Smart Forfour 70 Proxy - test

Nowy Smart Forfour nie jest autem dla wszystkich. To raczej miejska zabawka dla majętnych klientów.

Smart Forfour
Smart ForfourMotor

Malutkie Smarty od 16 lat słyną ze świetnego przystosowania do poruszania się po mieście. Najnowsza, trzecia odsłona będzie się pewnie cieszyć równie dużą popularnością, co dwie pierwsze.

Atrakcyjny, biało-niebieski kokpit to wyróżnik testowanej odmiany Proxy. Umieszczone na lewo od kierownicy obrotomierz wraz z zegarem w każdej wersji Smarta wymagają dodatkowej opłaty 600 zł.Motor
Duże fotele, dużo przestrzeni. Z przodu szklany dach nie ogranicza miejsca nad głowami...Motor
Za to z tyłu daje się we znaki – już osoby o wzroście 175 cm uderzają głową w jego osłonę.Motor
Bagażnik (185 l) można powiększyć, składając oparcia kanapy i prawego fotela.Motor

Ale dotyczy to tylko krótkiej wersji Fortwo. 10 lat temu producent wspólnie z Mitsubishi skonstruował 5-drzwiowy model Forfour, ale z powodu małego zainteresowania wycofał go z oferty po dwóch latach. Teraz próbuje drugi raz, tym razem we współpracy z Renault (auto dzieli konstrukcję i wiele elementów z nowym Twingo).

Ciaśniejsza wersja

Od francuskiego bliźniaka Smart ma inny przód i tylną część nadwozia. Z boku oba auta różni właściwie tylko malowanie.

Tu też silnik jest z tyłu, dzięki czemu uwolnione od przegubów przednie koła można skręcać pod kątem aż 45º. Pozwala to zawrócić w uliczce o szerokości niecałych 8,7 m.

Wnętrze, jak na 3,5-metrowe auto, jest zupełnie przestronne. W Smarcie bez szklanego dachu zmieszczą się cztery osoby o wzroście 180 cm. W testowanym samochodzie (wersja Proxy) jest on jednak seryjny i ogranicza przestrzeń nad głowami, choć tylko jadącym z tyłu.

Mimo że pod swoją podłogą kryje jednostkę napędową, 185-litrowy bagażnik Smarta pod względem wielkości pokonuje np. Citroena C1 (139 l).

Tylko do miasta

Z bazowym, 71-konnym silnikiem Smart nadaje się głównie do miasta, tu jego dynamikę można jeszcze nazwać wystarczającą (choć trzeba korzystać z wysokich obrotów, co wiąże się ze sporym hałasem).

W trasie autu brakuje mocy - każde wyprzedzanie należy dobrze zaplanować. Choć asystent bocznego wiatru pomaga stabilizować auto za pomocą ESP, przy mocniejszych podmuchach lekki Smart i tak zmusza do zaciśnięcia rąk na kierownicy. Za to zużycie paliwa maleje poza miastem z 8 do nieco ponad 5 l na każde 100 km.

Komfort jazdy jest ograniczony - dość sztywne zawieszenie przenosi do wnętrza nawet niezbyt duże wyboje, a na tych sporych auto wręcz podskakuje.

Cennik z kosmosu

Zainteresowani zakupem powinni się nastawić na szok. Za bazowego Smarta Forfour (wersja bez radia z czarnymi: klamkami, lusterkami, kokpitem i tapicerką) trzeba zapłacić aż 49 tys. zł. Testowana odmiana Proxy wygląda o niebo lepiej, ale kosztuje 63 tysiące, a auto na zdjęciach, dzięki raptem kilku dodatkom, jak nawigacja czy czujniki cofania, zbliża się ceną do 75 tys. zł.

W tej sytuacji najmądrzejsze, co można zrobić, to dołożyć kilkadziesiąt zł na... taksówkę do salonu Renault. Tam niemal identyczne Twingo w topowej wersji z mocniejszym o 20 KM silnikiem kosztuje jedynie 45 900 zł, a wyposażone tak jak testowany Smart - nieco ponad 50 tysięcy...

RENAULT TWINGO - TAŃSZY BLIŹNIAK

twingoMotor

Łączy je konstrukcja i wiele niewidocznych elementów, dzieli - nieco inaczej zaprojektowane przód i tył nadwozia oraz wnętrze. Ale największa różnica między Smartem i Twingo kryje się w ich cennikach.

 
Smart Forfour 70 Proxy
Silnik
benzynowy
Pojemność skokowa
999 cm3
Układ cylindrów/zawory
R3/12
Zasilanie
wtrysk wielopunktowy
Moc maksymalna
71 KM/6000
Maks. moment obrotowy
91 Nm/2850
Napęd
tylny
Skrzynia biegów
manualna/5-biegowa
Hamulce (przód/tył)
tarcze wentylowane/tarcze
Długość/szerokość/wysokość
350/167/156 cm
Rozstaw osi
249 cm
Średnica zawracania
8,7 m
Masa/ładowność
900/500 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
185/975 l
Poj. zbiornika paliwa
28 l (Pb 95)
Opony (przód; tył)
185/50 R16; 205/45 R16
Osiągi (dane producenta)
Prędkość maksymalna
151 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
15,9 s
Dane testowe*
Przyspieszenie 0-100 km/h
16,5 s
Hamowanie 100-0 km/h (zimne)
43,0 m →
Hamowanie 100-0 km/h (ciepłe)
43,4 m →
Poziom hałasu przy 100 km/h
68,6 dB
Zużycie paliwa
Dane producenta**
4,8/3,8/4,2
Teoretyczny zasięg
660 km
Dane testowe**
8,0/5,2/6,6
Rzeczywisty zasięg
420 km
Cena
62 987 zł
* pomiary na oponach zimowych, na wilgotnej nawierzchni, przy temperaturze 1 st. C;
** miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)
wynik na tle całego segmentu: dobry → przeciętny słaby

SMART FORFOUR 70 PROXY: PLUSY I MINUSY

+ ciekawy wygląd + wyśmienita zwrotność+ przestronna przednia część kabiny

- koszmarnie wysoka cena- marne osiągi- silnik wibruje przy niskich obrotach i hałasuje przy wysokich- ograniczony komfort jazdy- trudne otwieranie przedniej maski

Smart Forfour 70 Proxy

Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor
Smart Forfour 70 ProxyMotor

SMART FORFOUR 70 PROXY: PODSUMOWANIE

Smart Forfour oferuje dużo zalet, ale Twingo ma ich tyle samo, a kosztuje o ponad 20 tys. zł mniej...

Szklany dach, biały „szkielet” nadwozia iczarne aluminiowe felgi to zewnętrzne wyróżniki najdroższej odmiany wyposażeniowej Proxy.Motor

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała; "Motor" 4/2015

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas