ponad 150 tys. zł. Tyle samo trzeba zapłacić za porównywalne kompakty premium. Pacemanowi trudno znaleźć jednak bezpośrednią konkurencję - to auto
z pogranicza kilku klas. Tańsze odmiany celują
np. w Nissana Juke'a i Citroena DS4, a droższe - w Range Rovera Evoque'a.

Dane techniczne: Mini Paceman Cooper S ALL4

Silnikbenzynowy, turbo
Pojemność skokowa1598 cm3
Układ cylindrów/zaworyR4/16
Układpoprzeczny
Zasilaniewtrysk bezpośredni
Moc maksymalna184 KM/5500
Maks. moment obrotowy260 Nm/1700
Napęd4x4
Skrzynia biegówman./6-biegowa
Hamulce (przód/tył)tarczowe went./tarcz.
Zawieszenie przednieMcPherson
Zawieszenie tylnewielowahaczowe
Masa/ładowność1370/395 kg
Średnica zawracania11,6 m
Pojemność bagażnika (min./maks.)330/1080 l
Pojemność zbiornika paliwa47 l (Pb 95)
Wymiar (dł./szer./wys.)411/179/152 cm
Rozstaw osi260 cm
Opony205/55 R17
Teoretyczny zasięg700 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna212 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h7,8 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)8,2/5,8/6,7
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h7,6 s
Elastyczność 60-100 km/h6,7 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h11,2 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)43,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)43,5 m
Poziom hałasu przy 100 km/h66,1 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)10,4/7,3
Rzeczywisty zasięg530 km
Cena wersji podstawowej**121 700 zł
Cena158 603 zł
*pomiary na oponach zimowych; **z tym samym silnikiem

Tekst: Marcin Sobolewski, zdjęcia: Robert Brykała

Używany Mini Cooper (2001) - OPINIE

Mini Paceman od 97 800 zł - WIADOMOŚCI

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy