Audi A3 e-tron - test
Nowość Audi, hybrydowe A3 e-tron, to świetne auto. Niestety, w Polsce jest ono skazane na rolę ciekawostki
Grono producentów aut hybrydowych powiększyło się o Audi, które właśnie wprowadziło do sprzedaży model A3 Sportback e-tron.
To propozycja dla ludzi nielubiących obnosić się ze swoimi ekologicznymi poglądami. Hybrydowe A3 wygląda niemal tak samo jak pozostałe wersje tego modelu. Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec nieco zmienione grill, felgi czy zderzaki - prędzej to, że z tylnego nie wystaje końcówka układu wydechowego. Wewnątrz pojawił się jeden nowy przycisk i inne wskaźniki, a bagażnik zmalał o 100 l (do 280 l).
Auto powstało na bazie odmiany 1.4 TFSI o mocy 150 KM, z tym że pomiędzy silnik spalinowy i dwusprzęgłowy automat "wciśnięto" jednostkę elektryczną. Łącznie oba silniki kierują na przednią oś aż 204 KM mocy i moment obrotowy w wysokości 350 Nm.
Teoretycznie, z takimi parametrami samochód powinien jeździć jak GTI. W praktyce spora masa (A3 e-tron waży 1540 kg, czyli aż o 305 kg więcej niż wersja 1.4 TFSI S tronic) mocno ogranicza jego zwinność. Za to same osiągi są niezłe, nie tylko jak na "hybrydę" (podczas testowych pomiarów auto rozpędzało się do 100 km/h w 7,5 s), a reakcja na dodanie gazu - błyskawiczna. Nie można też narzekać na komfort.
A3 e-tron oferuje tryb w pełni elektryczny, który pozwala rozpędzić się aż do 130 km/h, a przy spokojnej jeździe pokonać na pełnych bateriach do 36 km (testowaliśmy auto przy temperaturze 3-8ºC, latem zasięg powinien być bliższy obiecywanym 50 km). Potem e-tron przechodzi w tryb hybrydowy - silnik elektryczny wspomaga przyspieszanie, a akumulatory ładują się podczas hamowania. Zużycie paliwa wynosi wtedy 7-8 l/100 km - zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie (o ile nie jest to trasa szybkiego ruchu). Użytkowanie nowego Audi jest zatem opłacalne tylko na krótkich dystansach. I tylko umownie, biorąc pod uwagę cenę na poziomie 300-konnego S3 Sportback.
Audi A3 e-tron: plusy
- dyskretny wygląd,
- bardzo dobre osiągi,
- świetnie wykończone,
- całkiem przestronne wnętrze,
- wysoki komfort.
Audi A3 e-tron: minusy
- wysoka cena,
- przeciętne prowadzenie,
- zasięg w trybie EV bardzo zależny od temperatury,
- nieduży bagażnik.
Audi A3 e-tron: podsumowanie
Audi A3 e-tron to udana "hybryda", która z powodu wysokiej ceny zupełnie traci sens.
Audi A3 e-tron
Audi A3 e-tron (czytaj test)
Audi A3 e-tron | |
---|---|
Silnik | benz., turbo + elektr. |
Pojemność skokowa | 1395 cm3 |
Moc maksymalna (benz.) | 150 KM/5000 |
Moc maks. (elektr./łącznie) | 102/204 KM |
Maks. moment obr. (benz.) | 250 Nm/1500 |
Maks. mom. obr. (el./łącznie) | 330/350 Nm |
Skrzynia biegów | aut./6-biegowa |
Dług./szer./wys. | 431/179/142 cm |
Rozstaw osi | 263 cm |
Masa/ładowność | 1540/510 kg |
Pojemność bagażnika (min./maks.) | 280/1120 l |
Poj. zbiornika paliwa | 40 l (Pb 95) |
Osiągi | |
Prędkość maksymalna | 222 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h | 7,6 s |
Śr. zużycie paliwa wg producenta | 1,5 l/100 km |
Zużycie paliwa w teście* | 8,2/7,8/8,0 |
Cena | 175 900 zł |
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km) |
Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała