Wiesz co to jest „magiczne oczko” w akumulatorze? To nieoceniona pomoc
„Magiczne oczko” może być zielone, czarne albo białe. Każdy z kolorów przekazuje kierowcy ważną informację na temat stanu akumulatora. Sprawdzamy, w jakiej sytuacji trzeba zadbać zareagować, żeby uniknąć problemów z uruchomieniem samochodu.
"Magiczne oczko" to element wyposażenia montowany w akumulatorach bezobsługowych. Zwykle znajduje się w górnej części obudowy. Na pierwszy rzut oka wygląda jak niewielka dioda LED, która zmienia kolor w zależności od stanu. W rzeczywistości jest to specjalne oczko, które sygnalizuje stan naładowania akumulatora.
Akumulator bezobsługowy to bardzo wygodne rozwiązanie, ponieważ nie wymaga uzupełniania elektrolitu nawet przez 5 lat. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu szczelnej pokrywy górnej wyposażonej w układ skraplania elektrolitu. Średnia długość życia akumulatora w polskich warunkach wynosi od 4 do 6 lat. Dzięki temu przez cały okres użytkowania urządzenia, elektrolitu nie powinno brakować.
W 40-procentowym roztworze kwasu siarkowego są zanurzone płyty dodatnie i ujemne. Gęstość tej cieczy zmienia się wraz ze stopniem naładowania akumulatora. Gdy akumulator jest naładowany do pełna, gęstość elektrolitu powinna wynosić 1,28 g/cm3. W przypadku całkowicie rozładowanej baterii, gęstość spada do poziomu 1,10 g/cm3.
Do badania gęstości jest wykorzystywany przyrząd nazywany areometrem. To proste urządzenie pomiarowe działające w oparciu o siłę wyporu działającą na ciało zanurzone w płynie. W "magicznym oczku" wykorzystuje się do tego specjalnie wyprofilowaną rurkę i zieloną kulkę z tworzywa, a także pryzmatu zamontowanego w górnej części pokrywy akumulatora.
Zadaniem tego ostatniego jest zmiana kierunku biegu fal świetlnych. Dzięki temu w górnej części obudowy akumulatora widać zielony, czarny albo biały kolor.
Jeśli akumulator jest rozładowany, a gęstość elektrolitu niska - kulka opada na dno, a pryzmat jest czarny. Gdy gęstość elektrolitu jest wysoka, kulka unosi się do góry. To oznacza, że akumulator jest naładowany, a pryzmat zielony. Jeśli przez pryzmat widać białe oczko - trzeba uzupełnić poziom elektrolitu. Zazwyczaj oznacza to nieszczelność lub koniec żywota akumulatora.
***