Audi A3 e-tron - test

Nowość Audi, hybrydowe A3 e-tron, to świetne auto. Niestety, w Polsce jest ono skazane na rolę ciekawostki

Audi A3 e-tron
Audi A3 e-tronMotor

Grono producentów aut hybrydowych powiększyło się o Audi, które właśnie wprowadziło do sprzedaży model A3 Sportback e-tron.

Kokpit jest taki sam jak w każdym „zwykłym” Audi A3. Jeśli chodzi o jakość wykonania – to absolutny wzór wśród aut kompaktowych.Motor
Zamiast obrotomierza – wskaźnik wykorzystania mocy. Grafika pośrodku pokazuje zasięg auta – osobno „na prądzie” (zielona część) i na benzynie (żółta część).Motor
Silnik A3 przesunięto o kilka centymetrów w bok, żeby zmieścić drugi, elektryczny.Motor
Pełne ładowanie ze słupka trwa ok. 2,5 godziny. Korzystając z domowego gniazdka 230 V, ładuje się o blisko 1,5 godz. dłużej.Motor

To propozycja dla ludzi nielubiących obnosić się ze swoimi ekologicznymi poglądami. Hybrydowe A3 wygląda niemal tak samo jak pozostałe wersje tego modelu. Na pierwszy rzut oka trudno dostrzec nieco zmienione grill, felgi czy zderzaki - prędzej to, że z tylnego nie wystaje końcówka układu wydechowego. Wewnątrz pojawił się jeden nowy przycisk i inne wskaźniki, a bagażnik zmalał o 100 l (do 280 l).

Auto powstało na bazie odmiany 1.4 TFSI o mocy 150 KM, z tym że pomiędzy silnik spalinowy i dwusprzęgłowy automat "wciśnięto" jednostkę elektryczną. Łącznie oba silniki kierują na przednią oś aż 204 KM mocy i moment obrotowy w wysokości 350 Nm.

Teoretycznie, z takimi parametrami samochód powinien jeździć jak GTI. W praktyce spora masa (A3 e-tron waży 1540 kg, czyli aż o 305 kg więcej niż wersja 1.4 TFSI S tronic) mocno ogranicza jego zwinność. Za to same osiągi są niezłe, nie tylko jak na "hybrydę" (podczas testowych pomiarów auto rozpędzało się do 100 km/h w 7,5 s), a reakcja na dodanie gazu - błyskawiczna. Nie można też narzekać na komfort.

A3 e-tron oferuje tryb w pełni elektryczny, który pozwala rozpędzić się aż do 130 km/h, a przy spokojnej jeździe pokonać na pełnych bateriach do 36 km (testowaliśmy auto przy temperaturze 3-8ºC, latem zasięg powinien być bliższy obiecywanym 50 km). Potem e-tron przechodzi w tryb hybrydowy - silnik elektryczny wspomaga przyspieszanie, a akumulatory ładują się podczas hamowania. Zużycie paliwa wynosi wtedy 7-8 l/100 km - zarówno w ruchu miejskim, jak i w trasie (o ile nie jest to trasa szybkiego ruchu). Użytkowanie nowego Audi jest zatem opłacalne tylko na krótkich dystansach. I tylko umownie, biorąc pod uwagę cenę na poziomie 300-konnego S3 Sportback.

Audi A3 e-tron: plusy

  • dyskretny wygląd,
  • bardzo dobre osiągi,
  • świetnie wykończone,
  • całkiem przestronne wnętrze,
  • wysoki komfort.

 Audi A3 e-tron: minusy

  • wysoka cena,
  • przeciętne prowadzenie,
  • zasięg w trybie EV bardzo zależny od temperatury,
  • nieduży bagażnik.

Audi A3 e-tron: podsumowanie

Audi A3 e-tron to udana "hybryda", która z powodu wysokiej ceny zupełnie traci sens.

Audi A3 e-tron

Audi A3 e-tron (czytaj test)

Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
Audi A3 e-tronMotor
 
Audi A3 e-tron
Silnik
benz., turbo + elektr.
Pojemność skokowa
1395 cm3
Moc maksymalna (benz.)
150 KM/5000
Moc maks. (elektr./łącznie)
102/204 KM
Maks. moment obr. (benz.)
250 Nm/1500
Maks. mom. obr. (el./łącznie)
330/350 Nm
Skrzynia biegów
aut./6-biegowa
Dług./szer./wys.
431/179/142 cm
Rozstaw osi
263 cm
Masa/ładowność
1540/510 kg
Pojemność bagażnika (min./maks.)
280/1120 l
Poj. zbiornika paliwa
40 l (Pb 95)
Osiągi
Prędkość maksymalna
222 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h
7,6 s
Śr. zużycie paliwa wg producenta
1,5 l/100 km
Zużycie paliwa w teście*
8,2/7,8/8,0
Cena
175 900 zł
*miasto/trasa/cykl mieszany (l/100 km)

Tekst: Marcin Laska, zdjęcia: Robert Brykała

Motor
Masz sugestie, uwagi albo widzisz błąd?
Dołącz do nas