Mercedes GL 500 4Matic - test

Powiedzenie „mały jest ten świat” za kierownicą Mercedesa GL nabiera nowego znaczenia.

Mercedes GL to terenowy odpowiednik klasy S, co niesie pewne konsekwencje. Najbardziej odczuwalną na co dzień są gigantyczne rozmiary. Do takiego samochodu niezbyt przystaje otaczająca rzeczywistość: typowe miejsca parkingowe są za krótkie, garaże za niskie, uliczki za wąskie.

Potęgę auta można wykorzystać dopiero na wolnej przestrzeni. Wersja GL 500 napędzana jest turbodoładowanym silnikiem V8 o mocy 435 KM. Zmierzony podczas testu czas rozpędzania wyniósł 5,7 s, - o 0,3 s dłużej, niż zapewnia producent. W aucie o gabarytach pawilonu handlowego i tak robi to gigantyczne wrażenie. Trochę tylko szkoda, że potężny silnik jest aż tak dobrze wyciszony. Respekt budzi też skuteczność hamulców - po rozgrzaniu zatrzymują auto na dystansie 36 m.

Reklama

Ale bez złudzeń - to nie jest sportowa terenówka. Pneumatyczne zawieszenie, nawet po przestawieniu w tryb "Sport" majestatycznie buja na nierównościach, zapewniając jednak bardzo wysoki komfort jazdy. To sprzyja wykorzystywaniu auta do "wielkiej turystyki", choć prowadzonej niekoniecznie głównymi trasami. Nie do przecenienia jest także olbrzymia ilość miejsca we wnętrzu, wystarczająca nawet dla 7 osób. No i wyposażenie dorównujące luksusowym limuzynom. Dzięki temu żadna trasa nie jest zbyt długa.

Można się także pokusić o zjechanie z utwardzonego terenu. Pneumatyczne zawieszenie daje możliwość zwiększenia prześwitu - w połączeniu z opcjonalnym pakietem ON&OFFROAD (cena 10 726 zł) do ponad 30 cm. Ale prawdziwy teren też nie jest jednak żywiołem GL-a. Pomimo stałego napędu na wszystkie koła oraz reduktora czy blokady centralnego dyferencjału (też część pakietu ON&OFFROAD) auto stosunkowo łatwo grzęźnie na luźnej nawierzchni. A poza tym zwyczajnie nie wypada używać samochodu wartego 466 500 zł (plus dodatki) w taki sposób.

Mercedes GL 500 4Matic - podsumowanie

Samochód świetny, ale w naszych typowych warunkach eksploatacji zwyczajnie za duży.

Mercedes GL 500 4Matic: plusy

  • świetne osiągi,
  • niezwykle wysoki komfort jazdy,
  • bardzo przestronne wnętrze,
  • świetna jakość wykonania.


Mercedes GL 500 4Matic: minusy

  • gabaryty zbyt duże, aby wygodnie jeździć autem na co dzień,
  • wysokie koszty zakupu i użytkowania.

Dane techniczne: Mercedes GL 500 4Matic

 Mercedes GL
Silnikbenz., biturbo
Pojemność skokowa4663 cm3
Układ cylindrów/zaworyV8/32
Moc maksymalna435 KM/5250
Maks. moment obrotowy700 Nm/1800
Skrzynia biegówaut./7-biegowa
Napęd4x4
Dług./szer./wys.512/193/185 cm
Rozstaw osi308 cm
Masa/ładowność2445/805 kg
Poj. bagażnika (min./maks.)680/2300 l
Poj. zbiornika paliwa100 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna250 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h5,4 s
Dane producenta (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)14,5/9,3/11,3
Dane testowe (miasto/trasa/cykl mieszany w l/100 km)22,1/16,8/19,5
Cena466 500 zł

Tekst: Bartosz Zienkiewicz, zdjęcia: Robert Brykała

Mercedes CLA 200 Edition 1 - TEST

Co się psuje w używanych Mercedesach? - SAMOCHODY UŻYWANE

Motor
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy