Zbyt wysokie zużycie paliwa
Czy jeśli auto spala więcej, niż deklaruje producent, to można je oddać i żądać zwrotu pieniędzy z powodu niezgodności z umową?
Podawane przez producenta zużycie paliwa nie jest wielkością eksploatacyjną. To wynik testu przeprowadzonego bez wyjeżdżania auta na ulicę. Procedury każą mierzyć zużycie paliwa, a także emisję spalin, w badaniu jednakowym dla wszystkich samochodów osobowych. Choć są tam cykle jazdy miejskiej oraz jazdy pozamiejskiej, uzyskane wyniki mają charakter czysto porównawczy i służą w miarę obiektywnemu zestawianiu wyników różnych modeli.
Cykl jazdy miejskiej stosowany w tym badaniu został opracowany kilkadziesiąt lat temu i niekoniecznie odpowiada warunkom jazdy miejskiej w chwili obecnej. Podobnie cykl pozamiejski, w którym średnia prędkość jazdy wynosi 62,6 km/h, może niezbyt dobrze oddawać rzeczywiste warunki.
W przypadku opisywanym w pytaniu, samochód, po ustawieniu na hamowni homologacyjnej, prawdopodobnie uzyskałby wyniki deklarowane przez producenta. Nie musi to jednak odpowiadać eksploatacyjnemu zużyciu. Warto bowiem zauważyć, że określenia "jazda miejska" czy "jazda pozamiejska" są dość abstrakcyjne i każdego dnia, w każdym miejscu panują różne warunki.
Łatwiej byłoby reklamować samochód z powodu niespełniania deklarowanych osiągów, gdyż te łatwo obiektywnie zmierzyć. Nie ma natomiast sposobu na to, by przełożyć wyniki uzyskiwanego przez nas eksploatacyjnego zużycia paliwa na wielkości homologacyjne. Są to dwa, całkowicie różne parametry, mające niewiele wspólnego ze sobą.