Mercedes CLA 250 Sport 4Matic - test
Kompaktowy sedan w stylu coupe na bazie klasy A z pakietem sportowym – takie CLA przyciąga spojrzenia jak mało które auto.
Kompaktowa gama Mercedesa, na którą składa się hatchback (klasa A), minivan (klasa B), SUV (GLA) i sedan w stylu coupe (CLA), okazała się dużym sukcesem. Po pierwsze, wyraźnie odmładza wizerunek marki, po drugie - przyciąga do niej nowych klientów. Gwiazdą tej gamy okazuje się CLA. W Polsce co dziesiąty sprzedany Mercedes to właśnie CLA.
Ten produkowany w węgierskiej fabryce model nie ma zbyt wielu rywali. W swojej gamie kompaktowego sedana premium ma poza Mercedesem tylko Audi. Jednak A3 Limousine ma bardziej konserwatywny charakter.
CLA bardziej kojarzy się z autem o sportowym charakterze, niż z komfortową limuzyną. Nic dziwnego, że przygotowano dla niego sportowy pakiet. W jego skład wchodzi zmodyfikowany układ jezdny z obniżonym zawieszeniem, zmienione oprogramowanie silnika (prędkość maksymalna podniesiona z 240 do 250 km/h) i skrzyni biegów, a także perforowane tarcze hamulcowe (z przodu). Za poprawę wyglądu odpowiada natomiast linia wyposażenia AMG, obejmująca spojlery, ozdobne końcówki układu wydechowego i 18-calowe felgi.
Wygląd CLA obiecuje tak dużo, że 211-konny silnik może okazać się nieco rozczarowujący. Brzmieniu tej 2-litrowej, turbodoładowanej jednostki brakuje sportowego charakteru. To samo można powiedzieć o skrzyni biegów. W CLA 250 dostępna jest tylko dwusprzęgłowa przekładnia 7G-DCT, która ma 2 tryby pracy: ekonomiczny i sportowy. Przy spokojnej jeździe pracuje płynnie, jednak przy dynamicznej brak jej szybkości znanej np. z DSG. "Na papierze" osiągi auta są więcej niż wystarczające, subiektywne odczucia temu przeczą - wydaje się, że CLA ma mniej niż katalogowe 211 KM. A szkoda, bo układ kierowniczy i zawieszenie zdecydowanie preferują sportowy styl jazdy.
Rozczarować może też zużycie paliwa, które znacznie odbiega od obietnic producenta. W ruchu miejskim podczas testu utrzymywało się na poziomie 11 l/100 km.
Forma zdecydowanie ważniejsza od funkcji, a skrzynia biegów zabiera sporo radości z jazdy.
Mercedes CLA 250 Sport 4Matic: plusy
- efektowne nadwozie,
- sportowa pozycja za kierownicą,
- dobre osiągi,
- liczne opcje podnoszące bezpieczeństwo
Mercedes CLA 250 Sport 4Matic: minusy
- mało miejsca w kabinie,
- widoczność do tyłu,
- skrzynia biegów,
- brzmienie silnika,
- mało funkcjonalny bagażnik
Tekst: Wojtek Jurko, zdjęcia: Krzysztof Paliński
Mercedes CLA 200 Edition 1 - TEST
Używane: Audi A3, BMW serii 1, Mercedes klasy A - OPINIE O SAMOCHODACH