Subaru BRZ - test

Subaru produkowało już auta tylnonapędowe, miało też w swojej ofercie coupe. Ale połączenie tych dwóch cech zdarzyło się japońskiej firmie po raz pierwszy.

Subaru BRZ jest „bliźniakiem” Toyoty GT 86.
Subaru BRZ jest „bliźniakiem” Toyoty GT 86.Motor

Choć marka Subaru większości miłośników motoryzacji kojarzy się ze sportem, od dawna nie miała ona w swojej ofercie samochodu prawdziwie sportowego. Jeszcze w latach 80. ubiegłego wieku sprzedawała oryginalne coupe XT, a w 90. - SVX, podczas gdy obecnie jej najszybsze modele to kompaktowa Impreza w wersjach hatchback i sedan.

Kokpit nie zachwyca doborem tworzyw, ale kierowca zapomina o tym gdy tylko ruszy z miejsca. Tak jak o radiu – jedynym elemencie oświetlonym na zielono (reszta jest podświetlona na czerwono).Motor

Jednak w ubiegłym roku do gamy powróciło coupe. Nowy model jest "bliźniakiem" Toyoty GT 86 i nazywa się równie fascynująco, co poprzednicy - BRZ. Szkoda, że najciekawszy model w ofercie Subaru ma najmniej atrakcyjną nazwę.

Na szczęście reszta jest znacznie ciekawsza. Nadwozie zwraca uwagę bardzo niewielką wysokością. 128,5 cm to swego rodzaju rekord - nawet BMW Z4 i Porsche Cayman są wyższe. Wrażenie potęguje nisko poprowadzona linia maski - to zasługa bardzo płaskiej jednostki napędowej typu bokser.

Subaru na nowo

W układzie napędowym tradycyjna dla Subaru jest tylko budowa silnika. Skrzynia biegów bardziej przypomina te ze sportowych modeli Hondy -jest piekielnie precyzyjna, a skoki jej drążka skróconodo minimum.

Auta z plejadami na masce słyną ze świetnego stałego napędu 4x4, a tymczasem w BRZ cała moc płynie tylko na tylną oś. Wiele osób uza to za zdradę ideałów, ale można na to spojrzeć inaczej - skoro Subaru ma w swojej gamie tyle bardziej uniwersalnych modeli, mogło sobie pozwolić na wzbogacenie jej autem stworzonym tylko i wyłącznie do zabawy.

Ucieleśnienie frajdy z jazdy

Jazda BRZ ma przede wszystkim sprawiać przyjemność. I w tej roli auto sprawdza się doskonale. Co prawda dwustukonny silnik nie czyni z niego mistrza wyścigów na ćwierć mili - sprint do "setki" trwa 7,8 s, a pierwsze 400 m auto pokonuje w 15,5 s. Ale to nie osiągi mają być domeną BRZ, a prowadzenie.

I rzeczywiście - takiej zwinności próżno szukać u większości rywali. Subaru podąża za najmniejszymi nawet ruchami kierownicy z taką lekkością, że kierowca szybko zapomina, co to podsterowność. Za to zjawisko nadsterowności zna doskonale - wystarczy wyłączyć seryjny system stabilizacji toru jazdy VSC. Seryjna blokada tylnego mechanizmu różnicowego i świetny rozkład mas między przednią i tylną osią (53/47%) sprawiają, że każdy zakręt można pokonać łatwym do opanowania poślizgiem. Pomaga w tym bardzo dobra, niska pozycja kierowcy i mała, niemal pionowo ustawiona kierownica.

Subaru BRZ

Subaru BRZ (czytaj test)

Subaru BRZ jest „bliźniakiem” Toyoty GT 86.Motor
Specjalnie użyto stosunkowo niedużych kół (215/45 R17). Tu nie chodziło o maksymalną przyczepność, ale o przyjemność z prowadzenia auta.Motor
Z tyłu jest ciasno. To raczej miejsce na podręczny bagaż. Albo na kaski podczas wyprawy na tor. Dziwi „doklejone” do szyby trzecie światło stopu.Motor
Rozdzielone wysokim tunelem fotele są ciasne, ale zapewniają bardzo dobre trzymanie boczne. Świetnie, że zamontowano je bardzo nisko.Motor
Zestaw zegarów pasuje do sportowego auta – obrotomierz jest pośrodku, a prędkościomierz zdublowano cyfrowym wskaźnikiem.Motor
Lewy przycisk wyłącza kontrolę toru jazdy, prawy tylko osłabia.Motor
Kokpit nie zachwyca doborem tworzyw, ale kierowca zapomina o tym gdy tylko ruszy z miejsca. Tak jak o radiu – jedynym elemencie oświetlonym na zielono (reszta jest podświetlona na czerwono).Motor
Dwulitrowy bokser najlepiej czuje się przy wysokich obrotach. Jest dość głośny, ale taki dźwięk nie przeszkadza.Motor
Niska maska, cofnięta kabina i krótki tył – BRZ ma rewelacyjne proporcje.Motor

BRZ to auto typu 2+2. Czyli z przodu miejsca w nim nie brakuje, ale tylne siedzenia lepiej potraktować jako miejsce na podręczny bagaż. Ewentualnie może tam usiąść dziecko, ale tylko pod warunkiem, że siedzący przed nim też nie jest wysoki. Bagażnik mieści skromne 243 litry.

Subaru BRZ i Toyota GT 86

Z tyłu są nie do odróżnienia. Łatwiej rozpoznać je z przodu – z tej strony różnią się zderzakami i rozkładem świateł.Motor

Historyczne modele Subaru

Subaru z napędem tylnej osi

Subaru 360 (1958-71): pierwsze masowe Subaru. Silnik z tyłu, napęd na tył.Subaru
Subaru R2 (1969-72): budowa jak w 360, także dwucylindrowy silnik.Subaru

Subaru z nadwoziem coupe

Subaru XT (1985-91): kanciasta linia i 4x4.Subaru
Subaru SVX (1991-96): futurystyczne 4x4.Subaru
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
1998 cm3
Układ cylindrów/zawory
B4/16
Układ
wzdłużny
Zasilanie
wtrysk bezpośredni
Moc maksymalna
200 KM/7000
Maks. moment obrotowy
205 Nm/6400
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/6-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcz. went./tarcz. went.
Zawieszenie przednie
McPherson
Zawieszenie tylne
wielowahaczowe
Masa/ładowność
1239/431 kg
Średnica zawracania
10,8 m
Pojemność bagażnika
243 l
Pojemność zbiornika paliwa
50 l (Pb 98)
Wymiar (dł./szer./wys.)
424/178/129 cm
Rozstaw osi
257 cm
Opony
215/45 R17
Teoretyczny zasięg
640 km
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
226 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Zużycie paliwa (miasto/trasa/średnie w l/100 km)
10,4/6,4/7,8
Dane testowe
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,8 s
Elastyczność 60-100 km/h
7,6 s (4. bieg)
Elastyczność 80-120 km/h
13,5 s (6. bieg)
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
39,9 m
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
39,7 m
Poziom hałasu przy 100 km/h
73,3 dB
Zużycie paliwa (miasto/trasa w l/100 km)
10,5/7,5
Rzeczywisty zasięg
550 km
Cena
od 28 500 euro

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas